Proturbo  Autodiagnoosi

Vastapaine ja ahtopaine

  • 8 Vastauksia
  • 6849 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vastapaine ja ahtopaine
« : 19.11.2015, 20:03:18 »
Tämä ei nyt ihan koske Volvoa, mutta niin lähelle aiheena että kysytäänpä kuitenkin, koska voi olla hyötyä myös Volvoihin.. ::) Jos ei käy palstan "imitziin", niin mode voi heittää mäkeen.

Eli etsin vikaa eräästä CR-dieselistä jonka alkuperäinen syy tullessaan oli vikakoodi; P2463 eli liiallinen kertymä DPF-pöntössä. Se putsattiin ja paine-eroanturi kertoo max.arvoksi noin 40mbar. Siis ihan hyvää vastaava. Mutta edelleen sama vika päällä. Ei poistu vaan tulee uudestaan, ja vieläpä pelkästään virrat päällä. Ei siis tarvitse laittaa käyntiin.
No koelenkkiä tein ja mittailin kaikkea että saisi käsitystä missä mennään. Huomiota herätti se että mitattu ahtopaine ei juuri nouse. Vaikka ohjearvo pyytää 1,5bar, niin mitattu ei käy kuin max. 1,0 bar. Eikä mee mihkään.. :(
Testerin ohjatulla toiminnolla kyllä ohjaa turbon siipiä niinkuin pitää.  No sitten otin ahtoletkun irti ennen cooleria, tulppasin sen pään ja kytkin siihen paineilmaliittimen jossa 1,5bar rajoitin. Töräytin putken täyteen ja totesin että ahtopaineanturin näyttämä ei edelleenkään paljoa muutu. Mutta siinä yhteydessä tuli muuta ihmeteltävää.. Siinä samassa oli vielä kytkettynä samaan kanavaan letkumallinen ahtomittari josta katsoin että paine on 1,5bar. Pyöritin avaimella konetta ja pienimmillään tuo paine oli jossain kohdassa 0,5bar. Eli jossain pytyssä oli imu ja pako auki samaan aikaan sillä hetkellä. Mutta siis kannen jälkeen jokin rajoittaa virtausta että paineilmaletkun tuotolla riittää 0,5bar vastusta. Tuntuu aika paljolta ??? Onko se OK ?

No em.tuli esille että AP-tunnistin ei kyllä näytä oikein. Se tuntuu pysyvän siinä alle baarissa vaikka kuinka polkisi. Ja kun se kertoo eculle pienen paineen, ei ecu anna paljoa polttoainettakaan jolloin ei synny ahtoja eli työtä. Ja kun ei ole työtä niin ilmamassakaan ei paljoa näytä. Sekin tosin vaihdettiin kokeiluun.

Jos taas edelleen siitä vastapaineesta. Voisiko olla että ennen DPF oleva katti olisikin se vastapaineen aiheuttaja jos se 0,5bar on liikaa. Jos se ahistaa, niin miten todetaan? Pitäisikö hellätä putken liitosta turbon pakopesän jälkeen sen verran että pääsee vuotamaan siitä ohi, näin vähentäen vastusta. Jos se katin vastus on syy tuohon olevaan "tukkoiseen vikakoodiin" niin mistä ecu sen tukkoisuuden tietää koska paine-ero on hyvää vastaava. Niin ja pakolämmöt eivät ole kuin 200-300.

Vai voiko olla että joku sähköhäiriö, kun kerta tulee virrat päällä, aiheuttaa tuon koodin. Ja tuon koodin takia ecu ei nosta ahtoja...
Onko muita ideoita :hello:
On tää sellanen oravanpyörä :P
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa SPK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Vastapaine ja ahtopaine
« Vastaus #1 : 21.11.2015, 21:11:03 »
Aika paljon juttua tuossa päällekkäin, mutta eikös DPF paine-ero mittaus tehdä ennen ja jälkeen sen elementin.  Joskushan tuokaan häiriö ei poistu jollei polttoa tapahdu. Eli se ei nollaannu muuten.

Se voi hyvinkin alhainen ahtopaine yms. johtua tuosta vikatilasta, joten se olisi hyvä saada ensiksi kuntoon. Saako siinä pakko ohjattua polton päälle?

Vastapaine kuullostaa pirun suurelta ja varmaan se olisi helppo testata se esikatti juurikin laipan irrotuksella.

Siinä koneessa on myös varmaan jokin kaasuläppä joka olisi hyvä varmistaa olevan auki ja nykyisillä pakopuolen mitoituksilla varmaan turbon johdesiivetkin vois ohjata auki asentoon.
V70 2.5T 2004 / V70 2.4 2000
Ex:BMW 750iA,540iA Nissan Skyline R33GTR, 200sx jne..
Volvojen sekä Bemareiden vikakoodien luvut yms nollaukset ja diagnostiikka onnistuu VIDA:lla ja INPA:lla. Sekä tarvittaessa myös remontit. Kotkan alueella. YV:llä tavoittaa.

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: Vastapaine ja ahtopaine
« Vastaus #2 : 22.11.2015, 14:07:01 »
Juu on varmasti paljon juttua päällekkäin. Ei varmaan helposti aukea ulkopuoliselle, kun on itsellekin monivivahteinen :P

"Kaasuläppä" on auki kyllä, se näkyy. Paineistuksen laitoin kiinni juuri ennen ko.läppää, siitä mihin ahtoletku kiinnittyy koneeseen mennessään. Siitä 1,5bar rajoitettu paineilma sisään ja kanavaan yhdistetty painemittari kiinni. Kun pyörittää konetta räikällä niin mittari heiluu 1,3 - 0,5bar alueella. Kyllä se itsestäkin tuntuu ns.näppituntumalla aika suurelta. En ole kyllä koskaan ennen mitannut mistään muusta koneesta samalla tavalla. Eli jokin tukkii ilman kulkua koneessa tai pakoputkessa. Virrat päällä ja testerin mitta-arvoissa valittuna DPF paine-ero, niin ei arvo muutu mihinkään paineistettaessa konetta. Eli joko ecu ei mittaa ko.arvoa moottori sammuksissa virrat päällä, tai sitten "tukko" on ennen paine-eroanturia. Sehän voi olla esi-katti. Siis ennen DPF, kun ei ole yhdistelmäpönttö.
Vikakoodi kertoo tukkoisesta DPF.stä mutta paine-ero kertoo sen puhtaudesta, niin millä ecu sen määrittää jos ei tuolla paine-erolla? Jos taas ajatellaan että ko.vikakoodi pysyy päällä vaikka vika olisikin oikeasti poistunut, ja  ko.vikakoodin takia ecu ei päästä ahtoja nousemaan vaikka mikään ei sitä muuten estäisi. Eli kaikki olisikin kunnossa ja tuo "vastapaine" olisikin ok.

Kaikki opitut arvot on nollattu. Mutta tuo vikakoodi ei suostu poistumaan ja sen takia ei suostu regeneröimään. Valittaa jotenkin että olosuhteet eivät salli regee. Tuon vikakoodin kun yrittää nollata, niin se tulee heti 2 sekunnin päästä takaisin. Siis ilman että moottori käy. Jos se onkin ecun sisäinen vika. Milläs sen tietää..

Asiassa on harmi se että en tiedä voiko projektia vielä jatkaa, vai hakeeko asiakas auton pois. Kokeilisi ainakin tuon esikatin raottamista tuloliitoksestaan, väheneekö vastapaineet.
Tuota ei ole vielä tullut testattua että miten vastapaine käyttäytyy kun samaan aikaan ohjaa testerillä turbon siipiä. Niiden säätövipu kuitenkin liikkuu ohjatulla toiminnolla. Periaatteessa en kyllä usko että vaikuttaa tuohon vastapaineeseen. Sen verran paljon pitäisi virrata siipien ohi..
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa SPK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Vastapaine ja ahtopaine
« Vastaus #3 : 25.11.2015, 03:24:36 »
Ajattelin, että pyöritit moottoria startilla etkä räikällä.  ;D  Overlap on varmaan niin mitätön, että tuskin se hurjasti lävitse virtaa.
V70 2.5T 2004 / V70 2.4 2000
Ex:BMW 750iA,540iA Nissan Skyline R33GTR, 200sx jne..
Volvojen sekä Bemareiden vikakoodien luvut yms nollaukset ja diagnostiikka onnistuu VIDA:lla ja INPA:lla. Sekä tarvittaessa myös remontit. Kotkan alueella. YV:llä tavoittaa.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Vastapaine ja ahtopaine
« Vastaus #4 : 25.11.2015, 10:15:00 »
Kerroppa mikä auto on kyseessä kun kaikissa sen koodin poisto jne on erilainen. Jos tuo auto on joku ranskalainen (mitä suuresti epäilen, Renault?) niin vaatii merkkitesterin, mitkään Boschit tai Autocomit eivät pääse tarpeeksi syvälle. Tuo koodi nyt rajoittaa menoa, ei mikään muu ja se on saatava pois, kaikki muu mittailu ja testailu on turhaa työtä. Tuosta on siis lähdettävä. Ja tuo vastapaine on ihan ok.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: Vastapaine ja ahtopaine
« Vastaus #5 : 25.11.2015, 20:00:08 »
Nii juu, siis kyseessä on toyota nauris 1,4 D4D
On käytössä bosch ja texa. Tuntuu että bosch "pääsee sisään" aika tuskaisesti verrattuna texaan. Texa on paljon nopeammin sisällä. Ja sillä tuntee enemmän mitta-arvoja. Noo, kuitenkin. Siis se vikakoodi kyllä poistuu kummallakin testerillä mutta vain sekunniksi, tullen takaisin. Ja siis pelkästään virrat päällä. Ei tarvi kone käydä.
Siis ecu luulee että dpf on tukossa ja suojelee sitä ettei anna riittävästi mm.ahtoja. Millä se rajoittaa ahdot? Pelkstään turbon siivillä vai ei anna riittävästi kakkua, vai joku muu tapa.
Tuo millä se luulee että dpf on tukossa, vaikka paine-ero on hyvä. Millä muulla se sitä mittaa?
Pahalainen vaan kun tais asiakas hakee sen pois kun kesti liikaa. Nyt ei taida päästä tietämään missä lopullinen vika..
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Vastapaine ja ahtopaine
« Vastaus #6 : 26.11.2015, 13:58:22 »
Niin eli ranskalainen 1.4hdi  :) Tarvitsee Toyotan testerin, jotta saa tuon koodin pois, koska ecu luulee edelleen pöntön olevan tukossa ja on lukinnut koodin.

DPF:n paine-ero on yksi mittari mikä kertoo pöntön tilan, mutta muita on esimerkiksi, lämpötila-anturit pakoputkessa, koneen läpi virtaava ilman määrä (maf), moottoriöljyn laatu, laskennalliset seikat kuten poltetun dieselin määrä, käynnistykset, kiihdytykset jne. Paine-ero oikeastaan kertoo vain hetkellisen tilanteen.

Tehoja rajoitetaan monellakin tavalla, väännön rajoitin, syöttöä rajoitetaan, ahtoja rajoitetaan, kierroksia rajoitetaan. Joku noista tai kaikki, riippuu menopelistä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: Vastapaine ja ahtopaine
« Vastaus #7 : 29.11.2015, 15:11:41 »
Just. Kiitoksia tästä tiedosta ;) Eli on etsitty vikaa turhaan. Tosi "näppärää", mistä tuonkin tietäis onko oikeasti vikaa autossa vai testerissä. Taitaa olla suurin vika insinöörin päässä kun suunnittelevat tällaisia miinoja ettei testerit käy yhteen.
Harmi vaan kun en nähnyt tapausta tullessa, että paljonko oli testerin mukaan tuhkamäärä ja paine-ero ennen pesua.  :idiot2:
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Vastapaine ja ahtopaine
« Vastaus #8 : 29.11.2015, 15:16:58 »
Just. Kiitoksia tästä tiedosta ;) Eli on etsitty vikaa turhaan. Tosi "näppärää", mistä tuonkin tietäis onko oikeasti vikaa autossa vai testerissä. Taitaa olla suurin vika insinöörin päässä kun suunnittelevat tällaisia miinoja ettei testerit käy yhteen.
Harmi vaan kun en nähnyt tapausta tullessa, että paljonko oli testerin mukaan tuhkamäärä ja paine-ero ennen pesua.  :idiot2:

Välillä joutuu painimaan ja pahinta on saada auto tutkimuksiin toisen jäljiltä kun "tuhottu" kaikki johtolangat.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

RallyBaron  Samppasport