Elekma  Autoracing

ETS-valo, ajoittaista nykimistä, ei ihan tyypillinen tapaus

  • 1 Vastauksia
  • 1272 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lauri_y

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Potilas on siis mallia v70, vuosimalli 1999, 2,5L20V vapari, 170hv, 310tkm. Kaasuläppäkotelo tietääkseni vaihdettu jonkun edellistä edeltävän omistajan toimesta.

Tyypillinen tapaus menee siis niin, että liikkeelle lähettyä noin 30km maantieajon jälkeen ison alamäen jälkeen (moottorijarrutusta) cruise tipahtaa pois, kaasua painettaessa auto vähän hyökkää ja pian sen jälkeen osakaasulla hirveä rynkytys. Kaasu ylhäällä tietysti OK, mutta myös kaasu pohjassa vetää normaalisti. Osakaasua ei vaan auta käyttää. Muutaman kilometrin jälkeen oire häviää eikä palaa samalla reissulla. Useimmiten sytyttää ETS-valon, mutta usein ei edes varoitusvaloa. Ei koskaan mene limp-home -moodiin.

Sorry, ei ole antaa vikakoodeja... Niin ja plussakeleillä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia.

Pohdintaa: Ei mahda olla kaasupolkimen anturi, koska tulee myös cruise päällä. Oireet eivät kuitenkaan ole ollenkaan tyypillisen kaasuläpän asentoanturikuluman tyyppisiä. Voisin kyllä asennella uuden asentoanturin, mutta ei viitisisi jos vika on jossain muualla. ETS-valo viittaa kai yleensä aika hyvin kaasuläppäkotelon vikoihin. Tässä vain tuntuisi että vika voi olla jotain muuta kuin asentoanturin kuluma.

Toisaalta nyt isommilla pakkasilla ongelma on tullut tiheämmin esille. Lisäksi -28C käynnistäessä (ilman lohkolämppäriä) pari ekaa minuuttia meni siten, että kaasupolkimella ei ollut mitään vaikutusta käyntiin, lotkotti vaan joutokäyntiä. Sitten alkoi tuo osakaasurynkytys, joka sitten 15km maantieajon jälkeen hävisi.

Ehdotuksia mistä alkaa vikaa paikantaa? Pitäisikö ensiksi ihan vaan putsata tuo imuläppäkotelo?

Poissa anpu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2016, 23:28:13 kirjoittanut anpu »

 

Samppasport  Futurez