Proturbo  Autodiagnoosi

Pari kysymystä V70:n jarruista

• 13 Vastauksia
  • 21964 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SpaceAce

• De Luxe
  • *
  • V70 2.4T AT 2003
Pari kysymystä V70:n jarruista
« : 12.07.2011, 22:02:04 »
Moikka vaan kaikille!

Käytin autoni määräaikaishuollossa (180tkm) ja huoltomies oli laittanut huomautuksen, että eteen pitäisi vaihtaa jarrulevyt ja -palat. Kohtalaisen tuore (vajaa vuosi V70 alla) Volvoilija kun olen ja melkoisen ummikko mitä tekniikkaan tulee, mieleeni nousi pari kysymystä aiheeseen liittyen. Ensinnäkin, miten saan selville minkälaiset levyt/palat pitää olla? Koko, ym. Olen selaillut lukemattomia verkkokauppoja ja ne antavat niin paljon vaihtoehtoja, että menee vähintäänkin kaikki sormet suuhun. Sen verran tiedän, että tavalliset jarrulevyt riittävät omaan käyttööni. Eli ei mitään keraamisia hifi-hommia minulle.

Toinen kysymys, kannattaisiko osat ostaa itse ja vaihdattaa liikkeessä vai ottaisinko koko hoidon osineen päivineen huoltoliikkeestä? Kumpi vaihtoehto olisi taloudellisesti kannattavampi? Vai meneekö +-0.. Kysyin vaihdosta huollon suorittaneesta liikkeestä ja heillä se maksaisi n. 300 euroa. Käsittääkseni siihen sisältyy osat+työ. Mutta minkälaisia lienee nuo korjaamoiden käyttämät osat? Käyttääkö ne yleensä merkkiosia vai jotain kiinalaisia pilipaliromuja? Löysin nimittäin sieltä Volvolandian foorumin kautta linkin Skandixin verkkokauppaan, jossa näyttäisi olevan ilmeisesti ihan laadukkaat(?) Zimmermannin jarrulevyt n. €50. Sitten se todella tyhmä kysymys: Onko nuo hinnat yhdelle jarrulevylle vai myydäänkö ne pareittain? :-[ Ja onko nuo yleensäkään edulliset? Suomalaisissa nettikaupoissa oli aika heikosti hintoja esillä tai sitten tiedot oli silkkaa mekaanikkojargonia, enkä saanut selville mikä olisi ollut se minun tarvitsema vaihtoehto. Toki noihin Skandixin romppeisiin tulee vielä PK:t päälle eli hintaero kai alkaa kaventua uhkaavasti.

Aiemmassa elämässäni olin tosiaan se ALD:n leasing-asiakas, joka bensa-aseman pihalla etsii pissapojan täyttöaukkoa (jos joku mainoksen vielä muistaa) ;D Ja nyt kun pitäisi yhtäkkiä tietääkin vaikka mitä alatukivarsia ja ties mitä, olen pihalla kuin se kuuluisa lumiukko.

Mutta jos jollain asiantuntijalla olisi jotain hyvää neuvoa/mielipidettä asiaan olisin kovin kiitollinen.
I said honey, that ain't no pistol.. that's my love gun!

Poissa Henkka863

• De Luxe
  • *
Vs: Pari kysymystä V70:n jarruista
« Vastaus #1 : 12.07.2011, 22:32:02 »
Terve!

Jarrulevyissä periaatteessa ei ole muuta eroa kuin halkaisija ja niitäkin kahta mallia.(vuosimallisi ei käynyt ilmi tekstistä)
Levyjen/palojen vaihto onnistuu itse kultakin kyllä jos ei ole ihan peukalo keskellä kämmentä.

Levyjen laatu riippuu vähän missä autoasi käytät huollossa, mutta uskoisin että ihan laatuosia korjaamot käyttävät koska niissä on yleensä vähämmän ongelmia jälkeenpäin(takuu), mutta kysymällähän tuo selviää.

Levyjen hinta on aina /kpl ellei toisin mainita, eli jos lasketaan että levyt 50€/kpl, palat n.40€/sarja niin 160€ jäis työlle hintaa, tietysti riippuu käyttävätkö alkuperäisiä osia eli ei siinä varmaan montaa kymppiä ole hintaeroa. ja jos viet autosi laitettavaksi niin anna korjaamon laittaa koko hoito, silloin siinä koko hommassa on takuu heidän puolesta.

Tokihan se tee se-itse homma opettaa aina, mutta joskus tulee takaiskuja ;)
Volvo 850 STW GLT -95
Volvo V70 -99 TDI
Renault 19 16v tuning (ACS 2010)  

Poissa SpaceAce

• De Luxe
  • *
  • V70 2.4T AT 2003
« Vastaus #2 : 13.07.2011, 12:26:07 »
Vuosimalli on tosiaan 2003. (Se tieto on piilossa tuolla käyttäjänimen alla ;)) Ja siitäkin se joku uudempi malli. Kävi ilmi takapyyhkijän sulkaa ostaessa, että 2003:sia on kahdenlaisia.

Mutta tosiaan, olen kyllä vahvasti kallistunut itsekin sen vaihtoehdon puoleen, että ajan auton pajalle ja annan korjaamon setien huolehtia koko roskasta. Onpahan sitten takuutkin samasta paikasta. Ja liikkeessä ne olisi joka tapauksessa laitettava, sen verran poropeukalo olen.

Tokihan se tee se-itse homma opettaa aina, mutta joskus tulee takaiskuja ;)
Jo vain. Pitää tosin aloittaa jostain vähän simppelimmästä... Jarrut on ehkä sellaiset, joiden kanssa en halua kohdata mahdollisia takaiskuja ;D

Poissa Catalust

• De Luxe
  • *
  • V70 vm04 D5 @1,6bar
« Vastaus #3 : 13.07.2011, 12:40:00 »
yleensä vaparit ja jotkin "laiskat" turbo mallit, niistä löytyy 286mm etulevyt... ja "paremmista malleista 305mm levyt (poikkeuksia tottakai saattaa olla)... ...mut jos itse haluaa tehdä niin mittaamallahan se selviää... jos ei muuten niin vanne irti ja vaikka rulla mitta käteen niin sillähän se selviää... pala on kuitenkin sama...
...3" RST hönkivä kiisseli... ...42,5/56 Garrett... ...600x300x76 cooleri... ...213hv noilla vakio suuttimilla sai... ...nälkä kasvaa kuitenkin syödessä... ;)

Poissa Catalust

• De Luxe
  • *
  • V70 vm04 D5 @1,6bar
« Vastaus #4 : 13.07.2011, 12:43:05 »

Jo vain. Pitää tosin aloittaa jostain vähän simppelimmästä... Jarrut on ehkä sellaiset, joiden kanssa en halua kohdata mahdollisia takaiskuja ;D
[/quote]

Kyllä jarruremppa eteen olisi niitä yksiä helpoimpia huoltoja minusta mitään autoon kannaattaa itse tehdä...Tarvitsee vain avaimen millä jarrusatulan saa irti ja esim: hyvät pihdit millä saa painettua/puristettua jarrusylinterin takaisin sisä asentoon...
...3" RST hönkivä kiisseli... ...42,5/56 Garrett... ...600x300x76 cooleri... ...213hv noilla vakio suuttimilla sai... ...nälkä kasvaa kuitenkin syödessä... ;)

Poissa hejasverige

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 13.07.2011, 21:44:20 »
Joo ja sitten kun viet autosi sinne korjaamoon jarru remppaan
ensinnäkin ne tekee  mahdollisimman vähän töitä että saa nopeasti laitettua.

toisekseen niillä jää männät putsaamatta ja rasvaamatta
eli painaa männät sisään uudet levyt renkaat kiin ja rahat pois
vähän ajan päästä laahaa kun oli paskaa männässä ja nyt painettu sisään paskoineen kun on paksummat levyt ja uudet palat.

jos mahista tee itse

ei mikään paha rasti pyörä pois jarrusatula irti tolpasta parilla pultilla
levy on kiinni 1 ohjain pultilla navassa
palat on helppo vaihtaa kun katsot miten otat pois.

mäntään ostat uudet kumit ja jarrupolkimella pumppaat sen männän ulos ja putsaat sen ja myös sylinterin asennat uuden tiivisterenkaan ja suojakumin painat männän sisään ja kasaat kaikki ja ilmaat siitä ilmaus nipasta niin toimii jarrut pitkään eikä takertele.
NIMIERKILLÄ parikertaa tienpäällä kiroillut kun jarrut maannu päällä.
ja itsellä nyt sama remppa menossa omaan v70..

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
« Vastaus #6 : 13.07.2011, 22:12:01 »

vähän ajan päästä laahaa kun oli paskaa männässä ja nyt painettu sisään paskoineen kun on paksummat levyt ja uudet palat.

jos mahista tee itse

mäntään ostat uudet kumit ja jarrupolkimella pumppaat sen männän ulos ja putsaat sen ja myös sylinterin asennat uuden tiivisterenkaan ja suojakumin painat männän sisään ja kasaat kaikki ja ilmaat siitä ilmaus nipasta niin toimii jarrut pitkään eikä takertele.

Ei välttämättä ole ensikertaa autoa remppaavan hommaa mäntien irroitus ja ilmaus, jos pelkkä palojen ja levyjen vaihtokin jännittää.

Poissa hejasverige

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 13.07.2011, 22:19:41 »
no ei se enään paha rasti ole.

ja tekemällä oppii
toi jarru homma on niin helppo ettei sitä kannata jännittää ja mitään ei opi jos ei edes yritä.

oikeesti mua välillä vitutta laittaa jonkun firman jäljiltä jotain jarruja mitkä on hosumalla laitettu
sit kun männät jumii niin hyvässä lykyssä lämpenee niin että levyt on kierot ja jäät johkin pitkälle kuseen.

jos teet ne niin kuin tekisit itelles niin tulee hyvä vaikka hiukan enemmän aikaakin menee.
enkä tosiaan väitä että kaikki firmat niin tekee mutta suurin osa kylläkin.

tämä on vaan sellainen herätys että tietää mitä voi odotta jos joku pulju  putsaa rahat ja vaihtaa vaan ne levyt ja palat..

Poissa SpaceAce

• De Luxe
  • *
  • V70 2.4T AT 2003
« Vastaus #8 : 14.07.2011, 14:35:25 »

jos mahista tee itse

Ymmärsin tuosta jarrupolkimen, levyt ja palat. Muu oli kreikkaa ;D Eli taidan edelleen pitäytyä korjaamo vaihtoehdossa.. joka tässä tapauksessa on kuitenkin ihan nimekäs ja monien kehuma paikka, ei mikään takapihan nyrkkipaja. Vaikka eihän se tietysti mitään takaa, mutta kuitenkin :)

Poissa hejasverige

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 15.07.2011, 12:07:07 »
joo ei se mitään takaa

enkä meinaa niitä solvatakkaan.
teen juuri itelleni kanssa v70 -01 236tkm mittarissa jarru huoltoa
siellä on ihan hyvät trw:n palat ja hyvät levyt
ei kovin hirveästi ajettu
alkoi makaamaan jarru päällä tossa sunnuntaina
otin sylinterin irti ja männän pois
ihan kuiva oli mäntä
männän suojakumi oli yllättävän hyvä mutta jostain oli hiukan vettä päässy männän päälle jolloin pikku ruostetta männässä ja alkoi jumittamaan

eli jos senkin olis silloin jarrupalojen ja levyjen vaihdon  yhteydessä käyty läpi niin mitään tälläistä ei olis tarvinnu alkaa erikseen tekemään (TÄYSIN TURHAA TYÖTÄ)

noi jarrut kun voi kunnostaa parilla eri tapaa

sen takia vaan kerroin ettei sokeasti aina luota jos se on jossakin liikkeessä tehty että kaikki on ok
yleensä kun ne tekee niin vähän aikaa työtä kun vain mahdollista jotta saadaan seuraava auto työn alle.

PS. edelliseen autooni  oli ennen mun omistukseen siirtymistä tehty jarru remppa ympäri auton
 merkkiliikkeessä
ihmettelin sitten pari kk ajettuani että miten takajarrusta voi tulla sellanen ääni kun jarrupalat oli loppu vaikka huoltokirjassa ja kuitissa luki että etu/taka oli uusittu palat.

no otin pyörän pois ja katoin niin siel oli mäntä ihan jumissa (suojakumi rikki) eikä ollu saatu sisään painettua niin paljoa että olis menny uudet palat paikoilleen ja levyjen päälle joten sinne oli jätetty ne vanhat kamat.

« Viimeksi muokattu: 15.07.2011, 12:16:42 kirjoittanut hejasverige »

Poissa Volvo Fani

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 15.07.2011, 12:37:35 »
Poropeukalolle liian vaikea rasti korjaamolle siis!! Kannatais alotella vaikka pissapojan täytöstä tai ilmanputsarista jos ei kokemusta auton korjauksesta.

Poissa hejasverige

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 15.07.2011, 13:33:10 »
Tai tehdä jonkun kanssa joka osaa niin oppii siinä samalla

paljon säästää jos opettelee ite tekemään tollaset helpot hommat.

ihan miten vaan pääasia että auto tulee kuntoon. :)]

Poissa SpaceAce

• De Luxe
  • *
  • V70 2.4T AT 2003
« Vastaus #12 : 15.07.2011, 15:58:12 »
Juu, eiköhän sitä jossain vaiheessa pidä itselläkin alkaa pienempiä fiksauksia tekeen ainakin aluksi. Sentään joka ruuvin kiristystä viitsi korjaamoilla teetättää, vaikka tuleehan siinä samalla tuettua suomalaista työtä...
No, onneksi täältä foorumilta näyttäisi löytyvän vastaus likimain aiheeseen kuin aiheeseen.

Tietysti voisin vihjaillen kysyä korjaamolta, että kuuluuko siihen vaihtoon mäntien puhdistus ja rasvaus nyt kun tiedän tuollaisenkin toimenpiteen olemassaolon. :D

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
« Vastaus #13 : 15.07.2011, 16:04:48 »
Kyllä se asiakkaiden ostokäyttäytyminen sanelee aika pitkälti senkin homman, että mitä siinä jarrupalojen ja levyjen vaihdossa tehdään..
Jos liike A tarjoaa jarrupalojen ja levyjen uusintaa hintaan 100€ + osat, tähän kuuluu levyjen ja palojen uusinta, liukutappien ja liukupintojen puhdistus sekä voitelu.
Liike B tarjoaa jarrupalojen ja levyjen uusintaa hintaan 250€+osat, tähän kuuluu levyjen ja palojen uusinta, sekä jarruiesten purku, mäntien puhdistus, tiivisteiden vaihto, liukutappien ja liukupintojen puhdistus sekä voitelu.

Asiakas valitsee pääsääntöisesti liikkeen A tarjoaman työn, koska on halunnut alunperinkin sen palojen ja levyjen vaihdon, eikä keksi mitään syytä, että miksi haluaisi maksaa vielä 150€ lisää siitä, että jarrut puretaan atomeiksi, koska ne toimi ihan hyvin ennenkin ja halvempaankin vaihtoon kuuluu puhdistusta ja voitelua.

Ehkä syynä on huono myyjä, kun ei osaa perustella, että miksi ne männät pitäisi irroittaa ja vielä sen lisäksi laittaa muutamalla kympillä tiivisteitä.. Tai sitten asiakas on varautunut suurinpiirtein tuollaiseen 100€ hintaan, eikä halua muuttaa budjettia noin paljoa muutaman lisätyön takia, joiden hyödyllisyydestä ei ole varma.

En siis missään nimessä väitä, etteikö mäntien puhdistaminen välillä olisi tarpeen, ainakin 10+ vuotta vanhassa autossa, mutta noin se omasta mielestäni menee..
Asiakas valitsee erittäin monesti halvemman tarjouksen.

Se, että hommaan kuuluu enemmän työtä on suoraan verrannollinen hintaan, niin ei tapahdu, että liikkeen A ja B hinnat olisivat samat, mutta sisältö eroaisi noin paljon, kuten esimerkinomaisesti tuonne alkuun kirjoitin noi sisältyvät työt.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2011, 16:08:04 kirjoittanut (Miksu) »

Kulkukoira  Proturbo