Tuli itse viikonloppuna vaihdettua takaiskarit (vanhat olivat Nivomatit) ja jouset omaan ykköskoppaiseen V70:n (vapaasti hengittävä etuveto, vm. 2000). Kokemusta rikkaampana ajattelin jakaa joitain yksityiskohtia kyseisestä operaatiosta palstalle ja mahdollisesti auttaa seuraavaa kyseiseen projektiin ryhtyvää. Työnähän vaihto on melko yksinkertainen, mutta pariin pieneen vastoinkäymiseen on syytä varautua

. Jos iskarityyppi vaihtuu (esim. itselläni Nivoista tavallisiin kaasuiskareihin), tulee myös jouset ja ylätuet vaihtaa.
Homma alkoi avaamalla takakontin pohjan takapenkkien takana oleva säilytysluukku. Verhoilulevy/luukun kansi irtoaa avaamalla luukun molemmin puolin olevat 10mm pultit (kaksi kummallakin puolella). Tämän jälkeen kansi lähtee irti liuttamalla suoraan taaksepäin. Hyvin alkanutta hommaa jatketaan tunkkaamalla auton toinen takakulma ilmaan tukivarren kiinnityspisteen tietämiltä. Jos käytettävissä ei ole toista hallitunkkia, kannattaa katsella alustapukki auton alle. Seuraavaksi tunkki jousikupin alle (siten että kupin pohjassa olevaan 15mm mutteriin pääsee edelleen käsiksi) ja pieni kevennys, jolloin iskarin alapään irroittaminen onnistuu helpommin. Alapää oli ainakin omassa tapauksessani kiinni 18mm mutterilla. Hyvä avain ja riittävästi voimaa, niin mutterin pitäisi antautua. Iskarin alapää lähtee pultin kaulalta suosiolla, mikäli tunkilla on kevennetty sopivasti jousikupin alta.
Kun iskari on alapäästään irti, siirrytään yläpään kimppuun takakontin puolelle. Jos vaihdetaan iskarit Nivomateista Nivomateihin tai kaasuiskareista kaasuiskareihin, riittää että iskari irttoitetaan ylätuestaan. Jos iskarityyppi taas vaihtuu Nivomateista kaasuiskareihin (tai toisinpäin), kannattaa myös ylätuki vaihtaa, sillä Nivomateilla iskarin kiinnitysreikä on halkaisijaltaan suurempi kuin tavallisissa iskareissa. Iskarin yläpää oli ainakin itselläni kiinni 18mm pultilla (tarvikeiskareissa taitaa yleensä tulla 17mm pultit mukana). Mikäli tallista ei löydy käyttötarkoitukseen soveltuvaa silmukka-avainta, kannattaa sellainen suosiolla investoida ennen vaihtoon alkamista. Hylsyä pultille on melko turha tarjota, sillä iskarin tapin päästä pitäisi onnistua pitämään samalla kiinni, jotta iskari ei pyöri mukana. Onnistuneen operaation seurauksena iskarin pitäisi kolahtaa tässä vaiheessa tallin lattialle.
Iskarin ylätuki on kiinni rungossa kahdella 12mm pultilla, joille on vastakappaleet hitsattuna koriin kiinni. Ylätukeen ei tarvitse kajota, jos se on kunnossa ja iskarityyppi säilyy samana. Itselläni vaihtuivat Nivot kaasuiskareihin, joten myös tuki oli vaihdettava. Yritin ensin irroittaa Nivomatit avaamalla ylätuen pultit, mutta Nivomat ei mahdu paksuutensa vuoksi tulemaan reiästä läpi, joten iskari on ensin irroitettava ylätuesta. Ylätuen pultit olivat ainakin omalla kohdalla sen verran likaiset/ruostuneet, etteivät suostuneet aukeamaan vaan yhtä vaille kaikki katkesivat reikiinsä

. Pikaisen selailun perusteella en ole ainoa jolle on näin käynyt. Asian korjaamiseski näkyi palstalla olevan erilaisia ehdotuksia isomman reiän poraamisesta ja 10 kierteiden teosta lähtien. Tekee jokainen niin kuin parhaaksi näkee. Omalla kohdallani löin pisteillä hitsatut vastakappaleet + niihin katkenneet pultit irti yläkautta. Lähtivät kohtuullisen helposti napakalla iskulla. Korjaukseksi tilanteelle suunnittelin laittavani läpipultit.
Kun iskarit ja ylätuet oli irti, oli vuorossa jousen irrotus. Nivot kun ovat kuormaa kantavat iskarit, niin jouset ovat melko ohuet, ja ilmeisesti hieman vakiojousta pidemmät. Jousien irroitukseen riittää yksinkertaisesti jousikupin pohjassa olevan 15mm mutterin avaus. Tässä on eväät seuraavaan päänvaivaan, joten kannattaa nähdä hieman vaivaa pultin kierteen putsaamiseen (raaputella esim. teräsharjalla ja ruiskia jotain ruostetta irrottavaa). Mutterin vieressä olevasta reiästä näkyy alakiinnikkeestä taivutettu pieni peltinasta, jonka on tarkoitus pitää alakiinnike paikallaan, kun mutteria löysää. Itselläni kyseinen peltinasta vääntyi mutteria avattaessa ja jousen alakiinnike pääsi pyörimään avattaessa

. Mutterin avaus onnistui lopulta kiilaamalla jokin työkalu (hylsyn jatkovarsi?) jousikupin reunan ja kiinnikkeen väliin.
Toisella puolella kierre oli vielä huonompi (olisiko pultin pää raapaissut kiveen tms.) ja mutteria avattaessa pultti korkkasi yläpäästä irti jousenkiinnikkeestä

. Pultin kaulalla on ainoastaan pieni hammastus (vrt. muovikorkissa ympärillä oleva karhennus) jonka on tarkoitus estää pultin läpi pyöriminen. Jousen kesellä sijaitsevan pohjaanlyöntikumin hyvinvointia silmällä pitäen pultissa ei ole minkäälaista kantaa, joten jos näin pääsee käymään, on sekalainen lukkopihtien, rautasahan, akkuporakoneen, mutterinmurskaimen tai muiden vastaavien työkalujen hyötykäyttö suotavaa. Kyseistä alakiinnikettä saa noin 15-20€:n hintaan, jos se pääsee särkymään tohinassa. Helpoin tapa varjella itseään ylimääräiseltä sirkukselta on toki täpätä migillä jousen välistä pultinkanta parilla pisteellä kiinni alatukeen (näin tämä olisi pitänyt tehdä jo tehtaalla). Kun kyseinen mutteri avautuu konstilla tai toisella, vapautetaan jousikupin alla oleva tunkki ja vedetään jousi pois kupista.
Tämän jälkeen jousen yläpäässä olevat muovi/kumiritumit (esim. pohjaanlyöntikumi), sekä alakiinnike uuden jousen sisään ja uutta jousta tilalle samassa asennossa jossa vanha oli. Kun jousi on paikallaan, pieni kevennys jousikupista tunkilla ja alakiinnike kiinni. Seuraavaksi iskari paikalleen. Jos vaihdetaan Nivosta Nivoon tai kaasuiskarista kaasuiskariin, uusi iskari kiinnitetään autossa jo kiinni olevaan ylätukeen. Jos taas iskarityyppi vaihtuu Nivosta kaasuun, kannattaa uusi ylätuki kiinnittää ensin iskariin ja koko komeus sitten autoon. Jos taas syystä tai toisesta vaihdetaan kaasusta Nivoon, on ylätuki ensin kiinnitettävä autoon ja vasta sitten Nivo ylätukeen.
Koko operaatiossa ei ole välttämätöntä irrottaa autosta takarengasta, mutta mikäli päädyt katkenneiden pulttien seurauksena tuohon ylätuen läpipulttausratkaisuun kannattaa rengas irrottaa. Kun rengas on irti, on yläkautta tuleviin pultteihin käsiksi pääsy huomattavasti helpompaa. Kaveri konttiin istumaan avain kädessä pitämään vastaan ja mutterit kiinni räikällä ja jatkovarrella pyöränkaaresta. Kannattaa käyttää nylock-muttereita, niin ei löysty tärinässä. Reiästä mahtuu läpi pultti 10:n kierteellä.
Kun iskari on onnellisesti paikallaan yläpäästä, tunnkkaillaat jousikupin alta tukivarsi sellaiseen asentoon että iskarin alakiinnike osuu kohdalleen. Pultti kiinni ja homma on toista puolta vaille valmis.
Elettäessä täydellisessä maailmassa ja pulttien auetessa kuin itsestään homma on tehty hyvinkin nopeasti. Pahimmat sudenkuopat ovat nuo ylätuen pultit ja jousen alakiinnikkeen mutteri. Työkalupuolella tuo 18mm silmukka-avain iskarin yläpäähän meni itselläni hankintaan.