Carcom Oy  Elekma

V50 Kampiakselin asentotunnistin... KIIRE (tilanne ohi)

  • 11 Vastauksia
  • 5895 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Kävipä näin..

Tehdessäni uudelleen kampiakselin stefan asennusta sattui purkuvaiheessa pieni lapsus.

Irrotettuani apulaitehihnan siivapyörän ja ottaessani sen ja nokkahihnan hihnapyörän välissä olevaa pyörää pois, sattui vahingossa irtoamaan ulkokehällä oleva erillinen kehä, josta kampiakselin asentotunnistin lukee kampiakselin asennon.

Nooh naputtelimme sen kiinni ja kone nippuun ja yllätys yllätys, kone pyöritti muttei startannut. Pienen pohtimisen jälkeen asentotunnistimen kimppuun ja kehä irti. Laitoimme sen merkkien mukaan originaalille paikalle.

Auto lähti käyntiin, mutta ei käynyt aivan normaalin tasaisesti. Uudelleen käynnistämisen jälkeen alkoi herjata ajotietokone ajonvakaus ohjelmaa, kierrosluku mittari toimi 30sek kunnes lopetti toiminnan. Lopulta auto sammui ja starttaa vaivalloisesti mutta ei lähde käyntiin.

Luulen että tuo kampiakselin asentotunnistimen kehä on edelleen väärässä asennossa, josta johtuen kiukuttelee.

Joten miten saan tuon kehän oikeaan kohtaan? Kehässä oli vihreä pallura merkittynä, mutta ei mitään tietoa että mihin kohtaan sen pitäisi tulla laitettaessa kehä takaisin paikoilleen.

Ilmeisesti tuon kehän asentaminen on melko tarkkaa touhua? Eli se pitää olla paikallaan just eikä melkein?

Niin ja kiirehän asialla olisi kuten aina.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2016, 09:56:25 kirjoittanut wildcard »
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 Kampiakselin asentotunnistin... KIIRE
« Vastaus #1 : 14.02.2016, 00:36:33 »
Mikäli nyt yhtään oikein muistan, niin siinä kehässä oli ainakin itsellä ihan ura sille kampurassa olevalle kiilalle.

Se kiila on irtonainen ja putoaa kovin herkästi pois kun hihnapyörät ottaa pois, onhan sulla se paikallaan?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 Kampiakselin asentotunnistin... KIIRE
« Vastaus #2 : 14.02.2016, 01:09:44 »
se magneettikehän ei olisi tarkoitus irrota siitä levystä, mikä siihen kampi-akselille tulee, eli ei siihen oo mitään ohjetta laittaa sitä takaisin, joutunet kyllä nyt hommaamaan uuden.
Jos siis ymmärsin oikein, että mikä siinä oli irronnut

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 Kampiakselin asentotunnistin... KIIRE
« Vastaus #3 : 14.02.2016, 02:49:08 »
Niin, aivan, se kehä irtosi siitä keskiöstään...

Noh, vaihtoehdot taisi tulla tuossa edellä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 Kampiakselin asentotunnistin... KIIRE
« Vastaus #4 : 14.02.2016, 07:56:57 »
Moro!

Kiitos avuista.

Jep tosissaan tuo kehä irtosi itse pyörästä. Pyörässä on kyllä juurikin tuo kiilan paikka ja se on tietenkin kiilan ansiosta oikeassa kohdassa.

Mikäli tuo mainitsemanne asia on totta, että tuon ulkokehän ei tulisikaan irrota. Jonka ymmärrän kyllä. Niin jännä juttu on että tuo ulkokehä on ilmiselvästi ollut vain painamalla kiinni.

Eikä pois ottaessa todellakaan käytetty mitään väkivaltaa vaan hellää kättä kuin vaan on mahdollista käyttää.

Mutta aina oppii. Eli varoituksen sana kaikille remppa reiskoille. Ottakaan apulaitehihnan jälkeinen kampiakselin asentotunnistin varovasti pois ettei ulkokehä irtoa.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 Kampiakselin asentotunnistin... KIIRE
« Vastaus #5 : 14.02.2016, 12:02:07 »
Pitää itsekkin kiinnittää huomiota tuohon jatkossa, jos se noin helposti irtoaa, ei vaan itsellä ole vielä koskaan irronnut. Tulee kyllä tosin käsiteltyä varovasti sitä levyä, koska jos se kehä saa kolhun, niin voi tulla toimintaongelmia, se kun ei mitään kestävintä materiaalia ole.

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 Kampiakselin asentotunnistin... KIIRE
« Vastaus #6 : 14.02.2016, 13:00:40 »
Jep se kehä on vain painamalla siinä rungossa kiinni.

Otan kuvan siitä kun vaihdan osan.

Lisäks kun itsellä itse runko tuntu olevan aika tiukasti kiinni kampurassa ja vaikka kuinka meisselillä yrittää ottaa sitä pois hellästi, niin aika vaikeeta oli.

Tähän pitäisi olla se oikea ulosvedin työkalu jossa sen saisi vedettyä ulos. Pitää miettiä tekiskö sellaisen tulevaisuuden varalle. Mitat saa nyt sitten tosta vanhasta osasta näppärästi.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 Kampiakselin asentotunnistin... KIIRE
« Vastaus #7 : 15.02.2016, 13:31:16 »
Ilmeisesti selvittiin säikähdyksellä, sillä marmorilta tuo pyörä jossa on molemmat siis yhdessä noin 15e.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 Kampiakselin asentotunnistin... KIIRE
« Vastaus #8 : 22.02.2016, 18:18:08 »
Nonniin..

Noh eipäs selvittykkään halvalla.

Ensinnäkin volvo varaosa myyjä oli tilannut kaikessa onnistumisessaan väärän osan. Eli tuloksena oli öljypumpun ketjupyörä. HUOH! Kehtasi vielä ruveta väittelemään asiasta kanssani. Eli tuo 15e osa oli öljypumpun ketjupyörä.

Nyt asia on hoidossa Bilian kanssa. Sieltä sälli selvitti asiaa hartaudella ja löysi myös kuvistaan oikean osan.

Ongelma on tällä hetkellä seuraava:

Osanumero tuossa kyseisessä asentotunnistimen pyörässä on vaihtunut jossakin välissä. Eikä vanhalla numerolla sitä saa. Ja siihen vielä päälle, uusi pyörä ei sovi vanhan apulaitehihnapyörän kanssa yhteen. Eli joudun siis tilaamaan sekä asentotunnistimen pyörän että apulaitehihnapyörän. Onneksi Bilia tilasi molemmat minulle, ilman ostovelvoitetta.

Nyt pitäisi selvittää miten uusi ja vanha pyörä eroavat toisistaan.

Eli kannattaa olla todella tarkkana tuon asentotunnistimen pyörän kanssa kun puratte nokkahihnoja pois. Virallisissa ohjeissa tuolle pyörälle ei saisi mennä öljyä, eikä liuottimia yms mitään ja sitä pitäisi jollakin tietyillä hanskoilla käsitellä. Näin siis luki Volvon nokkahihnan vaihto ohjeissa.

Katsotaan miten homma tästä etenee.

Jos jollain on vinkata purettavaan olevaa konetta, niin olisin kiinnostunut jos sieltä saisin noita osia.

EDIT: Niin ja google on laulanut koko viikon kun olen yrittänyt etsiä uusia osia. Yhtään ainoaa oikeaa osaa en ole löytänyt mihinkään volvoon. Hakusanoina olen käyttänyt Crankshaft, sensor ring, o-ring, position, timing.. Eli luultavasti hakusana on väärä.

Yhden topicin löysin missä UK kaveri oli vahingossa tuon samaisen renkaan hajottanut, mutta muuten en ole löytänyt mitään.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2016, 19:05:54 kirjoittanut wildcard »
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa TKG

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Ajossa: Polestar 2 LRSM '22, XC40RD T5 AWD '20, vetokoukkuun kiinnitetty V40 2,0 '04 , (kesäajokki Porsche 944tbo '86)
Ex. S60  T5 AWD '20, V60 T4 '20,  V60 D4 '19,  V60 '12, V60 '11, V70 '08, V50 '04, V70 '01, 850 '95, S60 '02, V40 '97, 142 '73 (sekä lukuisa määrä muita...)

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 Kampiakselin asentotunnistin... KIIRE
« Vastaus #10 : 23.02.2016, 06:24:48 »
No juurikin tuo..

Eli tottelee nimeä Ring Gear..

No jos nyt alkais löytymään sitten. Osana kyseinen osa ei ole läheskään tuollainen peltiläpykkä vaan oikea pyörä. Mutta tarkoitus on sama.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 Kampiakselin asentotunnistin... KIIRE (tilanne ohi)
« Vastaus #11 : 27.02.2016, 10:13:35 »
No niin..

Elikkäs projekti on finaalissa.

Tässä siis seuraaville ohjeita jotta vältytte samoilta ongelmilta kun allekirjoittanut.



Eli tuossa näette virallisen osan joka aiheutti ongelman. Kuten huomaatte kehä on pyörästä pois. Kehä on vain painamalla tuossa pyörässä kiinni ja kun se lähti irti, niin silloin oltiin nesteessä.

HUOM: kun irroitatte pyörää kampiakselista, niin tuossa on pari kierre reikää johon saa normaalin 10mm pultin jolla tuo pyörä lähtee helposti kampiakselista irti.

Tuo pyörä korvattiin tällaisella:

http://www.ebay.com/itm/FEBI-36070-Ring-Gear-crankshaft-Engine-Side-/400785682366?hash=item5d50b02fbe:g:YacAAOSwajVUNQX9

Volvolta 95€

Sen lisäksi tuli uusi apulaitehihnapyörä joka oli leveydeltään suurempi kuin edellinen.

Ilmeisesti tuo on havaittu volvollakin ongelmaksi sillä uudemmissa malleissa on suoraan tuo peltilevyllinen malli ja uudemman mallinen apulaitehihnapyörä.


Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

 

Carcom Oy  Elekma