Autodiagnoosi  Carcom Oy

Automaattilaatikon ominaisuus..?

  • 10 Vastauksia
  • 8702 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lollo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Automaattilaatikon ominaisuus..?
« : 29.04.2011, 22:43:12 »
Hei vaan kaikille!
 Tässä ensimmäinen viesti foorumilla :hello:

On tullut hankittua V70 automaattilaatikolla, enkä tiedä toimiiko laatikko ok vai ei. Eli, laatikko toimii muuten hyvin mutta liikkeelle lähtiessä nelosvaihde ei lukkiudu vaan tavallaan luistaa sen vaihteen läpi jonka jälkeen 5-vaihde ja lock-up.
 Ilmiön huomaa myös hyvin jos tekee osakaasu kiihdytyksen n80km/h - n120km/h jolloin heittää neloselle ja nopeus kasvaa mutta kierrokset eivät muutu.
 Kunnolla kun polkasee niin toimii kuten kuuluukin ja kick-down kiihdytys toimii moitteittomasti, vaihteet eivät luista.

Sellainen fiilis tulee että vaihteet voisivat lukkiutua nopeammin, tuntuu että tulee huudatettua autoa normaalissakin ajossa.

Auto vm2000 v70 T5 jossa uudet oikeat vaihteistonöljyt.

Toivottavasti joku ymmärtää mitä yritän selittää..Onko tämä Volvon ominaisuus?

 

Poissa john_anthony

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Volvo S80 T6 -01
Vs: Automaattilaatikon ominaisuus..?
« Vastaus #1 : 29.04.2011, 23:18:06 »
Näissähän on se mukautumis ominaisuus, eli oppivat kuljettajan tavoille. Jos et oo kovin kauaa vielä ajanu sillä niin voi olla vielä entisen omistajan tavat muistissa. Jokusen päivän kun revittelet kunnolla liikkeelle lähtiessä ni pitäs muuttua meno ;D Talven jäljiltä oma S80:kin lähti ku purkka tukasta, mutta muutaman päivän treenillä alko liikkua ihan ripeesti taas. Muutenkin tuo mukautuvuus on mun mielestä aika perseestä, mutta senhän voi merkkiliikkeessä ohjelmoida poiskin jos haluaa. Jos se laatikko vaihtaa ilman nykimistä eikä remppaa vaihteita tasaisessa ajossa edestakaisin niin tuskin siinä vikaa on.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2011, 23:22:48 kirjoittanut john_anthony »

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Vs: Automaattilaatikon ominaisuus..?
« Vastaus #2 : 30.04.2011, 18:39:22 »
No ainakin omassa autossani laatikko toimii suunnilleen samalla tavalla, joten sanoisin että laatikkosi on kunnossa. Tuntuu ainakin omassa autossani olevan laatikko aika luistavaa mallia. Meni itsellänikin hetki ennen kuin totuin tohon laatikkoon.

Poissa Lollo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattilaatikon ominaisuus..?
« Vastaus #3 : 30.04.2011, 19:09:14 »
Hyvä jos muillakin toimii näin.
 Mersun automaateista  on aikaisempaa kokemusta jotka eivät luistata samalla tavalla, mutta kai tähän tottuu!


 

Poissa AWD69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattilaatikon ominaisuus..?
« Vastaus #4 : 30.04.2011, 19:33:46 »
Sen "opitun"  datan voi resetoida sinisellä. Samalla voi "päivittää" (ah mikä ihana sana..) toosan softat uusiin. Sitten voi lähteä liikkeelle ns. puhtaalta pöydältä. Ja lopputulos ("uudelleen opittu" ) on varmasti itseä miellyttävä :3/4 jättää sen:
V70AWD Summum D5244T15 -12 (2017->)
V70AWD Geartronic Titanium B5254T2 -04 (2010-2017)  850SpW A Classic B5252FS -97 (2001-2010)
745GLE A B230E -86 (1993-2001)
Traktorin kaatuessa pidä kiinni ohjauspyörästä - Älä hyppää !

Poissa Mikiis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • Oulu
Vs: Automaattilaatikon ominaisuus..?
« Vastaus #5 : 01.05.2011, 22:25:57 »
Mulle sanoivat sinisen huoltotiskillä että sen mukautumis toiminnon voi resetoida itse kun ottaa vaihdelaatikon sulakkeen 20 minuutiksi pois.Tein työtä käskettyä ja sehän toimi. Laatikon softan toki käytin sinisellä päivittämässä ja sain kaupan päälle takalasin pyyhin toiminnon pois päältä :) (siis toiminto joka laittaa pyyhkimen päälle kun laittaa pakin päälle jos tuulilasin pyyhkijät on päällä).
Nyk. Bmw E60 535d -05 386Hv/766Nm+E91 320d+ Tuikku optimoinnit
Ex.V70 D5 -02 tomaatti+joku lastu ,Kaksipaikkainen urheiluauto (pakettiauto) :D, ja S40 2.0 -97

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Automaattilaatikon ominaisuus..?
« Vastaus #6 : 02.05.2011, 21:00:42 »
Lukitsee tasakaasulla 80kympin jälkeen 3 isommilla vaihteilla. Lukituksen toimivuuden voit testata laittamalla manuaaliskasti pykälän sisään. Myös vakkarilla lukitsee aina.  Kiihdytyksessä voi hyvin luistatella turpiinia kun pitää saaha vääntöä  :buck2: Täyskaasulla kyllä vissiin lukittee nelosellakin ja heti perään vaihtaa.. tai jotain. Ei siinä vikaa ole.

Poissa Volvo65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattilaatikon ominaisuus..?
« Vastaus #7 : 20.05.2011, 21:05:25 »
Mulle sanoivat sinisen huoltotiskillä että sen mukautumis toiminnon voi resetoida itse kun ottaa vaihdelaatikon sulakkeen 20 minuutiksi pois.Tein työtä käskettyä ja sehän toimi. Laatikon softan toki käytin sinisellä päivittämässä ja sain kaupan päälle takalasin pyyhin toiminnon pois päältä :) (siis toiminto joka laittaa pyyhkimen päälle kun laittaa pakin päälle jos tuulilasin pyyhkijät on päällä).
Moi.
Misä kohtaa on se vaihdelaatikon sulake koneen huoneen puolella vai sisällä ohjaamossa. Mulla rupes ja temppuilemaan samalla tavalla öljyn vaihdon-ja mukautuksen jälkeen.  :)

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattilaatikon ominaisuus..?
« Vastaus #8 : 08.10.2012, 11:36:42 »
Pystyykö tuota automaattilootaa säätämään/säädättämään mitenkään?
Tuntuu, että kun polkaisee kaasun pohjaan niin kierrättää punasille ihan turhaan. Sitten
kun vaihde vaihtuu niin meno paranee. Jotenkin ärsyttää tuo kun lähtee ohittamaan
ja kone vaan huutaa mutta mitään ei tapahdu ennen kuin vaihde vaihtuu.

Poissa AWD69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattilaatikon ominaisuus..?
« Vastaus #9 : 10.02.2013, 01:18:37 »
Pystyykö tuota automaattilootaa säätämään/säädättämään mitenkään?
Tuntuu, että kun polkaisee kaasun pohjaan niin kierrättää punasille ihan turhaan. Sitten
kun vaihde vaihtuu niin meno paranee. Jotenkin ärsyttää tuo kun lähtee ohittamaan
ja kone vaan huutaa mutta mitään ei tapahdu ennen kuin vaihde vaihtuu.

Pystyy varmasti säädättämään. Vanhemmissa vaihtoihin vaikutettiin mm. "jarrunauhoja" säätämällä..Uudemmissa, ainakin Geartronic:eissa"se ns. "säätö" lienee enempi läppärin näpyttelemistä.
Se ketä arpoo ne parhaimmat säädöt saapi duunipaikan Volvon vaihteisto-osastolta  ;)
V70AWD Summum D5244T15 -12 (2017->)
V70AWD Geartronic Titanium B5254T2 -04 (2010-2017)  850SpW A Classic B5252FS -97 (2001-2010)
745GLE A B230E -86 (1993-2001)
Traktorin kaatuessa pidä kiinni ohjauspyörästä - Älä hyppää !

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattilaatikon ominaisuus..?
« Vastaus #10 : 10.02.2016, 10:06:19 »
Kysyn tässä vanhassa threadissa, niin ei tarvitse uutta tehdä. Eli onko 6-vaihteisessa (TF-80SC) -vaihteistossa joka on 2008 -mallisessa D5 V70:ssä ominaisuutena, että kun yli 80km/h painaa kaasun noin puoliväliin, niin vaihtaa käsittääkseni neloselle. Tässä vaihdossa ilmenee "luistoa" eli vaihdossa kierrokset toimivat seuraavasti:

-Ajaessa noin 80-100km/h kutosella kierrokset ovat alle 2000rpm.
-Painan kaasun yli puoleen väliin, laatikko vaihtaa neloselle
-Nelonen kytkeytyy, mutta kierrokset nousevat noin 0,5s 400rpm:ää korkeammalle vaihdon jälkeen (esim. 2800rpm), josta laskee normaalille tasolle nelosen ollessa kytkettynä (esimerkiksi 2400rpm). Eli kierroslukumittarin neula nousee puoleksi sekunniksi korkeammalle, kuin nelosella ajettaessa on. Lasku normaaliin kierroslukuun käy pehmeästi, eikä juurikaan huomaa, kuin kierroslukumittarista.

Eli kuin olisi jokin luisto vaihtotapahtumassa. Liittyneekö turbiinilukkoon? Laatikkoon vaihdoin öljyt kolmeen kertaan laatikon öljypohjan kautta ja Sinisellä käytin nollauttamassa TCM:n, päivittämässä laatikon ja moottorin softat.

EDIT: Itse itselleni vastaten täältä löytyy infoa: http://www.pennantmotors.com/personal/xc90/xc90trans2.pdf Eli pieni luistaminen on normaalia:

Slipping lock-up
Is a function which provides gentler engagement with
dampened vibration and lower noise when using the
lock-up gear. When this function is activated, lock-up is
active but not fully applied.
The requirements for the function to be activated
include the following:
 gear selector in D or MAN
 gear 2, 3, 4, 5 or 6
 transmission input speed is 1000 rpm
 transmission oil temperature is 20 - 120 °C.
Due to the slipping of the torque converter, between
50-200 rpm, the friction properties of the transmission
oil are very important. The transmission oil's properties
therefore differ from conventional ATF oil properties.
Always use transmission oil specified for this
transmission, otherwise the function of the transmission
can be impaired.
[/pre]
[/size]
« Viimeksi muokattu: 10.02.2016, 14:15:26 kirjoittanut mh82 »

 

Proturbo  Autodiagnoosi