Moi. Eli mulla olis -01 S60 2.4i. Jo ostettaessa autossa oli sellainen vika, että kontin valot ei toimi (polttimot ovat täysin ehjät, samoin niille menevät johdot), eikä ajotietokoneessa näy mitään ilmoitusta siitä, onko kontti auki. Kontin verhoilu pois ja ihmettelemään, johtosarja paljastui rikkinäiseksi, tai ehkä enemmänkin rikotuksi. Siihen varsinaiseen lukkolaitteeseen menevistä johdoista punainen ja musta oli katkottu, ja jälkeenpäin yhdistetty siten, että mustaan johtoon liittyy lisäksi punainen johto. Itse lukkolaitteesta tuleva punainen johdonpala jäi siten roikkumaan olematta kiinni mistään. Tässä kohtaa heräsi epäilys, että näitä tuskin on huvin vuoksi menty katkomaan, vaan tällä on "korjattu" jokin toinen vika.
Ostin samanvuotisesta purkuautosta kokonaisen peräkontin testailtavaksi ja aloitin pelkällä johtosarjalla. Vaihdoin rikkinäisen johtosarjan uuteen. Peräkontin valot syttyi palamaan ja ajotietokoneessa tuli ilmoitus kontin avaamisesta, kun se on auki. Kokeilin pistää kontin kiinni ja avata sen, hyvin toimii. Hip hei hurraa, auton ainoa vika, joka on kiusannut mua jokainen pimeä talviyö, on korjattu, kontin sisällön näkee taas. Mutta sitten pistin kontin lukkoon. Kyllähän se lukkoon meni, mutta eipä saa avaimista enää avattua, ja ne kontin valotkin loistaa sielä iloisesti vaikka kontti on kiinni ja lukossa. Takaluukku auki-viesti palaa jatkuvasti.
Katsoin vikakoodit.
CEM-6A01
CEM-6A02 (nää kai liittyy takaovien lukitukseen? Mulla on ollut joskus ongelmana, että toinen takaovi ei lukittaudu tai aukea keskuslukituksella, mutta tää katosi itsekseen enkä ole jaksanut sitä sen enempää murehtia)
Loput oli AUM-koodeja, eli ei liity tähän varmasti mitenkään, mitään peräkonttiin viittaavaa en löytänyt.
Ilmeisesti melko varmasti liittyy tohon lukkolaitteeseen? Olen lukenut, että näissä olis mikrokytkimen kanssa vikaa (missä tää mikrokytkin on? lukkolaitteessa vai itse kahvassa?) aika usein, veikkaisitteko mikrokytkinvikaa, lukkolaitteen vikaa vai jotain muuta? Voiko ton purkuauton kontin lukkotsydeemin irroittaa ja laittaa omaan autoon (tosin lukkosysteemissä on kiinni myös varsinainen avainreikä hätäavausta varten, enkä hetken tutkimisen jälkeen keksinyt, miten ton saa jotta pelkän avainhärdellin saisi vaihdettua). Jos vika on tossa lukitsemissysteemissä, saako siitä jossakin korjautettua, vai onko iso juttu laittaa itse (sähköjuttuja osaan äärimmäisen vähän eikä mitään kolveja tai muuta löydy lainkaan)? Vai veikkaisitteko, että vika on kokonaan muualla?