Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Etupää kolisee

  • 5 Vastauksia
  • 9201 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Etupää kolisee
« : 14.01.2016, 21:47:31 »
-02 D5

Etupää kolisee kuskin puolelta. Otin tuumasta toimen sitten, alatukivarren etuhela oli aika väljä, ja takahelassa halkeama, siispä vaihdoin koko tukivarren uusine heloineen. Samalla tsekkasin, että alapallonivel tiukka. Samoin vakaajan koiranluusa ei ole välystä, ja vakaajaa kun tempoo käsin tai sorkkaraudalla niin korihelatkin tuntuu tiukoilta.

Kolisee edelleen, mutta hieman kumeampana? Ääni kuuluu selvästi montuissa soratiellä.

Just leimattu, kolkatti vähän leimallakin mutta väljää ei löytynyt, ei edes maininnut tuosta tukivarren helasta silloin. Iskaritestissä "ok" arvot.

Onko nyt ainoa vaihtoehto tuo iskarin yläpää, joka pitää ääntä? Vai voiko esim. vaihdelaatikon tuennassa olla jotain hämärää, ääni kyllä kuulostaa enemmän pyörän puolelta kuin keskemmältä.

Eli uusiksi menisi sitten kaikki osat mitkä on jousen yläpuolella? Mitäs tämän hankinnassa ja vaihdossa pitäisi huomioida? Vai onko viisainta ostaa jouset, iskarit ja yläpäät molemmille puolille, vaihtaa kerralla ja toivoa että kolina lakkaa?

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupää kolisee
« Vastaus #1 : 14.01.2016, 22:09:14 »
Kyllä se todennäkösesti se iskarin yläpää on, kolina lakkaa kun vaihtaa vaan sen etuylätuen. Toki laakeri kannattaa samalla vaihtaa. Jos sulla on automaattilaatikko niin ainakin itellä on semmonen pieni tuki vaihteiston alapuolella kiinni, mikä oli ainakin omassa väljä, mutta en usko että kolinat siitä johtuu sun tapauksessa. Se laatikon alatuki on ainakin helppo vaihtaa, löytyy kun ottaa pohjapanssarin pois.

Edit: se minkä muistin laatikon tukena onkin moottorin tukikumi/tanko. No kuitenkin se nyt on ainut mikä on selvästi näkyvissä kun otat pohjapanssarin pois. Tämä osa -> http://m.motonet.fi/fi/tuote/183370?ajoneuvo=1334&vuosimalli=2002
« Viimeksi muokattu: 14.01.2016, 22:13:44 kirjoittanut sandux »
V70 2.5t geartronic -06

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupää kolisee
« Vastaus #2 : 15.01.2016, 08:24:07 »
Iskarin yläpään kumille täältäkin ääni. Laakeri voi olla hyväkin, mutta jos ei oo ikinä vaihdettu, niin uusiksi vaan samalla.
Kannattaa sit ostaa jotain muuta kuin professional parts sweden -merkkisiä osia. Itse suosin Febiä tai Lemförderiä. Tässä kohtaa osissa säästäminen tulee kalliiksi kun pitää käydä pyöränkulmat joka vaihdon jälkeen säädättämässä. Tai saahan näppärä camberin ja aurauksen itsekin säädettyä, jos on homma hallussa.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Etupää kolisee
« Vastaus #3 : 15.01.2016, 08:59:41 »
Eikä se alkuperäinenkään osa maksa kuin 49e.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Hannu101

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupää kolisee
« Vastaus #4 : 15.01.2016, 10:03:04 »
Pysyy kulmat oikeana kun mittaa tolpan asennon sivuttaissuunnassa suhteessa olkatukeen vaikka työntömitalla. Se on muistaakseni jotain 92-93 mm. Takaisin laittaessa vain katsoo että iskarin yläkiinnitykset 3 kpl tulee oikein. Mutterit on jättänyt jäljet niin että ne saa kyllä kohdalleen.

Siellä on iskarissa sellainen nelisakarainen kiinnike, johon on olemassa oma työkalu mutta jonka kanssa pärjää tavallisillakin työkaluilla. Kiristä riittävästi vaikka kevyesti vasaralla ja taltalla lyömällä. Siis kevyesti. Ainakin kahdessa aukaisemassani ne on olleet ihan käsin pyöriteltävissä.

Ja muista tukea alatukivarsi vaikka tunkilla kun otat tolpan irti.

Tolpan mutterit vedetään koviin momentteihin mutta esim yläpää vain muutamaan kymmeneen. En nyt muista momentteja mutta netistä varmaan löytyy.

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupää kolisee
« Vastaus #5 : 15.01.2016, 10:08:44 »
Juu sitä yläpäätä ei kannata kovin tiukkaan vetää, meinaan korkkaa aika helpolla... Itellä jostain ihmeen syystä professional parts swedenin yläpää kestäny noin 30tkm *ihmettelen itekkin*
Ja ne pyöränkulmat pysyy kyllä kohdallaan jos tarkkaan mittaa, ainakin itellä ei ollut oikein mitään säädettävää kun kävin nelipyöräsuuntauksessa iskarirempan jälkeen.
V70 2.5t geartronic -06

 

Elekma  Autoracing