Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo V60 T5 bi-fuel kaasu

  • 7 Vastauksia
  • 11504 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Volvo V60 T5 bi-fuel kaasu
« : 08.03.2020, 10:31:58 »
Pari vuotta alkaa olla täynnä Volvo V60 D6 hybridin kanssa. Seuraava auto voisi olla jotain muuta, mutta kuitenkin Volvo. Toinen vaihtoehto on VAG, mutta kaikki arvet VAG-konsernin tuotteiden kanssa ei ole vielä parantuneet.

Ajatuksena on ostaa tai vaihtaa V60 T5 bi-fuel versioon. Jos jollain on käyttökokemuksia Ruotsista tuoduista bi-fuel malleista, niin kuuntelen mielelläni.

Kuinka pitkään pääsee norminopeuksin kaasutankilla? Onko autoissa muuta ongelmaa ollut kuin pitkä ensimmäinen käynnistys pitkän ajotauon jälkeen? Mitä on huomattava tarkastaa autosta bi-fuelin osalta?

T5 tuntuu mielenkiintoiselta vaihtoehdolta ja itse ajan noin 2700 - 3000 km kuukaudessa. Matkat on päivätasolla 30 - 600 km välissä, jossa matkapäiviä on 2-3 viikossa.

Tankkausasemia käsittääkseni löytyy nyt hyvin Ouluun saakka ja se riittää minulle. VAG päätti lopettaa kaasuautojen tekemisen ja siirtyy sähköön. Onko kaasuautoilla tulevaisuutta? Raskas liikenne tulee käyttämään nesteytettyä kaasua, joten luulisin kaasuasemien jäävän kartalle.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 T5 bi-fuel kaasu
« Vastaus #1 : 08.03.2020, 12:10:51 »
Ja mikäs juttu se niiden kaasutankkien tarkastusten kanssa on?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 T5 bi-fuel kaasu
« Vastaus #2 : 08.03.2020, 12:38:35 »
Ja mikäs juttu se niiden kaasutankkien tarkastusten kanssa on?
Hyvä pointti. Täytyy selvittää. Olettaisin, että säiliölle pitää tehdä koeponnistus esim. 10 vuoden välein.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 T5 bi-fuel kaasu
« Vastaus #3 : 08.03.2020, 14:29:35 »
Ei ponnisteta. 20v ja sit vaihtoon. V70 my 13 aut pääsee n. 250-300 km tankilla 5 kg kulutuksella.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2020, 14:42:46 kirjoittanut TonttuX »
Dacia Duster 10 Blue dCi 115 4x4 -20
Volvo V70 2.0 BiFuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 T5 bi-fuel kaasu
« Vastaus #4 : 08.03.2020, 19:48:18 »
    Kuinka pitkään pääsee norminopeuksin kaasutankilla? Onko autoissa muuta ongelmaa ollut kuin pitkä ensimmäinen käynnistys pitkän ajotauon jälkeen? Mitä on huomattava tarkastaa autosta bi-fuelin osalta?
    Pitkä käynnistys on vika, ei ominaisuus (kaasunjakaja vuotaa imusarjan täyteen kaasua). Tämä jakaja lienee suht yleinen vikapaikka ja kallis uusittava. Omassa vm 2016 autossani sitä oli kait ex omistajan toimesta rassattu ja saatu sitten uusi vika aikaan = vuoto kaasulinjan liitoksessa jakajaan. Suomalaisesta liikkeestä ruåtsintuonti, joten liikkeen piikkiin meni, mutta aikaa tässä paloi - kaasuautojen rassaajat ovat harvassa ja merkkiliike kieltäytyy kunniasta, koska näitä ei ole Suomessa myyty.

    Loppusyksystä kuvittelin törmänneeni siihen toiseen vikaan eli kaasupullojen magneettiventtiilien uupumiseen, koska vajaisiin säiliöihin sai tuutattua Tuupakan asemalla vain max. 1 kg kaasua. Ao. asema jakelee myös nesteytettyä kaasua ja sieltä on aina saanut tankkeihin kaasua keskimääräistä kovemmalla paineella - tankkausmäärä tyhjiin säiliöihin 14 kg luokkaa, kun muualla 13 kg molemmin puolin. Vaan kyllä se ongelma oli vain tässä yhdessä asemassa ja siinä, että koitin tankata autoa, missä oli vielä 1/3....1/5 osa kaasusta jäljellä. Muilla asemilla sujuu tankkaus, vaikkei kaasua olekaan ajettu ihan loppuun.

    Pitkiä siivuja maantieajoa = pelkällä bensalla ajellen parhaimmillaan 6 litran pintaan. Huonompaa keliä, satunnaista moottorietiepätkää yms. niin 6,5...liki 7 realistisempi. Pätkäajoa kaupungissa, ruuhkaa, niin sitten saa em. lukemat kertoa kahdella.

    Teoriassa 1 kg kaasua vastaa 1,5 l bensaa ja tämä tuntuu pitävän kutinsa. Maantieajossa kaasua kuluu noin 4 kg/100 km ja satsilla pääsee tyypillisesti 320 km (ennätys liki 400). Moottoritiellä ja kaupugissa kulutus pikemminkin 5 kg ja kaupunki/pätkäajossa kasvaa myös bensankulutus. Vaikea sanoa näistä kovin tarkkaan, koska ajotietokone ei polttoaineita osaa erotella.

    Itse olen varsin hyvin onnistunut välttelemään kaupunkiajoa, joten bensaa on kulunut keskimäärin 2 ja kaasua 3,3 kg/100 km. Matala kaasun keskikulutus johtuu näistä
    • osa kilometreistä (mm. 2 tmk putkeen viime kesänä lapissa & pohjois-Norjassa) on kaasun loputtua ajettu pelkällä bensalla
    • kylmäkäynnistyksen jälkeen ajellaan "kalleimmat kilometrit" bensalla (kylmäkulutus tyyliin 20 l/100 km)

    Auto toimii ihan kuten normi auto. No, pieni nykäys voi tulla, jos vaihto kaasulle tapahtuu just, kun olen kiihdyttämässä rampilla valtatien liikennevirtaan. Samoin tyhmäkäynnillä auto voi äskäistä vaihdossa. Suurimmat käytännön ongelmat:
    • takakontissa ei ahdista tilan puute, vaan mataluus - nyt olisi tarvetta roudata pieni jääkaappi kesämökille, mutta takakonttiin ei mahdu 55 cm leveä kaappi kyljelleen  >:(
    • bensan tankkaus on melkoista liruttelua, jos tuuttaan täydellä vauhdilla, niin syöttö katkeaa parin litran välein... 60 l tankkaukseen siis palaa aikaa reilusti.. onneksi ei tule kovin usein eteen, jos kaasutankkia ei päästä tyhjäksi - viimeksi piti tämän kanssa temppuilla joulukuun puolivälissä  8)

    VAG päätti lopettaa kaasuautojen tekemisen ja siirtyy sähköön.
    Ei kai ne vielä kokonaan ole lopettaneet - uusiahan jopa mainostetaan yhä? Opel ja Fiat sen sijaan lie jo lyöneet hanskat tiskiin. Älytön veto, koska biokaasulla saa CO2 päästöjä tiputettua roimasti ja nyt heti eikä vasta sitten, kun keksitään se parempi akku tai ainakin saadaan valmistuskustannukset puolitettua...

    Raskaalla liikenteellä tosiaan nesteytetty kaasu kokeilussa, mutta tankkausasemia pari hassua. Toisaalta pari viikkoa sitten tuli törmättyä Niemen (muuttofirma) kuorma-autoon ihan perus kaasuasemella. Ilmeisesti hankkivat uuden kalustonsa kaasukäyttöisenä - tosin autot lie dieselmoottorilla eikä ne silloin voi missään tilanteessa pelkän biokaasun voimin liikkua. Suomessa ja vähän myöhään herätty tähän ja hyvätkin ideat saa aina tapettua verottamalla ne kuoliaaksi. Toisaalta lehdissä on viime aikoina näkynyt muutamia artikkeleita kaasun eduista, joten tällä hetkellä ei vielä näytä pahalta. Uusia tankkauasemiakin avataan useampi vuodessa.

    Poissa matalaut

    • Grand Luxe
    • **
    • Viestejä: 430
    • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
    Vs: Volvo V60 T5 bi-fuel kaasu
    « Vastaus #5 : 08.03.2020, 21:40:24 »
      Pitkä käynnistys on vika, ei ominaisuus (kaasunjakaja vuotaa imusarjan täyteen kaasua). Tämä jakaja lienee suht yleinen vikapaikka ja kallis uusittava. Omassa vm 2016 autossani sitä oli kait ex omistajan toimesta rassattu ja saatu sitten uusi vika aikaan = vuoto kaasulinjan liitoksessa jakajaan. Suomalaisesta liikkeestä ruåtsintuonti, joten liikkeen piikkiin meni, mutta aikaa tässä paloi - kaasuautojen rassaajat ovat harvassa ja merkkiliike kieltäytyy kunniasta, koska näitä ei ole Suomessa myyty.

      Loppusyksystä kuvittelin törmänneeni siihen toiseen vikaan eli kaasupullojen magneettiventtiilien uupumiseen, koska vajaisiin säiliöihin sai tuutattua Tuupakan asemalla vain max. 1 kg kaasua. Ao. asema jakelee myös nesteytettyä kaasua ja sieltä on aina saanut tankkeihin kaasua keskimääräistä kovemmalla paineella - tankkausmäärä tyhjiin säiliöihin 14 kg luokkaa, kun muualla 13 kg molemmin puolin. Vaan kyllä se ongelma oli vain tässä yhdessä asemassa ja siinä, että koitin tankata autoa, missä oli vielä 1/3....1/5 osa kaasusta jäljellä. Muilla asemilla sujuu tankkaus, vaikkei kaasua olekaan ajettu ihan loppuun.

      Pitkiä siivuja maantieajoa = pelkällä bensalla ajellen parhaimmillaan 6 litran pintaan. Huonompaa keliä, satunnaista moottorietiepätkää yms. niin 6,5...liki 7 realistisempi. Pätkäajoa kaupungissa, ruuhkaa, niin sitten saa em. lukemat kertoa kahdella.

      Teoriassa 1 kg kaasua vastaa 1,5 l bensaa ja tämä tuntuu pitävän kutinsa. Maantieajossa kaasua kuluu noin 4 kg/100 km ja satsilla pääsee tyypillisesti 320 km (ennätys liki 400). Moottoritiellä ja kaupugissa kulutus pikemminkin 5 kg ja kaupunki/pätkäajossa kasvaa myös bensankulutus. Vaikea sanoa näistä kovin tarkkaan, koska ajotietokone ei polttoaineita osaa erotella.

      Itse olen varsin hyvin onnistunut välttelemään kaupunkiajoa, joten bensaa on kulunut keskimäärin 2 ja kaasua 3,3 kg/100 km. Matala kaasun keskikulutus johtuu näistä
      • osa kilometreistä (mm. 2 tmk putkeen viime kesänä lapissa & pohjois-Norjassa) on kaasun loputtua ajettu pelkällä bensalla
      • kylmäkäynnistyksen jälkeen ajellaan "kalleimmat kilometrit" bensalla (kylmäkulutus tyyliin 20 l/100 km)

      Auto toimii ihan kuten normi auto. No, pieni nykäys voi tulla, jos vaihto kaasulle tapahtuu just, kun olen kiihdyttämässä rampilla valtatien liikennevirtaan. Samoin tyhmäkäynnillä auto voi äskäistä vaihdossa. Suurimmat käytännön ongelmat:
      • takakontissa ei ahdista tilan puute, vaan mataluus - nyt olisi tarvetta roudata pieni jääkaappi kesämökille, mutta takakonttiin ei mahdu 55 cm leveä kaappi kyljelleen  >:(
      • bensan tankkaus on melkoista liruttelua, jos tuuttaan täydellä vauhdilla, niin syöttö katkeaa parin litran välein... 60 l tankkaukseen siis palaa aikaa reilusti.. onneksi ei tule kovin usein eteen, jos kaasutankkia ei päästä tyhjäksi - viimeksi piti tämän kanssa temppuilla joulukuun puolivälissä  8)
      Ei kai ne vielä kokonaan ole lopettaneet - uusiahan jopa mainostetaan yhä? Opel ja Fiat sen sijaan lie jo lyöneet hanskat tiskiin. Älytön veto, koska biokaasulla saa CO2 päästöjä tiputettua roimasti ja nyt heti eikä vasta sitten, kun keksitään se parempi akku tai ainakin saadaan valmistuskustannukset puolitettua...

      Raskaalla liikenteellä tosiaan nesteytetty kaasu kokeilussa, mutta tankkausasemia pari hassua. Toisaalta pari viikkoa sitten tuli törmättyä Niemen (muuttofirma) kuorma-autoon ihan perus kaasuasemella. Ilmeisesti hankkivat uuden kalustonsa kaasukäyttöisenä - tosin autot lie dieselmoottorilla eikä ne silloin voi missään tilanteessa pelkän biokaasun voimin liikkua. Suomessa ja vähän myöhään herätty tähän ja hyvätkin ideat saa aina tapettua verottamalla ne kuoliaaksi. Toisaalta lehdissä on viime aikoina näkynyt muutamia artikkeleita kaasun eduista, joten tällä hetkellä ei vielä näytä pahalta. Uusia tankkauasemiakin avataan useampi vuodessa.
    Kiitoksia kommenteista. Juurikin omia kokemuksia kaipailinkin, en näkemyksiä. Tuo takakontin pienuus vaivaa myös tässä D6 hybrid -mallissa. Kontti on enemmän hatchback -tasoa.

    Kylmäkäynnistys vie varmasti enemmän poltto-ainetta ja lyhyillä siirtymillä kulutus voi tosiaan kasvaa. Oman auton keskikulutus on noin 1,5 vuoden ajalta 4.2 l / 100 km ja sähköä menee 130 kWh kuukaudessa omasta mittarista. Pyrin latailemaan työpaikalla akun täyteen. Kilometrikustannus ennen myyntitappiota on noin 0.18 €/km.

    Paljonko tuossa sun autossa on käyttövoimavero?[/list]
    Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

    Poissa insinörtti

    • De Luxe
    • *
    • Viestejä: 165
    • www.vrcf.fi
    Vs: Volvo V60 T5 bi-fuel kaasu
    « Vastaus #6 : 08.03.2020, 22:31:37 »
    385,39 € laskua Liikenne- ja viestitävirasto muutama viikko sitten pukkasi.

    Poissa Marso

    • De Luxe
    • *
    • Viestejä: 16
    • www.vrcf.fi
    Vs: Volvo V60 T5 bi-fuel kaasu
    « Vastaus #7 : 09.03.2020, 09:33:25 »
    Mulla on kohta kuukausi yhteiseloa V60 T5 Bi-Fuelin kanssa ja noin 3000km pääsääntöisesti maantietä, 30km siivu työmatkaa, ei ruuhkaa ja viikonloppuisin 250km siirtymät kaupunkien välillä ilman ruuhkaa. Keskimääräinen kaasun kulutus ollu 3.8kg/100km nopeudet +10 mitä tienvieressä ilmoitetaan. Bensaa ei paljoa ole palanut, webasto ollu käytössä lähes joka aamu vajaan tunnin, siitä varmaan se suurin bensan kulutus.
    Auto on Ruotsi tuonti vuosimallia -18 ja mittarissa 27tkm, mitään ongelmia ei ole tullut eteen.
    BMW 330e Xdrive G21

     

    Race.fi  Puotilan autokorjaamo