Avataanpa uusi aihe.
Kirjoittelin aiemmin, kun vaihteistosta kuului siritystä. Aiemmin oli nykäiseviä vaihtoja kylmänä, mutta parani öljynvaihdolla hetkeksi. Vikakoodi oli solenoidi jumissa, varsinaista koodia en muista. Sitten alkoi tuo sirinä ja edelleen kylmänä.
Eihän tuo tietenkään parane vanhetessaan, eli alkoi taas tulla N > D viivettä ja kylmänä pudotti pari kertaa pykälän päältä. Siinä vaiheessa laitoin laitteen seisomaan ja ryhdyin selvittämään, mitä pitäisi tehdä.
Vikamahdollisuuksiahan on paljon. Asiantuntijat veikkaavat öljynsuodatinta, eli turbiinilukko pitäisi kunnostaa ja suodatin putsata. Yhtä paljon veikkauksia on tuohon venttiliikoneiston suuntaan.
Eilen sitten ajattelin viedä auton korjattavaksi, mutta eipä ota enää käytännössä kuin satunnaisesti vaihteen päälle. Sain sen talliin ja ajattelin, että lämpö voisi auttaa. Ei auta, eli herjaa vain vaihetiston toiminnan olevan alhainen. Saa sen vaihteen päälle jos malttaa vartin odottaa, mutta ei sillä uskalla ajaa.
Ja nyt kysymykset:
1) Itselle tulee nyt mieleen, että olisi se venttiilipöytä, koska ei kait suodatin voi yks kaks mennä ihan tukkoon. Öljyt vaihdettiin kuitenkin sillä uudella pesumenetelmällä ja toimi sen jälkeen varsinkin lämpimänä kuin uusi.
2) Sopiiko tuohon muut tf80-SC -laatikot kun ihan samalla varaosanumerolla olevat? Vaihtolaatikkoja olisi tarjolla ainakin uudemmista malleista suhteellisen hyvin.
Purkaminen on niin iso työ, että parempi selvittää ensin, ettei joudu tekemään kahteen kertaan. Sen venttiilipöydänhän pystyisi vaihtamaan paikallaan.
Vielä sen verran, että autolla on ajetttu 390 tkm, mutta puhdasta maatieajoa ilman kärryä. Ei mitään välyksiä, se testattiin laatikon toimiessa siniselläkin.