Tuolla näyttäisi olevan jotain tietoa aiheeseen liittyen
http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunutSilti tuntuu usein menevän ihan arpapelillä nuo otteeseen merkatut painot, pitääpä katsoa tahallaan nuo omien kulkineidenkin painot.
Aika mielenkiintoista sinänsä että omamassa määrää jarruttoman ja kokonaismassa jarrullisen perävaunun maksimipainon.
Toki hieman herää jälleen kysymyksiä, kun tuollahan lukee että "Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja eivätkä tiedot selviä rekisteritiedoista, kytkentämassat määräytyvät seuraavasti:" voisinko ajatella niin että kun muistelisin jostain 940:n käyttöohjekirjasta lukeneeni että perävaunun suurin massa saa olla 2000kg mutta ei saa ylittää 70km/h nopeutta ja että vahvistetulla koukulla saa vetää 1800kg, niin katsotaanko tuo nyt valmistajan ilmoittamaksi kytkentätiedoksi? Lieneekö 740ssä samat tekstit käyttöoppaassa? Itselläni ainakin muistelisin olevan 1800kg:n koukku ja otteessa suurin massa jotain 1600kg, pitänee tarkastella vielä nuo painot. Siis tuota paria sataa kiloa lisää painoa kaipailisin otteeseen, vaikka harvoin mitään vedän.
Sinänsä kun miettii että jos käyttöohjekirjan tekstiä ei katsota valmistajan ilmoittamaksi kytkentä tiedoksi, niin jos koukun massat riittäisi, pakuksi rekisteröidyllä 245:llä saisi vetää 1,5*kokonaismassan

Nooh, onneksi ei todellisessa elämässä ihan taida noin mennä tuokaan asia...