Elekma  Autoracing

Ajonvakautus vaatii huollon

  • 12 Vastauksia
  • 10978 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hannu101

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Ajonvakautus vaatii huollon
« : 06.09.2015, 10:20:17 »
Kyseessä V70 D5 vm-04:
Herjaa "ajonvakautus vaatii huollon" ja "luistonesto kytketty pois" tms. Ilmeni muutamia kymmeniä kilometrejä sen jälkeen kun vaihdoin alapallon vasemmalle. Tarkastin ABS:n anturin piuhan ja kunnossa on ainakin silmämääräisesti. Ilmoitus sammui välillä ja palasi taas. Vikakoodeja ei ole luettu, mutta vika viittaa äkkiseltään ratin asentoanturiin. Autolla ajettu 525 tkm joten ihan pakasta vedetty ei ole kyseessä eikä oikein mielenkiintoa laittaa tällaiseen kakkosautoon enää useita satasia sinne ja tänne.

Tulipahan vain mieleen, että saako ajonvakautusta (dtsc vai mikä nyt onkaan) ohjelmoitua pois? Ei kai ratin asentoanturilla muuta virkaa ole kuin haistella tietokoneelle luistoneston käyttämiseksi ratin asentoa? Jos härveli ei ole käytössä, ei vikailmoituksiakaan pitäisi tulla? Vai?

Vai onko edelleen ainoa mahdollisuus vaihtaa asentotunnistin eli suomeksi vaihdattaa se, kun pitää ilmeisesti käyttää piuhan nokassa eli ei onnistu itse tehdä?

Vai onko mahdollista että alapallo-remontin yhteydessä tapahtui jotain käsittämätöntä, jota en käsitä? Ei kai sitä nyt kovin monella tapaa pysty edes tekemään: napapultti irti, alapallo tukivarresta irti, alapallo tukivarresta pois, uusi alapallo paikalleen ja paketti kasaan. Toki siinä pitää venyttää itseään ja alatukivartta että paketin saa yksikseen kasaan, mutta ei kai siinä saa rikottua kuin itsensä...

Poissa jose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #1 : 06.09.2015, 16:26:52 »
Tarkasta se levy mikä ohjaa abs anturia ettei se ole poikki.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #2 : 25.11.2015, 14:35:22 »
Moron, lainataas valmista topikkia. Syttyi tuo "ajonvakau......", vikakoodi näyttää BCM-0092, "kallistus asteen anturi". Mitähän tuo tarkoittais. Kun yritin poistaa, niin taulussa vikkui ABS valo. :(
« Viimeksi muokattu: 25.11.2015, 14:58:41 kirjoittanut paku97 »
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 15098
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #3 : 25.11.2015, 15:14:21 »
Meinaiskohan sitä gyroskooppia... en tiiä onko se V70:ssä vänkärin penkin alla mutta xc90:ssä ainakin on ja sinne jos pääsee vesi niin aiheuttaa vikakoodia...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #4 : 25.11.2015, 15:29:48 »
Lisätääs vielä, kaikki alkoi, kun vaihdoin jarrupalat eteen. Kun, lähdin koeajolle, niin tuo "ajon...." ilmeni. ::)
Näky lukijassa olevan myös BCM-0115 "ohjausyksiköiden kommunikaatio", jaa mitähän lienee. :-\
« Viimeksi muokattu: 25.11.2015, 18:33:02 kirjoittanut paku97 »
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #5 : 26.11.2015, 17:43:15 »
Eikö kukaan tiedä esm. mikä tuo "kallistus asteen anturi" on, ja missä? Jarrualojen vaihdossa nostin kummankin kyljen niin ylös kun tunkilla sain, mahtaisko johtua siitä? Autossa ei tunnu olevan mitään vikaa. Paitsi tuo texti ja keltainen kolmio.:hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #6 : 26.11.2015, 18:04:20 »
Eikö kukaan tiedä esm. mikä tuo "kallistus asteen anturi" on, ja missä? Jarrualojen vaihdossa nostin kummankin kyljen niin ylös kun tunkilla sain, mahtaisko johtua siitä? Autossa ei tunnu olevan mitään vikaa. Paitsi tuo texti ja keltainen kolmio.:hello:

Olisiko kallistus anturin signaali käynyt toleranssien ulkopuolella ja siksi häiriöllä, ja kuittaamalla lähtisi. Eli äly on saanut signaalia jossa ei ole "järkeä"  ja varuilta koko järjestelmä pois päältä.

Tai sitten anturi on mekaaninen vrt Saabin valojen taso säädön anturi, vipu tukivarressa ja anturi. Jos tuollainen on nyrjähtänyt niin huonoa suunnittelua...

Veikkauksia selvittämättä että millainen Volvon systeemi on.
Vida Pohjois-Savossa

Poissa Badman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #7 : 26.11.2015, 19:46:24 »
BCM-0115 Communication between control modules. Communication with the steering wheel module (SWM), signal missing.
BCM-0092 Yaw rate sensor. Faulty signal.

Mahtaako näillä olla tekemistä toistensa kanssa?

Eräältä ulkomaiselta sivulta löytyi tällainen ohje ko. vuosimallille, tosin bensaversiolle:

Location: The active yaw control sensor (AYC) is under the right-hand front seat. (Pelkääjän penkin alta pitäisi siis löytyä).

Remove the Audio module (AUD).
Remove the panels over the front screws for the seat rails (pull straight up).
Remove the 2 front screws for the seat rails.
Fold the seat backwards.
Fold away the carpet.
Remove the right-hand screw for the seat bracket.

Removing the active yaw control sensor

Remove the 2 screws for the bracket.
Disconnect the connector.
Lift the seat bracket. Remove the active yaw control (AYC) sensor.
Replace the sensor assembly together with the bracket.

Installing the active yaw control sensor


Nykyinen menopeli: Volvo XC70 D4 2013
Volvo S80 2003 2.4T
Volvo V70 2001(B5244S)

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #8 : 28.11.2015, 19:54:56 »
BCM-0115 Communication between control modules. Communication with the steering wheel module (SWM), signal missing.
BCM-0092 Yaw rate sensor. Faulty signal.

Mahtaako näillä olla tekemistä toistensa kanssa?

Eräältä ulkomaiselta sivulta löytyi tällainen ohje ko. vuosimallille, tosin bensaversiolle:
Moro, täytyy tyhämän vanhuksena kysyä, että voisiko joku kääntää tämän jutun suomeksi. Olisin todella kiitollinen. Nytoli myös koodi BCM-0121. Kiitos, kaikki toimii.
Location: The active yaw control sensor (AYC) is under the right-hand front seat. (Pelkääjän penkin alta pitäisi siis löytyä).

Remove the Audio module (AUD).
Remove the panels over the front screws for the seat rails (pull straight up).
Remove the 2 front screws for the seat rails.
Fold the seat backwards.
Fold away the carpet.
Remove the right-hand screw for the seat bracket.

Removing the active yaw control sensor

Remove the 2 screws for the bracket.
Disconnect the connector.
Lift the seat bracket. Remove the active yaw control (AYC) sensor.
Replace the sensor assembly together with the bracket.

Installing the active yaw control sensor
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Badman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #9 : 28.11.2015, 20:34:23 »
BCM-0121 Yaw rate sensor. Signal outside its permitted range. Sitä samaa tunnistinta herjaa tämäkin koodi. Vapaasti käännettynä: signaali sallittujen rajojen ulkopuolella. Katsoitko sinne pelkääjän penkin alle, löytyykö sieltä kyseinen osa?
Nykyinen menopeli: Volvo XC70 D4 2013
Volvo S80 2003 2.4T
Volvo V70 2001(B5244S)

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #10 : 28.11.2015, 23:06:54 »
....en ole vielä pystynyt, ei ole talli vapaana.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #11 : 06.12.2015, 09:59:05 »
Hehheh, taidan olla ammattilain, vikavalo palanut eiliseen asti, eilen kävin kaupassa, parkkis täynnä, joten parkkeerasin sivuun, jossa kuskin puoli nousi aika ylös. Kun lähdin ajamaan, ei vikavalo enään palanut. Aikoinaan kun syttyi, niin toinen puoli oli tunkilla nostettu aikas ylös. Mitähän tuosta saa itseltä palkkioksi. :2funny: :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon
« Vastaus #12 : 06.12.2015, 14:12:12 »
Entinen autoni teki tämän herjan ja syyksi paljastui anturi joka löytyy käsijarrun luota kun keskikonsolia purkaa. Se oli todella helppo vaihtaa eikä muistaakseni ollut edes kovin kallis vaikka Siniseltä ostin. Sivuttaiskiihtyvyysanturi taisi olla tämä nimeltään. Ja kyseessähän oli V70 T5.
-Volvo XC90 Executive -07

 

Carcom Oy  Elekma