Vian laatu.
Jos ronkitaan vaikkapa akselin laakeria, niin harvemmin se aiheuttaa sitä, että esimerkiksi konepellin tuulihaka lakkaa toimimasta.
Kuulostaa todella purkkaviritykseltä, jos triviaalin ongelman korjaus aiheuttaa fataalin ongelman.
"vaihdettiin takarengas autoon, niin kone leipo kiinni, normalia" 
Tietokoneet ohjaa ja tekee nykyautossa lähes kaikkea, niin en pidä mitenkään ihmeellisenä, että softapäivitys aiheuttaa jos jonkinlaisia ongelmia. Vaikka kyseinen softapäivitys ei ole/olisi kohdennettu suoraan moottorin toimintaan, niin on sen tekijältä voinut sattua jokin lapsus josta tämä sammumisongelma johtuu. Tietokoneiden kanssa kaikki on mahdollista, moottorin kiinnileikkaamiselle löytyy yleensä syy mutta tietokoneen kaatumiselle ei välttämättä löydy.
EDIT: Tulipa mieleen omakohtainen tapaus tästä kesken ajon sammumisesta (auto kyseessä

). Tuo meidän VAG-konsernin tuote teki viime talvena minulle kaksi kertaa ajon aikana sen, että kaikki virrat katosi. Samassa silmänräpäyksessä virrat tuli takaisin. Eräänä aamuna emäntä oli lähdössä töihin, ei lähtenyt. Tuli hakemaan minut sisältä, onneksi olin vapaalla tai iltavuoroon menossa. Edes ovet ei auennu kaukosäädöllä. Siinä vaiheessa sytytti, että vika täytyy olla akun seudulla. Akun olin vaihtanut kyseiseen autoon aiemmin, joten ei kun akunkenkiin kiinni. Miinuskenkä oli huonosti paikoillaan ja noussut sen verran ylöspäin, että ei ottanut kontaktia. Sen jälkeen on toiminut. Ei varmaankaan liity mitenkään näihin muihin tapauksiin, mutta tulipahan kerrottua.