Löytyisikö ideoita tai kohtalotovereita, mikä mahtaisi olla vikana kun 195 tkm ajetusta -06 2.4 V50:stä on alkanut jäähdytysnestettä hupenemaan? Marraskuussa vaihdettiin jäähdytysnesteet kokonaan uusiin, jonkin aikaa tämän jälkeen huomasin pinnan tippuneen paisuntasäiliössä muutaman sentin alle minimimerkinnän. Syyksi epäiltiin järjestelmään jäänyttä ilmaa. Lisäsin nestettä ja muutama kuukausi myöhemmin huomasin, että pinta oli taas muutaman sentin alle minimimerkinnän. Tuolloin eli kuukausi sitten laitoin järjestelmään noin 0,4 litraa lisää tavaraa. Tänään huomasin, että pinta oli taas tippunut muutaman sentin alle minimimerkinnän ja tällä kertaa sai lisätä 0,6 litraa. Kilometrejä tällä välillä oli tullut noin 2000.
Tässä joitain havaintoja:
- paisuntasäiliöön menevät letkut eivät muutu kovaksi koneen käydessä, eli hirmuista painetta ei ole, vaan letkuja pystyy helposti painamaan kasaan
- paisuntasäiliössä ei kupli jos käynnistää koneen paisarin korkki auki
- paisuntasäiliössä ei ole öljyä eikä öljyssä näyttäisi olevan mitään ylimääräistä, ei korkissa eikä öljytikussa
- paisuntasäiliössä ei haise pakokaasu
- huollossa tai katsastuksessa ei ole löydetty mitään vuotokohtia (jos vuotava jäähdytysneste olisi jättänyt valkeita länttejä)
- painetestissä järjestelmässä ei havaittu vuotoa
- jalkatiloissa ei ole havaittu märkyyttä
- lämmöt pysyvät normaalina eikä hupenemista huomaa mistään muusta kuin nestepinnan tippumisesta paisarissa.
Mihin se jäähdytysneste oikein katoaa?

Autossa ei ole polttoainekäyttöistä lämmitintä.