KL-varaosat  Race.fi

EFR6258 + K24 pakopesä?

  • 4 Vastauksia
  • 4193 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • XC70 2.5T A, V50 T5 AWD M6
EFR6258 + K24 pakopesä?
« : 02.03.2016, 13:30:23 »
Nyt kun 18T/19T-asioita on arponut jonkin aikaa ja kyseiset tekohengitetyt muinaisteknologian ihmeet vaikuttavat tarjoilevan heikohkoa hinta/laatu -suhdetta, täytyy kartoittaa mitä modernimpia vaihtoehtoja olisi olemassa vaikka vähän kalliimmallakin. Uudemmassa R-mallissahan on KKK K24, suoraan Volvon pakosarjaan sopivalla pakopesällä ja noin 56.5mm turbiinisiivellä. Sen valmistaneella Borg Warner -konsernilla on myös keraamisesti laakeroitu ja titaanialuminidisiipinen EFR-sarja, jonka vaste on ihan eri universumista kuin K24:lla tai TD04HL-19T:llä.

Mieleen on tullut hybridi, eli käyttäen EFR6258:aa aihiona. K24:n turbiinipesän koneistaminen sen 58mm pakosiivelle ei pitäisi olla hankalaa, olettaen tietenkin että muut mitat laakeripesän turbiinipuolella ovat kohdallaan. 0.60 A/R antaa vielä nopeamman vasteen kuin EFR:n oma 0.64 vaikka virtaakin aavistuksen vähemmän yläkierroksilla. Tavoite eli 330-350hp kampiakselilta jää oikein nätisti maksimikapasiteetin sisään. Halvaksihan tämä ei tule, mutta kun aidot Mitsun billet-TD04:t ovat noin tonnin pinnassa, kuutisen sataa lisää EFR:ään, X euroa irtonaiseen Volvon K24 pakopesään ja Y euroa koneistukseen ei siihen verrattuna ole enää mahdoton investointi.

Onko kukaan aiemmin ottanut selvää tällaisesta mahdollisuudesta tai jopa kokeillut käytännössä? Googlaamalla ei tullut ainakaan äkkiseltään vastaan mitään.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: EFR6258 + K24 pakopesä?
« Vastaus #1 : 02.03.2016, 14:18:38 »
Muuta en osaa sanoa kuin että KKK K24 pakopesää vajaa vuosi sitten monesta eri paikasta kyselleenä sen hinta oli 7xx€.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2016, 14:23:14 kirjoittanut Juke-Maza »

Poissa hq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • XC70 2.5T A, V50 T5 AWD M6
Vs: EFR6258 + K24 pakopesä?
« Vastaus #2 : 02.03.2016, 16:06:25 »
Pakopesän kyllä saa aika paljon sopivammin esimerkiksi ostamalla kokonaisen rikkinäisen turbon, mutta nyt kiinnostaa mekaaninen toteutus eli mahdollinen tietotaito EFR:n naittamisesta K24:n pakopesään. Onhan noita KKK-pohjaisia viriturboja tehty Volvoihin pitkään, ainakin IPD:n, Vivan ja Cavallin toimesta, mutta EFR on selvästi niitä modernimpi ja tällä tavoin toteutettuna melkein puolet halvempi.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: EFR6258 + K24 pakopesä?
« Vastaus #3 : 03.03.2016, 07:33:47 »
Pakopesän kyllä saa aika paljon sopivammin esimerkiksi ostamalla kokonaisen rikkinäisen turbon,
Näin kuvittelin itsekin tekeväni. Ainut miinus tässä on se että pakopesä menee noista ensimmäisenä halki.

nyt kiinnostaa mekaaninen toteutus eli mahdollinen tietotaito EFR:n naittamisesta K24:n pakopesään.
Tässä en näe mitään järkeä. Ahtimien rungon ja pakosiipien etäisyys on jo niin suuri että sovitus olisi järjetön homma.
Tuota ei ahdinta ei taida saada suoraan T3 laipalla joka siis kävisi myös suoraan Volvon pakosarjoihin kun koneistaa huuloksen pois.
Kaikista halvin ratkaisu olisi jonkinlainen adapteri ahtimen ja pakosarjan väliin.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2016, 07:54:10 kirjoittanut Juke-Maza »

Poissa hq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • XC70 2.5T A, V50 T5 AWD M6
Vs: EFR6258 + K24 pakopesä?
« Vastaus #4 : 03.03.2016, 09:08:47 »
Tässä en näe mitään järkeä. Ahtimien rungon ja pakosiipien etäisyys on jo niin suuri että sovitus olisi järjetön homma.
Tuota ei ahdinta ei taida saada suoraan T3 laipalla joka siis kävisi myös suoraan Volvon pakosarjoihin kun koneistaa huuloksen pois.
Kaikista halvin ratkaisu olisi jonkinlainen adapteri ahtimen ja pakosarjan väliin.

Mallistosta poistunutta EFR6255-mallia sai T3-laipallisella single scroll pakopesällä, Niitä on vaikea löytää enää mistään. Tiedän oikein hyvin R:n K24:n laakeripesän turbiinin puoleisen rakenteen, mikä on samantyyppinen kuin EFR-malleissa; ei erityisen yllättävää koska molemmat turbot ovat saman konsernin tuotteita. Suurin silmämääräinen  ero on turbiinipesän pulttikehässä, millä ei sinällään ole merkitystä koska kiinnitysraudat ovat irtonaiset ja helposti vaihdettavissa.

Suurin kysymys on laakeripesän mitoitus. Tämä tarkoittaa turbiinipesään osittain sisälle tulevan sylinterimäisen osion halkaisijaa ja syvyyttä, eli miten ne suhteutuvat identtisen näköisen K24:n vastaaviin, vai ovatko ne peräti samat. BW:llä on monesti tapana käyttää osia ja mitoituksia ristiin omien merkkiensä (BW, KKK, Schwitzer jne.) kesken, mutta koska kyseessä ei ole turbon käyttöominaisuuksien kannalta olennainen mitta, tarkkoja tietoja ei ole julkaistu. Se ei todennäköisesti selviä ilman että molemmat ahtimet ovat vierekkäin pöydällä purettuina ja mitattavina.

Tästä syystä asiaa kysyn.

 

KL-varaosat  Race.fi