Elekma  Autoracing

Short shifterit/vaihteen vaihto jämptimmäksi

  • 7 Vastauksia
  • 4557 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Short shifterit/vaihteen vaihto jämptimmäksi
« : 05.04.2016, 19:19:38 »
Huonosti löytyi aiheesta haulla eikä yleinen googlettelu/ebayn selaaminen jeesannut. Itsellä olisi tarve alkuunsa tuohon käyttöautoon saada parannusta. Muistan joskus löytäneeni jotain tarinaa aiheesta mutta nyt ei tunnukaan tulevan mitään järkevää vastaan.
Eli tähän mk2 koppaisen M56:lla varustettuun ottaisin mielellään vinkkiä että mistä/mitä palikkaa löytyisi.

Toki jatkakaa muidenkin vahteistojen osalta samaan ketjuun.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: Short shifterit/vaihteen vaihto jämptimmäksi
« Vastaus #1 : 05.04.2016, 22:31:07 »
http://www.x40fin.com/index.php?topic=13839.0

Tommonen löytyy omasta pirssistä. Sopii ainakin m56 lootiin v40, 850 ja mielestäni v70mk1. Lisäksi noihin vaihteensiirtimien pusliin on noita laakereita vaihdettu tilalle, joka sekin käykisti ja paransi vaihtoo aika kivasti!  ;)

Tiedä sitten, sopiiko tohon mk2 koriseen  ::)
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa Ryde85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
  • www.vrcf.fi

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: Short shifterit/vaihteen vaihto jämptimmäksi
« Vastaus #3 : 09.04.2016, 08:16:18 »
Tuon Vpartsin palikan oon joskus bongannutkin, mut tuossa ainakin lukee "passar ej diesel".
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Short shifterit/vaihteen vaihto jämptimmäksi
« Vastaus #4 : 09.04.2016, 09:03:11 »
Kaverin 850:ssä on joku tuollainen käikäle vaihteensiirtimessä ja se on ainakin aika outo. Vaihdevaijerihan on siitä päästään ihan jäykkää metallia ja koska tuon siirtopalan takia vaijeri tulee eri kohtaan kiinni, niin vaijerin jäykkä osa jää pahasti pänniin. Erityisesti 2- ja 4-vaihde tuntuukin ihan omituiselta mennessään päälle. Tiedä sitten onko vaijerin kiinnityspistettä siirretty jo vähän liikaa, vai mistä johtuu?

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: Short shifterit/vaihteen vaihto jämptimmäksi
« Vastaus #5 : 09.04.2016, 18:11:43 »
Toi vpartsin lyhennin on siis täsmälleen sama idea, kun omalinkkaamani, mutta Vekun tekemä tulee kahdesta eri pisteestä kiinni. Eli tuolla sivuilla näkyvä sininen "tulppa" vaan pois ja pultista sorvattu vastine sisään, jonka toinen pää tulee tohon nuppiin sokan lukitsemana, missä vaihteensiirrin on normaalisti kiinni. Kaiken järjen mukaan pitäis siis tohon mk2 malliinkin sopia.  O0

Toi mulla oleva on ainakin toiminut ihan loistavasti, vaihdot on napakoita ja kepin liike huomattavasti lyhyempi. Suosittelen!
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: Short shifterit/vaihteen vaihto jämptimmäksi
« Vastaus #6 : 09.04.2016, 18:28:49 »
Toi vpartsin lyhennin on siis täsmälleen sama idea, kun omalinkkaamani, mutta Vekun tekemä tulee kahdesta eri pisteestä kiinni. Eli tuolla sivuilla näkyvä sininen "tulppa" vaan pois ja pultista sorvattu vastine sisään, jonka toinen pää tulee tohon nuppiin sokan lukitsemana, missä vaihteensiirrin on normaalisti kiinni. Kaiken järjen mukaan pitäis siis tohon mk2 malliinkin sopia.  O0

Toi mulla oleva on ainakin toiminut ihan loistavasti, vaihdot on napakoita ja kepin liike huomattavasti lyhyempi. Suosittelen!
Kiitokset, pitääpä tutustua tarkemmin. Mulla on normaalin vaihtopituuden lisäksi vielä reilusti väljää kepissä, on jo nahkeen tuntuinen välillä normaaliajossakin.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: Short shifterit/vaihteen vaihto jämptimmäksi
« Vastaus #7 : 09.04.2016, 19:35:09 »
Pientä näpertelyä taas harrastettu.
Tuloksena tarkka ja napakka vaihteensiirto, melkein kuin jossain japanilaisessa  :)

Tuossa kun vaihdettiin Nate:n autoon TCV:n letkuja, niin satuttiin huomaamaan, että vaihdevaijereiden puslat olivat ihan loppu.
Vaijeri siis klappasi vaihtajaan nähden ainakin sentin.
Noh, vähän sähkärin teippiä väliin jolloin pusla ei päässyt enää klappaamaan ja heti tuli paljon parempi.
Katsoin omasta ja myös siinä toinen pusla oli revennyt. Helpommin ilmeisesti hajoaa se keulasta katsottuna vasemman puoleinen pusla.

Hieman googletusta ja tärppäsi.

Puslan tilalle sopii suoraan laakeri nro. 608, eli mitoiltaan 8x22x7mm.

Edullisesti sai tuolta: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=41451.htm&tuote=41451&ryhmaid=

Tuon lisäksi vielä prikkoja kooltaan 8,4x16mm ja 8,4x24mm.
Prikoilla korjataan tuon laakerin "paksuus" oikeaksi, sillä on vain 7mm.

Tuossa menossa paikalleen:

Prikat siis järjestyksessä alhaaltapäin; pieni, iso, pieni, laakeri, pieni ja lopuksi päälle se originaali iso prikka ja sokka.

Siinä paikassaan:

Laakerin saa lyötyä paikalleen esim. sopivaa hylsyä käyttämällä, ei vaadi mitään järkyttävää voimaa, mutta hieman on piukka.

Toinen siirtäjä:

Tuohon laakerin saa ehkäpä pihdeille puristamalla paremmin paikalleen, kovaa ei ainakaan kannata lyödä jottei tuo vipu väänny.

Tuossa vielä laakeri ja vanha pusla vierekkäin. Kuvassa se ehjä pusla, toinen oli revennyt rikki.



Eli taas tällainen muutaman euron korjaus, mutta autosta tuli aivan erilainen ajaa. Enää ei tarvitse arpoa niitä vaihteita silmään, on tosiaan kuin jossain japanilaisessa jossa vaihteensiirto on jämpti ja napakka.

Toi auttoi kans melko reippaasti!  ;)
Jeep Grand Cherokee WK2

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron