Samppasport  Futurez

940 ECC ilmastoinnin putket hajoaa

  • 8 Vastauksia
  • 5433 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
940 ECC ilmastoinnin putket hajoaa
« : 28.06.2011, 21:56:11 »
Elikkä siis, ongelma alkoi viime talvena. Vanha putki kompuran ja kennon väliltä happani liitoksen juuresta halki, aineet tottakai valuneet pihalle samassa yhteydessä. Viimein pakon edessä kuukausi sitten marssin siniselle tiskille, josta parin viikon odottelulla sainkin uuden putken/letkun tilalle. Aineet tupiin, ja hienosti pelasi viikon, kunnes sitten letku katkesi putken ja letkun prässätystä liitoskohdasta. Tuolloin yhteys käyttöautoon, josta asiallisesti vaihtoivatkin takuuseen osan ja täyttivät järjestelmän. Tosin odottelua viikko tässäkin tapauksessa.

Nyt sitten kun kaksi viikkoa ennätti tämä uusi olemaan paikalla, päätti sekin hajota juurikin samalla lailla. Enään en ole varma onko oikeasti vika laadussa, vai onko järjestelmässä jotain muuta vikaa. Tuossa vanhemman mallin ECC järjestelmässä kun ei kovinkaan montaa anturia/katkaisijaa edes ole, joka voisi painetasoon vaikuttaa. Voiko paine nousta niin korkeaksi, ettei letkut kestä?!
Matalapaineanturi ainoa mitä tässä välissä olen testattua saanut, kompura ei lähde pyörimään jos ei painetta järjestelmässä.
Ylipaineanturia ei käsittääkseni tuossa vanhassa järjestelmässä ole, vai onko toi katkaisija kaksitoiminen?

Auto siis 940 -90 +ECC.



Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 940 ECC ilmastoinnin putket hajoaa
« Vastaus #1 : 28.06.2011, 23:30:49 »
Kompuran ja kennon välillä putki on korkeapainepiirissä, jossa paine voi vikatapauksessa nousta hyvinkin korkeaksi.
Paineennousun syynä korkeapainepuolella monesti on syynä toimimaton lauhduttimen jäähdytys..  joko flekti ei pyöri, kun ilmastointi kytketty tai sitten lauhduttimen rivat heikossa kunnossa tai tukossa siten, että lämpö ei siirry kylmä-aineesta pois lauhduttimessa (= kylmäaine ei nesteydy  = enemmän kaasu-muotoista kylmäainetta järjestelmässä = suurempi paine, koska kaasu vaatii suuremman tilan)

Jos tuossa on huoltoliitin korkeapainepuolella kuten varmaan onkin (en varma oo, kun harvemmin itselle tulee tuollaisia veteraaneja työnalle :) )  niin ilmastoinninhuoltolaitteissa on painemittarit (voi toki käyttää tuohon tarkoitettuja erillisiäkin mittaireita), korkeapainepuolen painetta seuraamalla näkee, että nesteytyykö kylmäaine, eli paine ei liiaksi nouse, toki myös matalapainepuolen paineen seuraamin ja lukemien vertailu on tärkeää, kun järjestelmää diagnosoidaan, mutta tosiaan, korkeapainepuolen paine ei oikein vissiin yli 15bar saisi mennä, se voi nousta viallisessa järjestelmässä jopa 30bar:iin ja ehkä enemmänkin jos joku paikka ei petä ennemmin.

Ensihätiin voisit vaikka lahduttimen puhtauden tarkastaa ja pestä sen vaikka jollain liuottimella (älä käytä painepesuria lähietäisyydeltä, rivat vääntyy ja kenno tukkiutuu (ilma ei kulje läpi))
Toki vika olisi kiva oikeasti korjata, ennen kuin kolmas putki hajoaa...

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 940 ECC ilmastoinnin putket hajoaa
« Vastaus #2 : 29.06.2011, 09:38:02 »
Täyttöliitin tuossa veteraanissa on matalapainepuolella, kuivaimen välittömässä läheisyydessä. Alunperin järjestelmä on ollut vanhalla aineella (r12) ja on muutettu lisäsarjalla toimimaan uudemmalla (R134). Alkuperäiset vanhat liittimet löytyy vielä kuitenkin, mutta tosiaan korkeapainepuolella ei muuta liitintä ole, kun kompuran takana oleva "vanhan mallinen" liitäntä johon ei ole mittaria löytynyt (pienempi, renkaanventtiilin näköinen?). Onkohan mistä saatavilla, normaalit perus automaattikoneethan ei noita vanhoja liittimiä huoli.

Lauhduttimen kenno ei ole tukossa, pesty viimetalvena muun huollon yhteydessä, flekti ei juurikaan koskaan ole pyörinyt jollei oikeasti ole kuuma. Tarkoittaa siis tyhjäkäyntiä pitkään kuumalla. Viskopuhallin taas ottaa oikeasti kunnolla kiinni, ja ilma varmasti liikkuu kennopaketin läpi.

Voiko järjestelmä olla sisäisesti tukossa, kun kerran järjestelmä on auki ollut ja aina on mahdollisuus että sinne olisi jotain päässyt? Letkujen ollessa irti on kyllä jokainen liitos suojattu.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 ECC ilmastoinnin putket hajoaa
« Vastaus #3 : 29.06.2011, 15:28:51 »
Ja mehän tuossa Willen kanssa pohdittiin, että ei perhana tuommosen kompuran pitäsi tehdä nimpaljoa painetta että prässätty liitos lojahtaa? Siis vaikka se kompura painais seinää päin... Tuli vaan mieleeni, että koeponnistat sen uuden letkun jollakin, kyllä nyt joku 60bar jos lataa ja letku sen kestää ni täytyy kestää käytössäkin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 940 ECC ilmastoinnin putket hajoaa
« Vastaus #4 : 29.06.2011, 16:40:42 »
Ainoa paineanturi mikä löytyy eli alipaineanturi mitattu. 3.8bar kytkeytyy ja irtoaa kun paine laskee 2.2 bar. lähteen internet menee nuo arvot kyllä aivan toleranssiin. Ei siis ilmeisesti vika siinä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 ECC ilmastoinnin putket hajoaa
« Vastaus #5 : 29.06.2011, 20:51:01 »
Tuotanoin, eikös höyrystimessä ole joku venttiili, mikä sitä virtausta kuristaa? Voiko se mennä särki tai hauki?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 940 ECC ilmastoinnin putket hajoaa
« Vastaus #6 : 04.07.2011, 16:24:33 »
No niin, etenipä tämäkin tutkimus hiljalleen. Löysin painepuolelta ylipaineventtiilin, joka yllättäen oli hyvinkin jumissa. Eipä palvellut enään alkuperäisessä tarkoituksessaan, niin heitinpä sen sorviin, sisukset irti -> R134 aineen täyttöliitin samoin sorviin ja nepä juottaen yhteen.
Nyt jotenkin pystyy edes seuraamaan korkeapainepuolen painetasoakin.



Ennen juottamista


Valmis liitin.

Letkun puristin kasaan uudella holkilla ja hydrauliletkupuristimella. Ihan kaikesta ei edes kuvaa jaksanut ottaa.
Ainetta tupiin, mittarit kiinni. 600g ainetta, tyhjäkäynnillä paineet alkoi hiljalleen nousta. 15 kilon kohdalla loppui hermot kokeilla enempää, flekti ei lähtenyt vielä tässäkään vaiheessa pyörimään. Flektille pakko-ohjaus, pyörii samaan tahtiin kuin kompura. Tuolla 600g täyttömäärällä pysyy paineet about kymmenessä kilossa tyhjäkäynnillä, kierroksia nostettaessa tilanne jopa hiukan paranee. Kierroksilla kompura lopettaa jatkuvan käyntinsä, eli toimii niinkun normaalisti. Koskaan ennemmin se ei oikealla 950g täytöllä katkaissut vaan kävi jatkuvasti.

Tietääköhän joku sanoa tuon flektin ohjaamisesta jotakin? Tuossa nyt käytössä ECC ohjaimelta tuleva ohjaus, samoin ylimäräinen MCC järjestelmän painekatkaisija on otettu käyttöön. Kummatkaan vaan ei käske vielä 15 kilon kohdalla käynnistää flektiä. Lähinnä tuon painekatkaisijan arvot kiinnostaisi.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ECC ilmastoinnin putket hajoaa
« Vastaus #7 : 05.07.2011, 20:22:54 »
Flekti käynnistyy 98-mallin V70:ssä paineella 16,5 +- 1,2 bar, joten eiköhän sen niillä main pitäisi lähteä, jos aine on R134a ja mikäli alunperin R12-aineinen on antureineen modifioitu sille. Jossain 90-luvun alkupään 940:ssä R12-versiona käynnistyspaine oli 15 bar.
Vastaavasti R134a:lla matalapainekatkaisin käynnistää kompressorin paineessa 3,1+-0,15 bar ja pysäyttää 1,6+-0,1 bar, kun sitten R12-version pressostaatti kytkee 3,2 bar ja katkaisee 1,8 bar.

Korjaus: oli lyöntivirhe (+-0,5) kompressorin käynnistyksen toleranssissa: oikea on siis yllä oleva 3,1+-0,15 bar eli 2,95 - 3,25bar, eli lämpötilana +9 ...+11 °C.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2011, 20:02:26 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 940 ECC ilmastoinnin putket hajoaa
« Vastaus #8 : 05.07.2011, 21:07:21 »
Matalapainekatkaisijan toiminta taitaa mennä nyt mittausvirheen piikkiin ( 3.8 / 2.2 bar). Tarkkuusmittarinahan käytettiin rengaspainemittaria, kumiletkua ja tubeless venttiiliä. Sen puolesta toiminta kyllä näyttäisikin ihan loogiselta, joten en taida siihen enempää aikaa käyttää.

Flekti pyörii tällähetkellä siis pakotettuna aina kun kompuran kytkin vetää, jolloin aika pätkissä ja liian useasti. Ja myös siis kovemmissa nopeuksissa, mitä ei normaalisti tekisi. Se, että onko siitäkään mitään haittaa onkin jo toinen juttu. Tappaa varmaan kyllä sen flektin, kun pyörii noin paljon. Ei siis mulla vaan tainnut usko riittää, kun paine nousi. Jotenkin tuntui 15bar jo liiankin korkealta, kun kerran jo parikin kertaa letkun auki ampunut. Ei ilmeisesti olisi ollut enään kaukana flektin kytkeytyminenkään jos vaan kytkin toimii. Paineilmalla hiukan hankalampi testata tuota anturia.  Pitää varmaan laittaa vielä koneeseen kiinni ja tutkailla paineita uudestaan.

 

Elekma  Autoracing