Futurez  Kulkukoira

Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa

  • 27 Vastauksia
  • 13089 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #15 : 22.01.2016, 10:55:55 »
Kyllä sitten kaverin Chevyssä ahdistaa putki ja kovin tällähetkellä... Siinä 2x 2.5". Tolla laskukaavalla pitäis olla 9.25" putkea.  :P

Kävikö mielessä, että kasikoneissa lähtee kaks putkee? joten tuo pitää jakaa kahdella. Nämä laskelmat ei tietenkään vastaa totuutta mutta antaa suuntaa.
V70 TDI

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #16 : 22.01.2016, 11:34:32 »
Kävikö mielessä, että kasikoneissa lähtee kaks putkee? joten tuo pitää jakaa kahdella. Nämä laskelmat ei tietenkään vastaa totuutta mutta antaa suuntaa.
Joten isolohko kaseissa pitäis ton kaavan mukaan olla 2x4"-5" Putkea? Ei kyllä mun mielestä ole suuntaa antava..

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #17 : 22.01.2016, 11:47:12 »
Kävikö mielessä, että kasikoneissa lähtee kaks putkee? joten tuo pitää jakaa kahdella. Nämä laskelmat ei tietenkään vastaa totuutta mutta antaa suuntaa.

Kävikö mielessä että jos putken halkaisia kaksinkertaistuu, niin poikkipinta-ala nelinkertaistuu. Kaava antaa "järkeviä" tuloksia kun lasketaan 1.6-2.5 litran tilavuudella?
muokkaus: virittäjän käsikirjoissa olevat kaavat ovat erittäin suurpiirteisiä muutenkin.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2016, 11:49:39 kirjoittanut Korte »

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #18 : 22.01.2016, 11:57:10 »
Joten isolohko kaseissa pitäis ton kaavan mukaan olla 2x4"-5" Putkea? Ei kyllä mun mielestä ole suuntaa antava..

Kyllä se suuntaa antaa. Esimerkkinä otetaan vaikkapa joku yksi litranen kone. Siihen perään SUORA 1.25" putki. Ei tämä ole mitään insinööritietoo vaan luettua materiaalia vuosien takaa.

V8 koneet on oma maailmansa niin niitä ei kannata sotkee tähän. Niitä on niin monta jo tehty samoin kun putkiakin.

Tämä mun kaava pätee joissain tapauksissa mutta se antaa suuntaa kuitenkin. Ei aleta liiotteleen ja laskeen väärin.
V70 TDI

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #19 : 22.01.2016, 14:12:50 »
Just just, että mun 3litrases vapari mersussa pitäs siis olla 3.75" putki ettei ahdistais ;D
Litratilavuushan ei kerro yhtään mitää, vaan se poltettu polttoaine ja hyötysuhde. Eli tehon mukaan sitä pelataan.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2016, 14:14:27 kirjoittanut miikel »

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #20 : 22.01.2016, 15:03:20 »
Kyllä se suuntaa antaa. Esimerkkinä otetaan vaikkapa joku yksi litranen kone. Siihen perään SUORA 1.25" putki. Ei tämä ole mitään insinööritietoo vaan luettua materiaalia vuosien takaa.

V8 koneet on oma maailmansa niin niitä ei kannata sotkee tähän. Niitä on niin monta jo tehty samoin kun putkiakin.

Tämä mun kaava pätee joissain tapauksissa mutta se antaa suuntaa kuitenkin. Ei aleta liiotteleen ja laskeen väärin.

Nuo esimerkit on laskettu sinun kaavallasi ja sinun ohjeillasi. Ei niissä ole mitään liioittelua tai väärin laskemista. Edelleen tuo kaava on niin suurpiirteinen että se ei anna etes suuntaa kun tilavuus alkaa reilummin kasvamaan, koska se ei ota huomioon putken pinta-alan suhdetta sen halkaisijaan kuten edellä mainitsin.

Esim 3" putki on jo ~40% suurempi pinta-alaltaan kuin 2.5". Jos 2.0 mootttori(suositus "1.25xV kaavalla" 2.5" putki) antaa tehoa vaikka 150hp ja samalla viritysasteella 3l moottori (3.75" putki) 225hp niin 50%/75hp tehon lisäyksen takia pitäisi laittaa 120% isompi putki? Kuulostaako järkevältä?

Mutta jos lasketaan noilla tiedoilla että teho X vaatii putkesta pinta-alaa Y niin saadaan esimerkin koneelle 3l 3" putki, joka on jo kokonsa puolesta suhteessa esimerkin tehoon ja pinta-alaan paljon järkevämmällä suunnalla. Ja jos muutetaan lähtötietoa järkevämmäksi, esim 150hp/2.25" putki, ollaan vieläkin realistissa lukemissa?



Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #21 : 22.01.2016, 18:31:34 »
3" rööri ei vielä 575hp tehoilla merkittävästi ainakaan ahdistanut allekirjoituksen kulkineessa.

Onko kokeiltu samalla setupilla mutta isommalla röörillä? Vai onko millä mitattu/testattu? Voihan sitä olla vaikka 800hp penkitetty 3" putkella mutta kysymys kuuluukiin että paljonko olisi ollut 3,5-4" putkella/Dp:llä? Huono sanoa että ahdistaako jos ei ole kokeiltu isommalla tai jotain muita luotettavia mittaustapoja..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #22 : 22.01.2016, 18:56:38 »
Heitän hatusta kaavan. Korjatkaa kerrointa jos siltä näyttää

Imetty ilmamäärä (g/s) x 8
=PAKOPUTEN POIKKIPINTA-ALA mm2

Esimerkki:
Kone haukkaa ilmaa 500g/s
Pakoputken poikkipinta-alan tulisi olla 4070mm2 eli noin 3" putkea

bonus kysymys:
-Paljonko ahdettu mäntämoottori tuottaa tehoa 500g/s hengityksellä?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #23 : 23.01.2016, 03:04:16 »
Mietin noiden suutinlaskurien pohjalta:

Jos ajaisi 12,5AFR seoksella, niin tuo ilmamassa vastaisi 40g/s bensaa. Bensan tiheys 0,75kg/L. ->3,2L/min=3200cc/min. Laskuri näyttää jotain luokkaa 610hp noilla tiedoilla eli sinne päin ainakin :/

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #24 : 23.01.2016, 09:02:46 »
Mietin noiden suutinlaskurien pohjalta:

Jos ajaisi 12,5AFR seoksella, niin tuo ilmamassa vastaisi 40g/s bensaa. Bensan tiheys 0,75kg/L. ->3,2L/min=3200cc/min. Laskuri näyttää jotain luokkaa 610hp noilla tiedoilla eli sinne päin ainakin :/

Aika hyvin päätelty.
Ollaan alueella.
Mitään tarkkaa lukua ei toki voi antaa mutta optimi oloissa kaiken toimiessa 500g/s voidaan saada ~600hv

Mitä putken kokoon tulee niin käytettävä polttoainekkin vaikuttaa. E85 tuottaa enemmän savuja kuin bensa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1523
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #25 : 23.01.2016, 09:39:12 »
Onko kokeiltu samalla setupilla mutta isommalla röörillä? Vai onko millä mitattu/testattu? Voihan sitä olla vaikka 800hp penkitetty 3" putkella mutta kysymys kuuluukiin että paljonko olisi ollut 3,5-4" putkella/Dp:llä? Huono sanoa että ahdistaako jos ei ole kokeiltu isommalla tai jotain muita luotettavia mittaustapoja..
Ei ole kokeiltu isommalla putkella mutta ottaen huomioon että kyseessä on 2.3 litranen vinokone vakiolla 16v kannella jossa on vakiot nokat ja ahtopainekkin oli maltilliset 2bar niin tuskin sieltä hirveästi enempää olisi tullut.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #26 : 03.07.2016, 02:49:39 »
Nyt saatu käytännön kokemuksia, ei ainakaan tunnu 3" ränninpätlä AQ171 vinokonetta ahdistavan.

n. 2000kg painava vene (Finncraft SeaRunner 22HT) ja AQ171A+HX40 kokoinen ahdin megaruitalla ja VAG 1,8T suorasytkällä + meriesi IC.

Lähtee kun rusakko puskasta plaaniin, oikeastaan rykäisee ihan saamarin paljon paremmin kun 5,0 tai 5,7L 225-320hv GM V8 ja 5700rpm otti about 0,5-0,6bar ahtopaineella, enemmänkin olisi ottanut mutta välitys rupesi loppumaan kesken eikä bensa ja sytkäkartat olleet ihan kohdallaan (n.40h etsin maavikaa joka aiheutti sytkän pätkimistä matka-ajossa, oli lopulta joko puolien tai boksin tai anturien maadiotus rengasliittimessä).

Vertauksesksi sama vene ottaa 225hv 5,0L kaasari V8 koneella ja 1,61 perävälityksellä ja 21" nousuisella potkurilla 40kn. Tässä 2,15 välitys ja 23" potkuri. Laskennallinen nopeus AQ171turbolla n46kn, eli siihen tarvitaan noin 300-320hv potkuriakseli tehoa. Ahtopaine maltillinen ja pakolämmöt 650ºc E85 polttoaineella.

Pitää etsiä isompi noususempi potkuri tai vaihtaa pidempi perävälitys.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Outzei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakoputken koko rajusti viritetyssä TURBO vinokoneessa
« Vastaus #27 : 19.07.2016, 17:15:09 »
https://www.youtube.com/watch?v=_PVXvHkr-Vs

Tuossa testataan käytännössä, putkiston koon vaikutus tehoon.
volvo s90 T5 r-design

 

Proturbo  Autodiagnoosi