Autoracing  KL-varaosat

V70 D -07 Tehoja hukassa ja kulutus noussut

  • 11 Vastauksia
  • 16518 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
V70 D -07 Tehoja hukassa ja kulutus noussut
« : 13.05.2011, 19:40:23 »
Moi

Kärryyn on ilmentynyt seuraavanlainen vika. Kulkee tasamaalla pintakaasulla kuten ennen ja kulutuskin kohtuullinen. Pienikin ylämäki tai kevytkin kiihdytys vaatii huomattavasti kaasun painamista ja hetkellinen kulutus nousee tuplaksi. Siis kiihdytys 80 km/h -> 90km/h, ei mitään revittelyä. Vääntöä varsinkin alakierroksilla tuntuisi olevan kateissa. Tehoa tulee jotenkin kun vaihtaa pienemmälle ja antaa kierroksia. Polttoainesuodatin vaihdettu viime syksynä ja ilmansuodattimella on takana noin 30 tkm.

Edellinen DPF:n polttosykli tapahtui pätkissä kun ajelin lyhyitä matkoja. Olisiko DPF voinut jäädä tukkoiseksi? Toinen vaihtoehto voisi olla ahtoputken vuoto. Antaako se pienestäkin vuodosta moottorihäiriöilmoituksen? Saako vuotoa selvitettyä muuten kuin nostamalla auton pukeille ja purkamalla pohjamuovin? Eli pitäisikö vuodon kuulua jos paikallaan antaa jenkaa?

Sitten tuli mieleen nuo kirotut saastelaitteet. Tarkistin, että imusarjaläppien tanko näyttäs olevan paikallaan mutta tossa vuosimallissa on imupuolella kaikkia muitakin turhia läppiä ja venttiileitä pakokaasujen takaisinkierrätykseen. Onko niillä taipumusta jumitukseen?

Turbon johdesiipiä kaiketi säädetään tossa versiossa sähkömoottorilla. Voiskohan ne olla jumissa? Autolla on rullattu 240 tkm ja turbo on varmaankin alkuperäinen. Moottorin versio on siis se D5:sta lussuunnutettu 130 hv moska joka nyt ei mikään tykki ole kunnossa ollessaankaan. Saiskohan siitä softaamalla siedettävän...

Kiitos jo etukäteen.

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D -07 Tehoja hukassa ja kulutus noussut
« Vastaus #1 : 14.06.2011, 21:11:01 »
Vika edelleen päällä ja lisätutkimusta on tullut tehtyä. DPF irti, oli puhdas ja ilma virtasi läpi hyvin. Ahtoputket auton alla ehjät. Pyörreläpät säätyvät, samoin ahtimen servosäätö liikkuu kun paikallaan polkee kaasua. MAF irti, yritetty putsata, ei vaikutusta. Ilmanpuhdistin pois, ei vaikutusta.

Vikakoodeja yritetty lukea Scandevilillä mutta jostain syystä niitä ei löytynyt vaikka "Virrat päälle-Read-3xtakasumuvalo" kertoo että koodeja pitäisi olla. Onko seuraavat reaaliaika-arvot tyhjäkäynniltä järkevät:
LOAD_PCT: 43,5%
RPM: 700
MAP: 99 kPa
MAF: 6,36 g/s
FRP (railipaine): 35160 kPa
EGR_PCT: 72,5% (välillä isompi)
EGR_ERR: -93% (välillä -100%)
BARO: 99 kPa
VPWR (joku jännite ECM:stä?): 0,73 V
TP_R?: 79,6 %
APP_D (kaasupoljin): 7,8%
TAC_PCT?: 19,6 %
kaikki lämpötila-arvot järkeviä (ulkoilma, imuilma, vesi), pakokaasujen lämpötilaa en saanut näkyviin.

Noista arvoista lähinnä EGR epäilyttää, samoin tuo VPWR jonka pitäisi olla kai joku käyttöjännite. MAP nousi kun antoi jenkaa paikallaan, maksimi 125 kPa. Samoin MAF näytti 1600 rpm:llä 17 g/s eli vaikuttais loogiselta. Lambda-anturin jännite oli ilmeisesti tasasta nollaa mutta kuuluisikos sen dieselissä tyhjäkäynnillä mitään näyttääkään?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 D -07 Tehoja hukassa ja kulutus noussut
« Vastaus #2 : 14.06.2011, 21:31:32 »
Jos nyt oikein ymmärsin, niin tuo MAP vaikuttaa antavan vähän pientä lukemaa..
99 olisi aika lähellä 1bar ja näinollen suurinpiirtein ilmakehänpaine, mikäli se siis tarkoittaa absoluuttista painetta,  annoitko runtua myllylle oikein kunnolla, kun MAP nous 125:een?, eli 1.25bar..

Noissahan on tuo T-MAP, eli yhdennetty lämpötila/paine-anturi siellä juuri ennen cooleria putkessa.
Niitä on jonkin verran mennyt, hapettumaa liittimissä tai sitten ihan vaan sisäinen vika.

Poissa Henkka863

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
Vs: V70 D -07 Tehoja hukassa ja kulutus noussut
« Vastaus #3 : 14.06.2011, 22:21:50 »
Hiukkassuodattimen lämpötilaanturi vaikuttaa myös tohon eikä välttämättä anna vikakoodia. tutkin kerran samanlaista autoa jossa kyseinen anturi oli rikki eikä antanut koodia vaan näytti parametreissä ihan mitäsattuu, alkoi kulkemaan ja kulutus laski anturin vaihdon jälkeen.
Volvo 850 STW GLT -95
Volvo V70 -99 TDI
Renault 19 16v tuning (ACS 2010)  

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D -07 Tehoja hukassa ja kulutus noussut
« Vastaus #4 : 14.06.2011, 22:43:39 »
Tuo 1,25 bar ahtoja (siis absoluuttista) tuli hetkelliseksi maksimiksi paikallaan huudattaessa täysille kierroksille asti. En oikein tiedä paljonko dieselin pitäisi ahtaa ilman kuormitusta. MAP-anturin otin irti ja liittimeen pistin CRC:tä jo aikanaan. Mutta on se oikeilla haminoilla koska moottori sammutettuna näyttää samaa kuin BARO.

Pakokaasun lämpötiloja en tosiaan saanut näkyviin. Siellähän on kaksi lämpötila-anturia, yksi turbon ja katalysaattorin välissä ja toinen hiukkassuodattimessa. Jälkimmäisen otin irti ennen kuin irroitin DPF:n. Näytti päällisin puolin ehjältä, samoin johto. Onko anturi mitattavissa yleismittarilla jos en saa autoa fiksumpaan analysaattoriin kiinni lähiaikoina? Eli onko se Pt100, termopari vai jotain eksoottisempaa?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 D -07 Tehoja hukassa ja kulutus noussut
« Vastaus #5 : 14.06.2011, 23:05:57 »
Onko auto siinä kuosissa, että siitä on käytännössä tehot täysin kadonneet, eli laiska kuin lehmä tai vastaavaa.
Sitten se viittaa hyvinkin sinne hiukkassuodattimen lämpö-anturiin, se tekee juuri niin.
Se anturi on PT200

Kyllä paikallaan kunnolla ryntäytettäessä yleensä saa ahdot piikkinä niin korkealle, kuin se ne nostaa, eli sen karvan yli 1bar ahtoa.
Hyvinkin todennäköisesti, jos tuo lämpöanturi on se syyllinen, niin ahdot on rajoitettu ja moottori on jossain limp home tilassa.

Tossa muuten löyty pt200 resistanssi-arvot, ellei sulla jo niitä jossain oo
http://www.bosch-motorsport.com/pdf/sensors/temperature/PT_200E.pdf

Viallinen anturi antaa testerille yleensä arvon 1000,96astetta celsiusta, mutta todellisuudessa piiri varmaan on kokonaan poikki.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2011, 14:47:16 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D -07 Tehoja hukassa ja kulutus noussut
« Vastaus #6 : 15.06.2011, 09:34:49 »
Kiitoksia, tarkistan seuraavaksi tuon anturin. Tehot eivät ole täysin kateissa, lähinnä alle 1500 rpm kierroksilta. Taajamassa pitää vaihtaa pykälää pienemmälle jos pistää ilmastoinnin päälle... Vaikea sanoa muuten tehoista kun ei tuo koneversio (T7) ole mikään tykki.

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D -07 Tehoja hukassa ja kulutus noussut
« Vastaus #7 : 16.06.2011, 22:27:01 »
Sain mitattua DPF:n lämpötila-anturin, oli 20 asteessa 217 ohmia eli ihan jiirissä.

Tänään sain vihdoin auton korjaamokäynnille. Siellä ilmeni, että EGR oli koko ajan auki, aluksi 100%, vähän ajan päästä 85%. Pitäisi kuulemma mennä kiinni vähän ajan päästä käynnistyksestä. Korjaamon kiireiden vuoksi neuvottiin itse avaamaan EGR:n toimilaite ja tarkistaa onko jumissa. No avasin ja hyvin liikkuu osat. Moottori käynnissä kokeilin irroitetun EGR:n asentoanturin toimintaa servomoottorin ohjaukseen (liikutin anturia ja tsekkasin moottorille lähtevän jännitteen)  ja vaikuttaisi, että se ohjain haluaa EGR:n olevan auki. Mistä tiedän onko ohjain scheissena vai haluaako moottorinohjain jonkun muun vian takia pitää EGR:n auki? Tuleeko tuonne ohjaussignaali sarjaväylätietona vai ihan jännitearvona tai PWM:nä?

Miksu oli siis oikeassa, että ahtopaine oli liian pieni. Eihän se nouse jos EGR on auki ja paineet karkaa pakopuolelle. Tosin luulis sielläkin olevan jonkinlaisen vastapaineen. 

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 D -07 Tehoja hukassa ja kulutus noussut
« Vastaus #8 : 16.06.2011, 22:31:37 »
Oliko mitään vikakoodeja?

Olen n. 97,6% varma siitä, että egr ohjataan pwm:llä, bittejä sinne ei kuitenkaan kulje, eikä pelkkä jänniteellä ohjaaminen oikein ole nykypäivänä kovin järkevä.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2011, 22:45:57 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D -07 Tehoja hukassa ja kulutus noussut
« Vastaus #9 : 17.06.2011, 13:14:53 »
Vikakoodeja oli noin 30 kpl joista ECM:lle 2 tai 3. Muistaakseni yksi oli lambda-arvosta ja yksi DPF:n paine-erosta.

Oli muuten korjaamon piha täynnä muutaman vuoden ikäisiä Volvoja. Toivottavasti olivat huolto-, ei korjausjonossa...

Täytyy mittailla EGR:n ohjaussignaalia seuraavaksi.

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D -07 Tehoja hukassa ja kulutus noussut
« Vastaus #10 : 20.06.2011, 15:52:49 »
Viikonloppuna kiristin EGR:n palautusjousta ja voitelin mekaniikkaa. Eli EGR:n ei pitäisi päästä jäämään auki. Lähdin koeajolle ja aluksi näytti hyvältä. Sitten loivassa alamäessä, nopeus vähän alle sata, tuntui nykäys ja hetkellinen kulutus nousi yhtäkkiä 2 litralla. Ilmastointi ei ollut päällä. Lyhyen taajama-ajon jälkeen taas maantielle ja kulutus oli normaali. Eli ilmeisesti ei ollut DPF:n poltto koska sehän kestää minuuttitolkulla. Vai voiko se mennä hetkeksi päälle jos mulla onkin vika DPF:n paine-eroanturissa? EGR se ei ilmeisesti ollut myöskään koska eihän sen pitäisi maantienopeuksilla avautua? EGR:n ohjaussignaalia en ole vielä perkaillut.

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D -07 Tehoja hukassa ja kulutus noussut
« Vastaus #11 : 30.06.2011, 23:14:43 »
EGR:n ohjausosaa odottelen saapuvaksi ja sillä yritetään koneeseen saada puhti takaisin.

Joutessani mittailin suuttimien paluuvirtauksen, eikös siitä pitäisi tietää onko joku suuttimista vaihtamistarpeessa? Sain seuraavanlaiset määrät noin 7 minuutin tyhjäkäynnillä: 24 g, 28 g, 27 g, 33 g ja 30 g. Tulos grammoina, koska mittasin kirjevaa'alla mittapurkit. Millilitroina siis vähän enemmän. Ymmärtääkseni hajonta on niin pieni, että suuttimet ovat terveet vai mitä sanoo miksu tai muut asiantuntijat?

 

Kulkukoira  Proturbo