Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Hajonneen tulpan poisto?

  • 17 Vastauksia
  • 11101 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Hajonneen tulpan poisto?
« Vastaus #15 : 18.07.2011, 18:21:02 »
Kerrataan vielä että tärkein tekijä sen pultin irroitukseen on hakkaaminen. Pitää saada se kierteen välissä oleva hapettuma hajoamaan.

Eli kun olet kääntämässä sitä auki, hakkaat samaan aikaan vääntiöön vasaralla niin kauan kunnes se liikkuu kevyesti.

Hmm. Kun kyseessä on tulppa, niin väittäisin, ettei ole kyse mistään hapettumasta, ellei moottori ole seissyt sateessa ulkona tulpanreiät täynnä vettä ;).

En kyllä hakkaisikaan sitä tulpanjämää, kun voi olla edessä isompi remontti ja entinen kierre.

Poissa vesap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Hajonneen tulpan poisto?
« Vastaus #16 : 18.07.2011, 19:28:56 »
Lähti se loppukin sitten irti. Hiljalleen kiertäen, crc:tä välillä ruiskutellen ja kumivasaralla koputellen tuli pois. Vähän tuli metalli- tai alumiinipurua, mutta ne sai aika hyvin kerättyä. Uusi tulppa kiertyi paikalleen, kannen kierteet kestivät ainakin tuon 25 Nm väännön, eikä tulppa ole tullut muutaman kymmenen kilometrin ajelun jälkeen konepellistä läpi.  :)

Boschin tulpat olivat tosiaan reilusti pidemmät kuin Volvon alkuperäiset, tuossa lienee ollut alkusyy ongelmaan. Kannen kierteistä ylimennyt osa päässyt tukkeutumaan kierteistä sen verran että teki ahdasta(?) Outoa tosin, että ongelma oli ongelma vain yhden tulpan kohdalla, kyllä niissä muissakin oli vähän vastetta pois otettaessa, mutta tulivat kuitenkin ilman suurempaa ponnistelua.

Vain Volvon originaali tulppia siis tästä etipäin...
« Viimeksi muokattu: 18.07.2011, 19:33:16 kirjoittanut vesap »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Hajonneen tulpan poisto?
« Vastaus #17 : 18.07.2011, 20:55:11 »
Lähti se loppukin sitten irti. Hiljalleen kiertäen, crc:tä välillä ruiskutellen ja kumivasaralla koputellen tuli pois. Vähän tuli metalli- tai alumiinipurua, mutta ne sai aika hyvin kerättyä. Uusi tulppa kiertyi paikalleen, kannen kierteet kestivät ainakin tuon 25 Nm väännön, eikä tulppa ole tullut muutaman kymmenen kilometrin ajelun jälkeen konepellistä läpi.  :)

Boschin tulpat olivat tosiaan reilusti pidemmät kuin Volvon alkuperäiset, tuossa lienee ollut alkusyy ongelmaan. Kannen kierteistä ylimennyt osa päässyt tukkeutumaan kierteistä sen verran että teki ahdasta(?) Outoa tosin, että ongelma oli ongelma vain yhden tulpan kohdalla, kyllä niissä muissakin oli vähän vastetta pois otettaessa, mutta tulivat kuitenkin ilman suurempaa ponnistelua.

Vain Volvon originaali tulppia siis tästä etipäin...

Tulpan sopivuuden määritelmiinhän kuuluu esim. juurikin kierteen pituus ja jos tulppa on sopiva, niin kierre on millilleen yhtä pitkä kuin alkuperäisessäkin.
Väittäisin siis, että boch:n tulppa joka siellä oli, ei ollut oikea

 

Proturbo  Autodiagnoosi