Pitänee lainata tätä topicia ja pyytää hieman neuvoa. Auto on vm. 91 240, B200F -moottorilla. Se alkoi nykimään motarilla, kunnes vedot loppui kokonaan, ei polta bensaa putkessa. Muutaman sekunnin jälkeen lähti taas käymään ja pystyi ajamaan muutaman sata metriä. Ja taas sama laulu: tauko ja lyhyt ajo. Tällä hetkellä käy kyllä hetken kun starttaa, mutta sammuu melko nopeasti. Olen lukenut noita bensapumpun rele topiceja hieman läpi.
Autossa on myös toinen ongelma starttimoottorin kanssa, ollut jo jonkin aikaa. Varsinkin lämpimänä bendix -ratas hyppää muutaman pyöräytyksen jälkeen pois vauhtipyörältä ja startti alkaa rullaamaan tyhjää, kunnes lasken avaimen takasin II -asentoon ja bendix (tai joku) kolahtaa takaisin vauhtipyörälle. Saa sahailla vähän aikaa, että pyörittää tarpeeksi ja käynnistyy. Välillä myös jumittuu kokonaan, vinkuu ja mittarin valotkin himmenee. Mietinkin, että voiko viallinen starttimoottori rikkoa esimerkiksi sytkäboxin, ecun tai jonkun muun osan, mistä saattaisi johtua tämä sammumisongelma? Olen uusinut virranjakajan kannen (pyörijä oli väärä, sitä en siis voinut laittaa paikoilleen), puolan ja johtosarjan, tskenannut sulakkeet ja pyöritellyt niitä ja vähän muitakin liittimiä. Antaa siis hyvin kipinää välittömästi sammumisen jälkeenkin, mutta ei saa ilmeisesti bensaa.
Avasin releen tänään (valkoisen värisen) ja huomasin, että vaikka katkaisen virrat ja otan avaimen pois virtalukosta, yksi releen "katkaisin" (joka valkoisella releellä virrat päälle laitettaessa pyöräyttää ruiskupumppua muutaman sekunnin ja palaa takaisin "kiinni asentoon") jää joskus pohjaan. Välillä virrat päälle laitettaessa ei kuulu edes sitä pumpun surinaa, mutta konehuoneesta kuuluu ilmeisesti suuttimista kevyt naputus hetken aikaa.
Monessakaan tapauksessa mitä olen lukenut, niin releen vaihtaminen ei auta. Mikähän lieneekin siis seuraava siirto releen vaihdon jälkeen?
Nyt on uusi rele kiinni, mutta täytyy odotella että akku lataa, jotta voi kokeilla. Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti!