Futurez  Kulkukoira

V70 -09 2,0D - moottorin lämmöt / akun latausjännite?

  • 8 Vastauksia
  • 4041 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Mikähän mahtaa olla tehtaan speksaama moottorin käyntilämpötila? Mulla nimittäin ei lämmöt nouse kuin max. 78 asteeseen. Onkohan ihan normaali käyntilämpötila tuolle koneelle vai pistänkö termarin uusiksi? Auto on siis 2009-mallinen 2,0D.

Toinen asia mitä voisin myös kysyä: Latausjännite on yhtenä päivänä 14,4V ja seuraavana sitten 13,6V, ja taas seuraavana 14,4V. Onkos tuo ihan ok? Ja yleensä se jännite, mikä on käynnistettäessä, pysyy sitten koko loppumatkan. Vai viittaako laturin loppusuoralla olemiseen?

Autocomilla ja Torquella näitä mittailen...

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 841
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: V70 -09 2,0D - moottorin lämmöt / akun latausjännite?
« Vastaus #1 : 21.09.2014, 01:08:50 »
Auto sama, mutta 2,4D. Lämmöt nousee 88-89 ja latausjännite menee juuri samalla tavalla tuossa omassa. Muutaman kymmenyksen elämistä siinä on ajonaikana, mutta jos on esim. tuo 14,4V startissa, niin alle 14V ei tipu ajossa.
Mittalaitteistona on Garminin navi ja Garmin ecoroute.

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -09 2,0D - moottorin lämmöt / akun latausjännite?
« Vastaus #2 : 21.09.2014, 14:55:58 »
Auto sama, mutta 2,4D. Lämmöt nousee 88-89 ja latausjännite menee juuri samalla tavalla tuossa omassa. Muutaman kymmenyksen elämistä siinä on ajonaikana, mutta jos on esim. tuo 14,4V startissa, niin alle 14V ei tipu ajossa.
Mittalaitteistona on Garminin navi ja Garmin ecoroute.

OK, eli voisi kuvitella että jännitekysymys on ostettu ominaisuus. Olisiko ulkolämpötilalla ja lähtövaiheen varaustilalla joku merkitys latausjännitteeseen? Ainakin BMW:ssä latausjännitteeseen vaikuttaa ulkolämpötila; Jos ulkona on alle nolla astetta, on latausjännite lähempänä 15V (non-AGM-akulla). Onko Volvossa samanlaista "älykästä" logiikkaa latauksen suhteen?

Moottorin lämpötilan suhteen tuo 5-pyttyinen Volvon kone ei taida olla vertailukelpoinen tämän PSA-tekeleen kanssa. Olen kyllä olettanut että monissa dieseleissä koneen lämmöt pitäisi olla n.90 asteen pinnassa? Onkohan tämä pannu jonkinlainen poikkeus?

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 841
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: V70 -09 2,0D - moottorin lämmöt / akun latausjännite?
« Vastaus #3 : 21.09.2014, 19:11:26 »
Kyllähän tuo siltä vaikuttaisi, mutta sen verran tuore tapaus on itselle tuo nykyinen auto että ensimmäisiä kylmiä kohti vasta mennään.
Joku viisaampi tähän voisi vastata ja valaista asiaa. Uudemmissa tuota latauksen älyä tulee ainakin jarrutusenergian talteenoton muodossa ja silloin akkuun jätetään 20% tyhjää tuota varten.

Tuossa samassa n.90 asteen uskossa itsekkin olen.

Poissa ÄrrÄ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -09 2,0D - moottorin lämmöt / akun latausjännite?
« Vastaus #4 : 21.09.2014, 19:40:05 »
Itsellä myös 2,0d (lastutettu S80 -08) ja Garminin navi ja Garmin ecoroute näyttävät tuota samaa 78 astetta ja jännite välillä alle 14V ja välillä vähän päälle 14V, näin on ollut kohta 4 vuotta, joten olisko ominaisuus.

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -09 2,0D - moottorin lämmöt / akun latausjännite?
« Vastaus #5 : 21.09.2014, 20:42:51 »
Itsellä myös 2,0d (lastutettu S80 -08) ja Garminin navi ja Garmin ecoroute näyttävät tuota samaa 78 astetta ja jännite välillä alle 14V ja välillä vähän päälle 14V, näin on ollut kohta 4 vuotta, joten olisko ominaisuus.

OK, tämä jo rauhoittaa. En siis tee mitään. Oletko muuten pitänyt talvella grillin edessä mitään pahvia tehostamassa auton lämpenemistä?

Laitatin myös tuohon omaan 2,0D:hen Turbotecin softan, jolla auto kyllä piristyi. Varsinkin huomaa motarilla, kun vetoa on nyt jotakuinkin riittävästi. Kaupungissahan tuo on kankea ajetteva manuaalin ansiosta. Alle 1500rpm se softa ei juurikaan auttanut. Siinä on selvä "kuolemanraja" sekä vakiona että softalla. Käytitkö muuten autosi dynossa ohjelmoinnin yhteydessä?

Poissa Maude

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • V70 2.0D Ocean Race -09
Vs: V70 -09 2,0D - moottorin lämmöt / akun latausjännite?
« Vastaus #6 : 21.09.2014, 21:34:45 »
OK, tämä jo rauhoittaa. En siis tee mitään. Oletko muuten pitänyt talvella grillin edessä mitään pahvia tehostamassa auton lämpenemistä?

Laitatin myös tuohon omaan 2,0D:hen Turbotecin softan, jolla auto kyllä piristyi. Varsinkin huomaa motarilla, kun vetoa on nyt jotakuinkin riittävästi. Kaupungissahan tuo on kankea ajetteva manuaalin ansiosta. Alle 1500rpm se softa ei juurikaan auttanut. Siinä on selvä "kuolemanraja" sekä vakiona että softalla. Käytitkö muuten autosi dynossa ohjelmoinnin yhteydessä?


Mikäs oli dpf:n kohtalo ohjelmoinnin yhteydessä? Vieläkö on alkuperäinen kaksoismassavauhtipyörä ?

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -09 2,0D - moottorin lämmöt / akun latausjännite?
« Vastaus #7 : 21.09.2014, 22:52:33 »

Mikäs oli dpf:n kohtalo ohjelmoinnin yhteydessä? Vieläkö on alkuperäinen kaksoismassavauhtipyörä ?

Päädyin lopulta ratkaisuun, että jätin sen DPF:n paikalleen. Vastapaineiden perusteella suodatin vaikuttaisi olevan ihan uuden spekseissä, joten olkoon nyt toistaiseksi paikallaan. Poistetaan sitten kun ongelmia alkaa tulla. Varmaan sen poistamalla olisi tullut pieni helpotus sinne 1500rpm alapuolelle.

Vauhtipyörä on alkuperäinen, josta ilmeisesti aiheutuu uudella softalla pieni satunnainen jyrähdys kun lähtee kiihdyttämään lappu tiskissä 3-vaihteella 1700rpm tuntumasta. Tosin niin satunnainen että pitää osata hakemalla hakea saadakseen efektin aikaiseksi. Onko siinä sitten kyse vauhtipyörän pohjaamisesta, vai mistä? Tästä olen kuitenkin päätellyt että voimaa on nyt juuri sen verran kuin toivoa uskaltaa tälle voimalinjalle :)

btw. Onko tähän koneeseen muuten saatavilla vaihtoehtoisia, lujempia vauhtipyöriä? Sellaisen voisi tietysti päivittää jos joskus tarvitsee kytkintä uusia.

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -09 2,0D - moottorin lämmöt / akun latausjännite?
« Vastaus #8 : 21.09.2014, 22:55:04 »
Päädyin lopulta ratkaisuun, että jätin sen DPF:n paikalleen. Vastapaineiden perusteella suodatin vaikuttaisi olevan ihan uuden spekseissä, joten olkoon nyt toistaiseksi paikallaan. Poistetaan sitten kun ongelmia alkaa tulla. Varmaan sen poistamalla olisi tullut pieni helpotus sinne 1500rpm alapuolelle.

Vauhtipyörä on alkuperäinen, josta ilmeisesti aiheutuu uudella softalla pieni satunnainen jyrähdys kun lähtee kiihdyttämään lappu tiskissä 3-vaihteella 1700rpm tuntumasta. Tosin niin satunnainen että pitää osata hakemalla hakea saadakseen efektin aikaiseksi. Onko siinä sitten kyse vauhtipyörän pohjaamisesta, vai mistä? Tästä olen kuitenkin päätellyt että voimaa on nyt juuri sen verran kuin toivoa uskaltaa tälle voimalinjalle :)

btw. Onko tähän koneeseen muuten saatavilla vaihtoehtoisia, lujempia vauhtipyöriä? Sellaisen voisi tietysti päivittää jos joskus tarvitsee kytkintä laittaa uusiksi.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron