Rutiininomaisen vikakoodinluvun yhteydessä löytyivät seuraavat koodit
ECM-1870
ECM-1880
ECM-1890
ECM-1517
Kolme ensimmäistä viittaavat enemmän tai vähemmän lahoavaan tai lahonneeseen pyörreläppien ohjausmoottoriin. Itse läpät ja vipu on vaihdettu pari vuotta sitten nostinremontin yhteydessä. Ohjainmoottori liikuttaa läppiä mutta ilmeisesti asento heittelee siitä mitä ECU pyytää.
ECM-1517 taas kertonee että ahdot ovat (tai käyvät) liian korkealla. Kävi mielessä että onko kyseessä sellainen kombiaatio että läpät eivät aukea riittävästi kierrosten noustessa joka aiheuttaisi kovemman paineen ahtopuolelle ja aktivoisi ECM-1517:n. Suljin vaihtoehdon pois siten että lukitsin läpät täysin auki-asentoon ja tein lenkkiä motarilla, mutta siltl ECM-1517 aktivoitui. Ahtoletkut on myös silmämääräisesti tarkistettu, vuotoja ei näkynyt olevan, eikä kaiketi vuotava ahto aiheuta ainakaan koodia liian korkeasta paineesta?
Mahdollisia ongelmakohteita voivat siis olla
1) Turbon siipien ja ohjaimen tarkistus - näissä Euro4 koneissa mahtaa olla sähköinen ohjaus, voiko sitä ihan vapaasti heilutella? Pääseekö siihen käsiksi paremmin yltä vai alta?
2) Viallinen paineentunnistin
3) MAF, mutta on kuulemma harvinainen
Auto siis V70 2.4D ja ajettu 294tkm. Mikään vikavalo ei pala eikä ilmoituksia ajotietokoneelta ole, ja menohalut tuntuvat olevan kunnossa. Ei savuta. Torquella mitattuna ahtojen piikki 1.5 bar luokkaa.
Kysymykset siis ovat: Onko koodista ECM-1517 syytä olla huolissaan ja mistä pääsee helpoiten turbon siipien ohjausmoottorille?