KL-varaosat  Race.fi

V70 2002 2.4 Ulina jakohihnan+rullien vaihdon jälkeen / Video

  • 7 Vastauksia
  • 3640 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Visuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Hep.

Parin vuoden volvoilun jälkeen menköön nyt viimein se foorumineitsyyskin.

271tkm ajettu. Tiistaina vaihdettu jakohihna + rullat, jonka jälkeen alkoi postin lopussa olevan videon mukainen ulina. Samassa vaihdettu myös apulaitehihnan kiristin, mutta mielestäni ääni helppo paikallistaa jakohihnan seutuville raottamalla hiukan muoveja edestä. Korjaamon mukaan uudet rullat + hihna saattavat "uutuuttaan aiheuttaa pientä ulinaa", mikä ei meikäläisen järkeen välttämättä käy.. Gatesin rullat ja hihna. Myös mielestäni hihnan tekstit hieman jotenkin "kuluneen" näköiset. En tästä tekniikkapuolesta niin ymmärrä, että voisiko nyt hihna jotenkin hinkata johonkin vai voiko n. 800km ajo jo saada hihnan hiukan kuluneen näköiseksi. Hihnan hammaspuoli silmämääräisesti ok. Ääni ei aivan tasaista. Ohjaamoon kuuluu parhaiten kun kierrokset 2k -> kytkin pohjaan ja kierrokset alas, toki noin korva moottorissa kiinni ja joku kaasuttelemassa havaittavissa myös tasaisempaa ulinaa. Ideoita?

Eipä tuo video näköjään koko totuutta tuo, mutta kyllä se sieltä muillekkin varmasti erottuu.

https://www.youtube.com/watch?v=vV_krLSXMn4
« Viimeksi muokattu: 14.07.2016, 23:06:04 kirjoittanut Visuri »

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4649
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: V70 2002 2.4 Ulina jakohihnan+rullien vaihdon jälkeen
« Vastaus #1 : 14.07.2016, 23:04:32 »
no normaalia ei ole,joku siellä nyt selvästi johonkin kahnaa ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa SPK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Tuo vollotus johtuu yleensä hieman liian kireästä jakohihnasta joka usein menee turhan kireälle, koska säädintä kiristäessä ei joko oteta lämpötilaa huomioon tai se pääsee lukittaessa kääntymään kireämmälle, muuta ei tuosta oikein kuule. Jotain korkeataajuista kihinää/sihinää ehkä.
V70 2.5T 2004 / V70 2.4 2000
Ex:BMW 750iA,540iA Nissan Skyline R33GTR, 200sx jne..
Volvojen sekä Bemareiden vikakoodien luvut yms nollaukset ja diagnostiikka onnistuu VIDA:lla ja INPA:lla. Sekä tarvittaessa myös remontit. Kotkan alueella. YV:llä tavoittaa.

Poissa Visuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Näinpä.

Mitä nyt videoita ja muita juttuja selaillut niin liian kireä hihna tuntunut pitävän paljon kovempaa, tasaista ininää, ei välttämättä niinkään tuollaista ulinaa, mutta kyllähän sekin varmaan on todella tapauskohtaista. Näissä se kireys siis säädetään itse, ettei ole mitään automatiikkaa? Edit: Näköjään siis ihan käsipelillä säädettävissä, jopa suhteellisen pienellä vaivalla ainakin noin korjaamo olosuhteissa.

Huomenna aamupäivän aikaan taas korjaamolle takaisin. Kaikki ideat tervetulleita, jotta olis itselläkin jotain sanottavaa. Viimeksi jäi vähän sellainen maku että veivät tietämätöntä kuin pässiä narussa.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2016, 23:32:53 kirjoittanut Visuri »

Poissa SPK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Ei ole jakohihnalle automatiikkaa, mutta kiristinrullassa on karkea asteikko jota pitäisi käyttää hihnaa kiristettäessä.   
V70 2.5T 2004 / V70 2.4 2000
Ex:BMW 750iA,540iA Nissan Skyline R33GTR, 200sx jne..
Volvojen sekä Bemareiden vikakoodien luvut yms nollaukset ja diagnostiikka onnistuu VIDA:lla ja INPA:lla. Sekä tarvittaessa myös remontit. Kotkan alueella. YV:llä tavoittaa.

Poissa Visuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Hiukan vastahakoisesti ottivat takaisin pajalle löystääkseen hihnaa. "Kyllä se on sen kiristimen asteikon mukaan laitettu, että ei pitäisi joutua löystämään, mutta katotaan nyt sitten." Hauska vastaus sinänsä, niinkuin SPK totesikin, niin tuohan on erittäin karkean näköinen asteikko mikä sieltä löytyy. Eli kyllähän siinä kokeneemmallakin voi vahingossa hihna liian kireälle jäädä, mutta ei kai se yhdenkään korjaamomiehen kiva ole alkaa omia "virheitään" ilmaiseksi korjaamaan.

Koittivat venyttää ensi viikolle, mutta sanoin että kyllä se on vielä tänään tehtävä  ::) Editoin vielä tähän lopputuloksen jahka saan auton takaisin.

EDIT: Noniin. Hihnaa hiukan löystetty. Pientä samanmoista ääntä edelleen havaittavissa, voimistuu varsinkin jakohihnan ympärillä olevia muoveja hiukan liikuttelemalla. Mutta ei kai näitä äänettömäksi olla tehtykkään. Ujellus pääasiassa kuitenkin poissa, eikä nopealla testillä mitä ehti tehdä, ääntä enää kuulu hyttiin asti. Lisäksi ajettavuus parani aika huimasti. Liikkeellelähdössä ja vaihteiden vaihdon jälkeen tapahtunut nykiminen ja ylipäänsä omituinen kiihtyvyys hävisi kokonaan ja meno tasoittui. Lisäksi korjaamolta oikein pätevää toimintaa ja tekivät aurauskulmien säädön ilmaiseksi, kun oli hiukan pielessä O0. Tällä hetkellä kelpaa minulle, eiköhän tuo kympin päästä käy essentialissa niin täytyy vielä sanoa, että tsekkaavat hihnan.

Kiitos osallistuneille.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2016, 12:48:05 kirjoittanut Visuri »

Poissa SPK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
https://youtu.be/rp2Yoh8eQBo?t=4m23s Kohdalla säädellään kireys oikein mutta 4:38 kohdalla loppukiristyksessä säätö menee pieleen.  Seuraavassa kuvassa on tilanne sitten kyllä jo korjattu, mutta helposti tuo virhe käy varsinkin jos kone on autossa paikallaan.
V70 2.5T 2004 / V70 2.4 2000
Ex:BMW 750iA,540iA Nissan Skyline R33GTR, 200sx jne..
Volvojen sekä Bemareiden vikakoodien luvut yms nollaukset ja diagnostiikka onnistuu VIDA:lla ja INPA:lla. Sekä tarvittaessa myös remontit. Kotkan alueella. YV:llä tavoittaa.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2537
    • VolvoRyhmä@Facebook
Kokeileppa ottaa suojamuovit auki/irti ja kuulostele sen jälkeen uudestaan
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

 

KL-varaosat  Race.fi