Nonniin!
Tosiaan tuli purettua omasta 850 -95 (ei-turbo, 2.5l 10v) farkusta yläkerta irti kun lähti vähän venttiilivarsien kumien vaihtoremppa käsistä. Kaikki meni apautirallaa kuten piti ja yläkerta saatiin palasiksi sekä seuraavalla viikolla kasaan. Purettaessa tuli ~merkattua jako ja katsottua suht. tarkkaan miten rattaat ja nokat oli kasassa.
Kuitenkin kun auto saatiin kasaan, huomattiin että motti ei kierrä enää rajotinta vasten. Yleensä veto loppuu 4500-5500rpm kohdalla, joskus menee tuurilla sinne 6000rpm tuntumaan.
Appiukon kanssa pohdittiin ja tultiin tulokseen että sytkä voisi olla sen kuuluisan asteen pielessä joka sitten aiheuttaisi tämän ongelman. Kuitenkin nuo nokkien rullat on itsellä mallia "ei tehdasmerkkejä". (Tässä videossa on kivat stanssit joilla tuo on helppo katsoa kohdilleen
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Efel75s7AVU#t=130). Tästä johtuen arvottiin kone kasaan
http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p1.html kuvien perusteella sekä laskemalla omista merkeistä ettei olla jaon kanssa ihan hukassa. Lopputulos että auto tuntuu täysin toimivalta, mutta veto loppuu vaan liian aikaseen.
Joten kysynkin, miten helvetissä tässä ruotsalaisessa insinöörityön taidonäytteessä katsotaan jako/sytkäennakot kohdilleen jos tuollaisia stanssattuja merkkejä ei pyöristä löydy? Noissa on kyllä "M" kirjain molemmissa nokkien rattaissa, mutta ne ei näyttäneet mitään järkevää missään ohjeessa joita tutkittiin.
Hommaahan ei helpota yhtään että nuo rullat noissa nokkien päissä on kiinni kolmella ruuvilla joiden reijät on ovaalit. Käsittääkseni juuri tällä ovaalilla reijällä säädellään sytka jne kohdilleen jos se on pielessä?
Summa summarum, ennen remppaa kone kiersi ilosesti sinne rajottimeen. Ollaan myös epäilty puolaa (joka on todennäköisesti alkuperäinen, autollahan on ajettu 380tkm). Tämän lisäksi nokka-akselin asentotunnistin tuli vaihdettua kun siitä tuli vikakoodia. Osa vaihtamalla vikakoodi hävisi, mutta mitään muuta muutosta ei ollut havaittavissa. Ideoita?