Proturbo  Autodiagnoosi

AQ171 viritys

  • 6 Vastauksia
  • 5372 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hejasverige

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
AQ171 viritys
« : 25.01.2015, 11:01:44 »
yritin söörtsillä etsiä tästä moottorista juttua mutten hirveesti vapari touhuista löytänyt

hirveitä huhuja kuullut että kannet halkeaa tosi helposti?? jos niin mistä??
puheita aina on mutta onko niissä perää??

tarkoitus olis tehdä bujetti moottori super luokkaan rokkiin
suunnitelmissa puristussuhteen lievä nosto
nokkien  muokkaaminen
kanavien hierominen
venttiilityöt jne
kevennetty vauhtipyörä
sytkän modaaminen

kaasareina meinaan käyttään (nyt ne pitää mua hulluna) noita vakio 44 solexeja joista mahdollisesti suurentaa sisäkurkkuja 32mm-->?

onko kukaan muu puuhannut vastaavan kanssa??


Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: AQ171 viritys
« Vastaus #1 : 27.01.2015, 20:55:31 »
Kansi ei halkea helposti, jos jollakin näyttöä, sit kuvia peliin, muuten täyttä tuubaa.

Vakio kaasarit on ihan ok, jos tehotavoitteet on alle 200hv.

Muokkaa vaan niitä sisäkurkkuja 32mm, ne on jo vakiona niin. ;)

Muissa 44PAI kaasareissa on 31mm sisäkurkut. :)

Nokkia ajoittamalla (overlappia säätämällä) saadaan lisää puhtia kierroksille, tosin häviää sit alakierroksilta.

Katso että koneessa on vahvat tai H-kanget, linnunluut menee ekassa kisassa 100% varmasti solmulle. Kysy Hannu_264 jos et usko. Linnunluita solmussa VAPARI 140hv B200 koneilla.

Itte laitoin heti laakista omaan 340 volvoon ton koneen, kaasarit mäkeen, VW 1,8T suorasytkäpuolat, megasquirt ohjaamaan (aluks oli kyl renix sytkällä), ja sellanen 185-190hv siellä kai suorituskyvyn perusteella oli. Kevyt porttaus, ei venttiilitöitä.

Nokat on ihan ok, tosin ne rajoittaa tehon kyl sinne 200hv nurkillen nekin, vaikka olis vaparina mitä vaan tehty, eli muokkausta vaatis.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa hejasverige

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: AQ171 viritys
« Vastaus #2 : 27.01.2015, 21:37:13 »
mikä toi muokkaa vaan niitä sisäkurkkuja 32 oli??
siellähän lukee 32-->  eli suurentaa

uskon että niillä päästään sinne 200hv tietämiin
(jokkis vieras moottoreista saa sen 170 hv yhdellä 45 kaasarilla siis 1650cc moottorista)

tulee kevyeen koriin niin ei sieltä yli 200hv tarvitse saadakkaan vaan hyvän vetoalueen.
se riittää pitkälle jopa superissa jos saa alustan ja vetopidon kuntoon

nokat menee laaksoselle hiottavaksi
venatyöt tehdään ja istukat myös

kannataa kyl aina käydä jarrussa niin ei tarvi pers dynolla ihmetellä mitä siellä on..
näytät olevan hangosta?? harparskogissahan on lähin dyno!!





Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: AQ171 viritys
« Vastaus #3 : 28.01.2015, 06:31:35 »
Tämähän on penta marin kone eli volvo vino 2.5l 16v hieno kone eikö vakiona ole hp jotain 160. Näissä mallimerkintä menee A,B,C ja D missä D uusin. Muistaakseni menee samanlailla kun henkilöauto moottoreissa että ei voi tietää mitkä kanget tuolla on ennenkuin avaa

Poissa hejasverige

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: AQ171 viritys
« Vastaus #4 : 28.01.2015, 16:03:47 »
9mm veiveillä toi moottori ainakin on (kone on atomeina)
tämä on AQ171c


« Viimeksi muokattu: 28.01.2015, 16:07:06 kirjoittanut hejasverige »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: AQ171 viritys
« Vastaus #5 : 28.01.2015, 19:29:59 »
Sori, en huomannut tuota --> 32mm jälkeen.

Siihen en ota sen enempää kantaa, saatko yli 200hv noilla vakio kaasareilla, se imusarja on ainakin ihan hanurista suuria tehoja ajatellen. Virtaus vaan ei taida riittää paljoa yli 200hv. 250hv olen ainakin 100% varma ettet saa noilla irti tuosta koneesta, vaikka teet mitä. 200-220hv saattaa irrotakin dynosta viilatulla kannella ja nokilla.

Ota nyt huomioon, että se 1650ccm kone vaatii 170hv teholle samanverran ilmaa kun 2,5L kone kanssa, ja siinä on varmaan kaksikurkkuinen 45mm kaasari (eli sama kun 2kpl 25mm yksikurkkuista)? Kuullostaa ainakin aika utopistiselta yhdellä 45mm kurkulla 170hv? Mahdollista se on, mutta saa kyllä planeetat olla tosi oikeassa järjestyksessä silloin.

Penta koneissa ei ole tullut vastaan vahvoja kankia muuta kun D loppuisissa ja sitten uudelleennimetyissä, eli 230, 250 ja 251 koneissa. A-C koneissa näkynyt vaan linnunluita.

167hv on vakiona tehoa 16v versiossa, 2,5L 8v versiossa 146hv ja 2,3L 8v 120hv.

Harparskogin dynosta en ole kuullutkaan, tuskin ollut sielä 8v sitten, kun tuo oma on penkitetty ekan kerran?
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa hejasverige

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: AQ171 viritys
« Vastaus #6 : 28.01.2015, 20:44:10 »
ihan  mitä jokkis vierasmoottoriin saa laittaa.joko 2x 1kurkkuinen tai 1x 2 kurkkuinen.
eli vaaka. pysty. pentat.brosolit. halvarit. prätkät. mitä nyt kukin käyttää. max kurkun koko 45mm
imusarja joko perus taikka kammiosarja
ja moottorithan on 8V  kannella 16v vielä enemmän..

se nyt on mulle vitun sama tuleeko sitä 200hv siellä jarrussa noilla kaasareilla vaiko ei se tulee mikä tulee.
jos sietä lähtee  oikeesti tehoa hakemaan niin sitten puhutaan jo ihan eri budjeteista  ja tosta moottorista ei käytetä  paljon muuta kuin lohko ja kansi aihio.
tämä tehdään käyttäen mahdollisimman paljon noita roippeita mitä tossa on käytettävissä

se harpparin dyno on Japen vanha (Tuning World) myy ja asentaa myös Kms moottorinohjauksia
ei ole ollut kuin jokusen vuoden siellä
« Viimeksi muokattu: 28.01.2015, 21:47:29 kirjoittanut hejasverige »

 

Autoracing  KL-varaosat