Tuohon mittarin juotosten kolvailuun ei aina voi luottaa, itselläni mittarissa oli joku muu vika, eli se oli ns finito. Sitten pääsi käymään niin, että tulin ostaneeksi 940 mittariston varaosiksi ahtomittarillisen kierrosmittarin takia, ja eri mittareita siitä testaillessani iski ajatus: josko 940 bensamittarin saisi sovellettua seiskaan. No, siittä se ajatus sitten lähti...

Kyseessä siis -86 740 Yasaki mittaristo ja 940 -?? Yasaki mittari, näistä sitten piti rakennella seiskaan toimiva bensamittari. Ensimmäisenä piti tietysti selvitellä, ovatko anturit samat, ja kyllähän ne ovat. Seuraava olikin 940 mittarin piirilevyn fyysinen koko, mahtuuko? Ei mahdu. Mahtuuko jos tekee tilaa? Ei mahdu. Laitetaan siis johtojen päähän mittariston takapuolelle kiinni, no entäs onko mahdollista käyttää 740 mittarin neulan kiertokäämiä ja sitämyöten sitä naamatauluosaa? Kyllä vain, toimii samalla lailla kuin 940 kiertokäämi. Näinollen, 940 mittariston piirilevyn kun saat kiinnitettyä mittariston selkään jotenkin kivasti, että se mahtuu paikalleen ja johdotat sen vanhalle mittarille tulevista johdinliuskoista, homma toimii. Itse jätin myös palan 940 mittariston johdinmattoa mukaan, periaatteessa täysin tarpeeton viritys kylläkin. Tosin tuossa piirilevyssä on jokin (suoto?)konkan oloinen pala maan ja signaalin välissä, se taisi olla alunperin syy jättää tuo pala johdinmattoa mittariin.
Itse toteutin asian siten, että tärvelin 740 mittarin piirilevystä kaikki mittariston johdinmattoon tulevien ruuvien johteet, jotta se ei häiritsisi toimivaa mittaria mllään tapaa. Puukotin myös kiertokäämille menevät liuskat siten, että sain niihin juotettua hyppylangat 940 mittarin piirilevyltä, jotenka nyt 740 mittarin piirilevy toimii vain asennustelineenä sille kiertokäämille ja naamataululle. Ai miksi? No 940:ssä ne ovat eri näköiset(ja hitusen eri korkeudella kiertokäämistä), ja halusin pitää mittariston tasapainoisen näköisenä. Lisäksi 940 mittarissa on opiskelijavalo, jonka lisäsin myös hyppylankojen päähän 740 mittarin levyyn asteikon punaisen osan kohdalle. Toinen vaihtoehto olisi ollut esimerkiksi tankkauspisteen kuva, mutta totesin sen välin turhan ahtaaksi. Lopputuloksena muutamien kuvien kera minulla siis lopulta on toimiva bensamittari vanhakorisessa 740:ssä, ja luultavasti yksi ainoita tiiliseiskoja, joissa on opiskelijavalo. Vielä kun joku vaihtaisi tankkianturin vähemmän pätkivään
En tullut ottaneeksi kuvaa siitä, mihin kiinnitin tuon 940 piirilevyn, enkä enää jaksa lähteä sen takia mittaristoa irrottelemaan kun se kerrankin toimii. Kuitenkin soveliaaksi paikaksi katsoin bensamittarin yläpuolella olevan volttimittarin selkäpalan, johonka paketin sai juurijuuri sopimaan siten, että polttimot saa vaihdettua, ruuvit kiristettyä ja mittariston paikalleen osumatta tuohon piirilevyyn. Ei kai tuo muuten vaadi kuin viitseliäisyyttä, ja toimivan 940 bensamittarin(saas muuten nähdä, millonka ne alkavat hajoilemaan

Kai tuosta jotakin unohtui, mutta täydentelen kun puutteita ilmenee.
copyt tvs
ps kuvien linkkejä ei meikä osannu laittaa toimimaan
