Race.fi  Puotilan autokorjaamo

B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?

  • 13 Vastauksia
  • 3583 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa retiisi69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?
« : 19.03.2015, 22:24:25 »
Elikkä kaverin 240 vm-90, B230F koneella. Tehtiin polttoaine linjat uusiksi, ja uusittiin ruiskunpumppu ja suodatin. Eli vanhaa jäi tukki, siirtopumppu yms hilppeet. Letkut, liittimet, suodin ja pumppu uusittiin. Rempan jälkeen alettiin autoa starttaamaan, mutta saahaa, välillä lupailee, välillä parisekunttia jopa käy.. mutta ei saa käymään? On yritetty ilmata, on ollu tuloputki tukista irti, ja siirtopumpulla suoravirta työntämässä tavaraa.. on ollut paineensäädin irti ja tukista ilmat ulos, on ollut paluuputkesta letku suoraan kannuun, mutta kannuun ei tule tavaraa? Kolme akkua sahattiin tyhjäksi mutta ei vaan lähde käymään.. suurimmanosan ajasta oli vielä niin että siirtopumpulle työnnettiin suoraa virtaa, eli kävi kokoaika tankissa.. Muutosta vanhasta uuteen on, että nykyinen letku on halkaisijaltaan hieman isompaa, voiko johtua siitä että ei saisi painetta ja ei lähde käyntiin? vai missä vika mahtaisi olla.. itsellä meinaa alkaa ideat loppumaan.. Kaikki liitokset pitää, vuotoja ei ole missään..
V90 D4 -18
142 -70

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?
« Vastaus #1 : 19.03.2015, 22:26:34 »
Onko bensapumpun johdot oikein päin?

Poissa retiisi69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
Vs: B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?
« Vastaus #2 : 19.03.2015, 22:30:24 »
no ainakin väri väriin kytkettiin.. pyöriikö väärinpäin jos vikaan vai pyöriikö ollenkaan?

Edit.
Tosiaan jos näin on, niin selittää sen, miksi kävi aina parisekunttia, kun siirtopumppu pyöri suoralla virralla, ja ei startattu. Ja kun kävi starttaa lupaili hetken, ja lopuksi vaan sahasi.. Hemmetti jos tuollaisesta on moinen kiinni.....  ;D
« Viimeksi muokattu: 19.03.2015, 22:39:15 kirjoittanut retiisi69 »
V90 D4 -18
142 -70

Poissa retiisi69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
Vs: B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?
« Vastaus #3 : 21.03.2015, 09:44:00 »
Eli vika selvisi, pumpun navoissa olevat suojatutit oli tehtaalla kaiketi väärinpäin, ja musta oli plussa ja keltainen miinus.. :) valosalla kun teki taas niin näkyhän siinä pumpussakin olleen merkinnät.. pimeellä ei vaan huomannut ja mentiin värien mukaan  ;D
Mutta tosiaan nyt pelaa.
V90 D4 -18
142 -70

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?
« Vastaus #4 : 21.03.2015, 09:45:00 »
Et ole ensimmäinen :D

Poissa Kaks40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?
« Vastaus #5 : 10.04.2015, 23:39:30 »
Nyt kaivattaisiin taas neuvoja.
Remontin jälkeen vika, jonka vuoksi koko operaatioon ryhdyttiin on edelleen olemassa. Pumppu huutaa kuin viimeistä päivää. Ääni on kuin joku poraisi pohjaan reikää. Havaintoja on, että motonetin pumpulla mallia halvempi pärinä on mainitun kaltainen. Ketjun aloittajan vanhasta 9-satasesta purettu aito Bosch pitää myös narinaa, rutinaa tai miksi sitä kuvaisi. Aidolla pumpulla ääni on hieman maltillisempi.
Polttoainelinja on siis pumpulta tukin päähän uutta. Tänään käytin auki tankinpäästä ja totesin siirtopumpun toimivaksi. Vaihdoin kuitenkin uuden tilalle. Eräs seikka mikä jäi mietityttämään oli siirtopumpun suodatinsukka. Sukan sisällä on jotain muoviverkkoa, jonka olisi kaiketi tarkoitus estää pumppua imemästä suodatinta lyttyyn. Voisko kuitenkin olla mahdollista, että sukan lyttääntyminen aiheuttaisi kyseisen laisia ongelmia?
Tarkemmin oireesta:
Vika esiintyy n.2min päästä käynnistämisestä. Kuulostaa, kuin pumppu kavitoisi ja ääni on aaltoileva. Joskus ääni kuullostaa ajossa miuttuvan moottorin kierrosten kasvaessa (?)
Alkaa itsellä olemaan sormi suussa sen verran syvällä, että pakko yrittää apuja taas pyytää. En oikeen vastaavanlaista ongelmaa haullakaan löytänyt.
Onkohan kukaan taistellut aiemmin vastaavan homman kanssa?
240 B230F

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 291
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?
« Vastaus #6 : 12.04.2015, 21:27:47 »
Tankin huohotus?
Jos ei saa korvausilmaa...
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Kaks40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?
« Vastaus #7 : 13.04.2015, 11:25:53 »
Kiitos vastauksesta!
Hyvä pointti, tänään tutkimaan tarkemmin. Vielä on myöskin vaihtamatta tankin ja painepumpun välinen letku. Tänään menee vaihtoon.
Muistanko väärin vai hoituuko tankin huohotus samasta paketista täyttöputken kanssa?
Katsotaan illalla taas miten kävi  ;D


Edit. Kyllähän se sieltä näyttäis hönkivän alfamerin mukaan ainakin
« Viimeksi muokattu: 13.04.2015, 11:41:21 kirjoittanut Kaks40 »
240 B230F

Poissa Kaks40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?
« Vastaus #8 : 14.04.2015, 06:47:14 »
Nonniin. Eilen tehty taas tutkimustyötä. Tankin ja pääpumpun välinen letku vaihdettu. Ei tuloksia. Tankin huokotus tutkittu, korkki ja läppä auki, ei apua.
Uusi johtolanka löydetty. Bensapaineensäädin ei laske tavaraa läpi ollenkaan. Tämä voisi myös selittää, miksi moottorin kierrosten noustessa pumpun kavitaatioääni muuttaa taajuuttaan. Suuttimet vapauttaa painetta niin pumpun hetken vähän parempi olla. Myös kiihdytyksen jälkeen on vähän aikaa hiljaisempaa.
Voisiko vika siis olla säätimessä? Jollain tapaa se vaikuttaisi jopa loogiselta. :o
240 B230F

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?
« Vastaus #9 : 14.04.2015, 06:50:47 »
Nonniin. Eilen tehty taas tutkimustyötä. Tankin ja pääpumpun välinen letku vaihdettu. Ei tuloksia. Tankin huokotus tutkittu, korkki ja läppä auki, ei apua.
Uusi johtolanka löydetty. Bensapaineensäädin ei laske tavaraa läpi ollenkaan. Tämä voisi myös selittää, miksi moottorin kierrosten noustessa pumpun kavitaatioääni muuttaa taajuuttaan. Suuttimet vapauttaa painetta niin pumpun hetken vähän parempi olla. Myös kiihdytyksen jälkeen on vähän aikaa hiljaisempaa.
Voisiko vika siis olla säätimessä? Jollain tapaa se vaikuttaisi jopa loogiselta. :o

Asiahan on helppotarkistaa mittaamalla pensapaineet.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?
« Vastaus #10 : 14.04.2015, 08:43:10 »
Itsellä oli säädin jumissa, paineet 5-6 bar. Ja pumppu piti erikoista ääntä...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kaks40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?
« Vastaus #11 : 17.04.2015, 07:17:18 »
Täytyy kokeilla toista säädintä ja jollei auta niin mitata paine.
Millainenhan se säädin itsessään on rakenteeltaan. Mielenkiintoinen miten voi noin jumittaa.
Oliko OttoB sulla säädin pysyvästi jumissa vai voiko sille tehdä mitään muuta kuin heittää lintua?
240 B230F

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?
« Vastaus #12 : 17.04.2015, 20:39:14 »
Täytyy kokeilla toista säädintä ja jollei auta niin mitata paine.
Millainenhan se säädin itsessään on rakenteeltaan. Mielenkiintoinen miten voi noin jumittaa.
Oliko OttoB sulla säädin pysyvästi jumissa vai voiko sille tehdä mitään muuta kuin heittää lintua?

Kyllä sen voi avata. Kiinni ei saa...tosin siihen saa rakennusarjan jolla säätimestä saa säädettävän...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kaks40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: B230F Pa-linja rempan jälkeen ei käyntiin?
« Vastaus #13 : 19.04.2015, 12:51:58 »
Noniin. Vika löytyi paineilmaa puhaltamalla paineensäätimen tulorööristä sisään. Oma ei antanut pihaustakaan läpi kun verrokkikappale töräyttää mukavasti ylimääräisen paineen ulos.
Tarkempaa tietoa säätimen sisäisen vian aiheuttajasta en saanut. Kokeilin ensin öljyä vähän heittää sekä paineilmaa paluupuolesta sisään tuloksetta, seuraavaksi tietenkin meisseliä ja vasaraa paluupuolesta voimalla. Sekään ei muuttanut mitään. Eikös kyseessä pitäisi kuitenkin jonkinlainen jousikuormitettu kuula?
Jokatapauksessa nyt loppui toimivan säätimen myötä painepumpun vastapaineesta johtuva kavitaatio ja volvo käy taas normaalisti  :)
Suuri kiitos kaikille auttaneille.  Muistaapahan todentaa säätimen toimivuuden jatkossa  ;)
« Viimeksi muokattu: 19.04.2015, 12:54:09 kirjoittanut Kaks40 »
240 B230F

 

Futurez  Kulkukoira