Elikkäs, puoli vuotta sitten kontaktittomaksi päivitetty ja oletettavasti vähän kestävämmäksi markkinoitu kaasuläppäkotelo on alkanut temppuilemaan, oireina mm. seuraavanlaisia
- auto iskee välillä limp modeen, jolloinka tyhjäkäynti on epätasaista, auto tärisee valtavasti ja kuulostaa melkein vanhalle jenkkiautolle tai harrikalle. Liikkeelle lähtiessä kyyti tasoittu, mutta kierrokset ei mene korkealle ja nopeus pysyy pienenä, kuten limp modeen kuuluu. Kaasupolkimen painalluksesta saatava vaste on aika epätasaista ja toimii lähinnä keskialueilla, pohjaan painamalla harvoin on toivottua vaikutusta. Tätä tapahtuu lähinnä satunnaisesti. Joskus useammin, joskus harvemmin. Tuntuu että kylmällä ilmalla kylmällä koneella lähteminen tuntuisi olevan yhteistä ongelmallisille starteille mutta poikkeuksiakin on ollut. Tätä tapahtui aikaisemmin kerran, ongelma katosi viikoiksi. Ongelman yleisyys tiheni jatkuvasti ja nykyään auto starttaa näin useammin kuin normaalisti.
- ja tosiaan, kun auto käynnistyy normaalisti, niin se on ajoltaan aivan normaali.
- moottorisysteemi - huolla heti-herjaus ajotietokoneessa
- vikakoodit näyttää kaasuläppäkoteloon. Tarkemmat vikakoodit on ECM 914F ja ECM 9190.
Otin kaasuläppäkotelon korjauttaneeseen firmaan yhteyttä, ja sieltä kehotettiin suorittamaan autolle "software reload". Kannattaako tätä lähteä kokeilemaan (onnistuuko merkkihuollossa)? Onko jollakulla ollut vastaavia ongelmia ja miten ratkennut?
Ja auto on siis vuosimallia 2001, ja kaasuläppäkotelo Magenti Marellin.
En tiedä miten autoa on ohjelmoitu, jos on, kaasuläppäkotelon korjauksen yhteydessä.
Kaasuläppäkotelo korjautettiin Volvodiagnostic.com:illa.