Carcom Oy  Elekma

S80 2.9 -99 jäähdytys järjestelmän paine ja ei puhalla tarpeeksi kuumaa

  • 7 Vastauksia
  • 2922 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa torsen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Kuuluuko tuossa autossa olla jäähdytysneste järjestelmässä painetta vai ei?
Eli kun kone oletettavasti lämmin(ylä ja alavesi letkut kuumat), niin kuuluuko olla painetta vai ei?
Omassa ei ole kuulu kuin pieni sihaus, kun raottaa paisarin korkkia varovasti ja avaa sitten.

Aikaisemmissa kulkupeleissä(Opel) ollut reilusti painetta ja autot toimineet moitteitta niiltä osin. Mutta tuossa ei tunnu olevan painetta pahemmin.
Vai kuuluuko se tämän koneen ominaisuuksiin ettei painetta ole pahemmin?

Ongelmana on se ettei tule tarpeeksi kuumaa ilmaa sisälle vaikka kone lämmin. Sisällä kyllä tarkenee, mutta ei ole kuuma. Ikkunoista ei sula jäät pois vaikka on täysillä lämmönsäätö ja puhallusta varmasti tarpeeksi. Ennen remppaa tarkeni 22 asteen säädöllä kaikilla pakkaskeleillä.

Onko tuossa autossa kiertovesipumppua, jos ei ole polttoaine käyttöistä lisälämmitintä? ja jos on tuollainen kiertovesipumppu, niin se varmaan surisee heti kun virrat kääntää päälle, vaikka ei auto käynnissä?

Juuri tehty jakopää ja vesipumppu+termari. Vesipumppu Graf ja termari Gates. Rempan jälkeen ajettu noin 180km ja polttoaineen kulutus noussut kanssa noin 2-3 litralla 100/km.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2016, 16:29:55 kirjoittanut torsen »

Slerbahuuli

  • Vieras
Termostaattivialta kuulostaa...

Köyhän miehen termaritesti.
- auto käymään (kylmänä)
- antaa käydä ja seurailee lämpömittaria, välillä käy tunnustelemassa ylävesiletkua

Toimivan termostaatin kanssa ylävesiletku ei juurikaan lämpene ennenkuin termostaatti aukeaa. Sitä ennen on näillä keleillä kylmä, jonka jälkeen lämpenee äkkiä kuumaksi.
Jos letku lämpenee hissuksiin, termostaatti vuotaa.

Poissa torsen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Osaatko sanoa tuosta paineesta mitään? Eli kuuluuko sitä olla lämpöisellä koneella vai ei?

Slerbahuuli

  • Vieras
En aivan tarkasti, ainakin paisuntasäiliön korkilla on "ominaispaine" jossa korkki pettää ja päästää ylipaineen pois.

Mutta ainakin kaikki näkemäni/ajamani volvon kutoskoneet ovat korkkia avattaessa päästäneet vain "tsuh", eikä siellä mitään kovin kummoista painetta ole ollut. Minusta kuulostaa normaalilta, mutta joku viisaampi voisi tähän vielä sanoa mielipiteensä.

Poissa pasanol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Kyllä sen korkin kuuluu pitää paine jäähdytysjärjestelmässä, muutenhan neste kesäkuumalla vois ruveta kiehumaan helpommin ja paineen noustessa puhaltaa ulos ylimääräisen nesteen. Suljetussa järjestelmässä nesteen ei kuulu hävitä eli se korkki on tullut itensä päähän, jollei jaksa asetettua painetta verkostossa pitää. Tuota ongelmaa on tullut vastaan entisessä omassa VW Golf dieselissä ja naapurin -98 Porsche Carrerassa. Hanki uusi korkki!

Poissa pasanol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Tuo lämpimän puuttuminen kuulostaa aivan kuin lämppärin kenno olis tukossa (mikäli termostaatti on kunnossa/uusi/riittävän korkea avautumislämpötila. Voiskoon olla mitenkään mahdollista, että jakopään rempan yhteydessä nesteen vähentämisen mukana järjestelmän vanhat töhnät olisivat kerääntyneet sinne kennoon, eivätkä nyt jaksa lähteä pois virtauksen pienuuden vuoksi? Ei varmaan huuhdeltu millään lailla vanhan ajoneuvon ruostunutta jäähdytysjärjestelmää? Ja varsinkaan vastasuuntaan? Taitaa harvalle tulla mieleen. Muut asiat mielessä sillä kertaa.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Volvon korkit ovat 1,5baria, eli vieno ylipaine sinne tulee nesteen lämmetessä eli nostetaan kiehumispistettä.

Jos sisälämppärin letkut ovat kuumia, moottorin vesiletkujen kanssa, vika löytyy sisäilmantuuletuksesta/-ohjauksesta.

Taitaa näissäkin olla alipainehana, joten sekin voi estää nestekierron lämppärinkennolle?

Termari pitäs olla 92C astetta, joten ylävesiletkussa ei käsi pitkään viihdy.

Poissa torsen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Tänään tehty seuraavia testejä autolle:

Käynnistetty kylmänä -24 pakkasessa ja annettu käydä noin 25 minuuttia paikoillaan. Ylävesiletkusta tehtyjä mittauksia: alkutilanne noin -35 astetta letkun päältä. Noin 15min käytöllä noin -17 letkun päältä. Tässä vaiheessa alkoi tuntua letkussa jo pientä/haaleaa lämpöä. Sisälämpömittari oli tuossa 15min käytön jälkeen vajaassa 1/4 kohdassa. Tai pikkuisen vajaassa puolessa välissä alun ja puolen välin kohdalla. Suoraan ylös päin on siis puolivälissä ja ennen huoltoa ollut normaali viisarin kohta.
25 minuutin paikoillaan käytön jälkeen viisari on tasan 1/4 osan kohdalla. Ja ei nouse siitä enää ennen kuin lähtee ajamaan. Silloinkin kestää noin 5min että se nousee siihen vajaaseen puoleen väliin.

Ajoin hakemaan uuden paisarin korkin Volvolta. Laitoin sen liikkeen pihassa paikoilleen. Mutta en mielestäni ainakaan sisälle kuumempi tullut heti ainakaan.
Ajelin autolla noin 20min kauppaan ja kaupan lämpöiseen parkkihalliin.
katsoin hallissa obd lukijalla että j-neste on vain 89 asteista, vaikka ajettu jo noin 1h15min. Käytin parkkihallissa lämmintä konetta noin 10min ja j-neste nousi 90 asteeseen. heti kun j-neste nouso tuohon 90 asteeseen, niin  rupesi tulemaan puhaltimista huomattavasti kuumempaa.

Kävin kaupassa ja käynnistin auton uudestaan ja katsoin paljon j-neste näyttää. Oli laskenut noin 86 asteeseen 20min kauppakäynnin aikana lämpöisessä sisällä.
Lähdin ajamaan vielä noin 25min lenkin. Matkalla maksimi luku oli j-nesteelle 93 astetta obd lukijan mukaan ja nyt tuli huomattavasti kuumempaa sisälle. Sisämittarin viisari ei koskaan noussut puolen välin kohdalle. Ja tuossa loppuajalla se oli alimmillaan noin 2 viisarin verran alle puolen välin. Kun tulin kotipihaan ja mittasin j-nesteen taas, niin se oli enää 86 asteista.

Eli voisiko se olla termari sitten viallinen? Vaihdettu termari oli Gates merkkinen ja paketissa luki 90 astetta. Vanha alkuperäinen Volvon termari joka otettiin pois, oli kanssa 90 asteinen.

Missä sijaitsee anturi josta tuo moottorin lämpömittari saa tiedon? Onko se termari kotelon siinä kyljessä vai jossakin muualla?

Edit: ja sisälle menevät vesiletkut lämpeni kyllä ja puhallus oli pienellä kun auto oli käynnissä tuossa alussa. ja kumpikin letku oli eri lämpöinen. Eli oletettavasti sisälle menevä oli se kuumempi ja haaleampi ulos tuleva. En kokeillut noita sisäletkuja kuumalla koneella. Mutta alussa ne ainakin lämpeni mielestäni oikein.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2016, 18:35:50 kirjoittanut torsen »

 

KL-varaosat  Race.fi