Olen tällä hetkellä vaihto-opiskelemassa Uudessa-Seelannissa.
Pitäähän sitä Hobittien luvatussa maassa päästä kaikki mestat katsomaan, joten auton osto oli pakollinen. Löysin kohtuu edukkaasti juuri katsastetun (katsastus täällä oikeasti iso vitsi) S70 T5 volvon ja automaattina. Toki ratti väärällä puolella, mutta viikossa siihen tottui. Maksoin autosta euroiksi muutettuna 800€. Nahkasisusta, ilmastointi jne herkut.
Eli ostohetkellä paloi kaksi varoitusvaloa ja service valo. Toinen on labdan valo ja toinen on jäähdytinnesteen pintaa mittaava anturi. Aloitin vian tutkimisen tästä anturista ja yllätyksekseni se ei edes ole kosketuksissa jäähdytysnesteen kanssa. Vaan on ikään kuin jokin tappi? Onko siellä sisällä edes mitään hajoavaa? Otin johdon irti ja valo sammui. Nesteen pinta luonnollisesti tarkastettu.
Ja sitten tuohon Lambdaan. Kävin lukemassa koodit ja antaa tälläisen vian:
15 oxygen sensor 1 (in front of cat) Slow response. Eli vaihtoonhan tuo menee ja tässä tuleekin ongelma. Täällä tunnetaan Volvot yhtä hyvin kuin Sika ymmärtäisi jotain hopealusikan päälle, joten ainakaan vielä en ole löytänyt yhtään varaosia myyvää liikettä, saati sitten liikettä joka tuon vaihtaisi. Itselläkin pysyy työkalut käsissä, mutta tuntemus Volvoista on tasan 0. Ja toisekseen ei viitsi mahdottomia työkaluja ostella, kun ei niitä painon takia viitsi Suomeen enää rahdata. Mutta näin yleisesti, millainen Lambda tuohon menisi ja missä se sijaitsee (tarkemmin kuin catin edessä). Pitääkö ylipäätänsä purkaa hirveästi autoa?
Sitten tuohon automaattiin. Tarkastin öljyt ja punaset olivat, eikä haissut yhtään palaneelle. Mutta on edellinen omistaja reippaasti ylitäytellyt, joten lämpinä mittatikku kastuu huomattavasti enempi kuin pitäisi. Katsoin youtubesta yhden öljynvaihtovideon ja öljyt pitää laittaa ilmeisesti mittatikun aukosta sisään. Olisiko tuosta helppo valuttaa vähän öljyä pois jotenkin?
Satunaisesti kun olen parkissa esim liikennevalosisa, auto vähän kuin nykii eteenpäin. Joskus ei taas tee tuota ollenkaan. Ajattelin sen johtuvan lootaöljyistä. Lisäksi täysikiihdytyksellä vähän arpoo vaihteita ja tuntuu että mehut olisivat vähän kateissa.
Muuten kyllä aivan erinomainen peli ajaa.
Parit kuvat vielä autosta alla.

