Kyllä se asiakkaiden ostokäyttäytyminen sanelee aika pitkälti senkin homman, että mitä siinä jarrupalojen ja levyjen vaihdossa tehdään..
Jos liike A tarjoaa jarrupalojen ja levyjen uusintaa hintaan 100€ + osat, tähän kuuluu levyjen ja palojen uusinta, liukutappien ja liukupintojen puhdistus sekä voitelu.
Liike B tarjoaa jarrupalojen ja levyjen uusintaa hintaan 250€+osat, tähän kuuluu levyjen ja palojen uusinta, sekä jarruiesten purku, mäntien puhdistus, tiivisteiden vaihto, liukutappien ja liukupintojen puhdistus sekä voitelu.
Asiakas valitsee pääsääntöisesti liikkeen A tarjoaman työn, koska on halunnut alunperinkin sen palojen ja levyjen vaihdon, eikä keksi mitään syytä, että miksi haluaisi maksaa vielä 150€ lisää siitä, että jarrut puretaan atomeiksi, koska ne toimi ihan hyvin ennenkin ja halvempaankin vaihtoon kuuluu puhdistusta ja voitelua.
Ehkä syynä on huono myyjä, kun ei osaa perustella, että miksi ne männät pitäisi irroittaa ja vielä sen lisäksi laittaa muutamalla kympillä tiivisteitä.. Tai sitten asiakas on varautunut suurinpiirtein tuollaiseen 100€ hintaan, eikä halua muuttaa budjettia noin paljoa muutaman lisätyön takia, joiden hyödyllisyydestä ei ole varma.
En siis missään nimessä väitä, etteikö mäntien puhdistaminen välillä olisi tarpeen, ainakin 10+ vuotta vanhassa autossa, mutta noin se omasta mielestäni menee..
Asiakas valitsee erittäin monesti halvemman tarjouksen.
Se, että hommaan kuuluu enemmän työtä on suoraan verrannollinen hintaan, niin ei tapahdu, että liikkeen A ja B hinnat olisivat samat, mutta sisältö eroaisi noin paljon, kuten esimerkinomaisesti tuonne alkuun kirjoitin noi sisältyvät työt.