Autoracing  KL-varaosat

940 bensamalli 2.3, 85kW vm. 1993 akun kiinnitys

  • 6 Vastauksia
  • 2565 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Hei!
Akku on kiinni vain yhdellä pystykierretangolla, 6 mm ja toisella puolella alhaalla on joku paikka, johon se kiilautuu.
Kyseessä oleva 6 m paksu tanko tosin menee johonkin alhaalla olevaan kiinnikekäppyrään.

Katsastusmies väänsi akkua ja sanoi: Tämähän on irti, ei pidä mitään. En viitsinyt väitellä asiasta, mutta mielestäni ko. kiinnitys on alkuperäinen ja Volvo 940 on aikanaan hyväksytty tällaisella akkukiinnityksellä. Voi tietysti olla, että alkuperäinen Volvon akku on erilainen alaosasta, soveltuu paremmin peltikäppyräkiinnitykseen.
Nykyinen akku on Banner UniBull, jossa on neljä akunnapaa ja näinollen sen saa sopimaan aika moneen eri automerkkiin ja malliin. Se on ollut jo 6 vuotta käytössä.

Tuli vaan mieleen, että joissain autoissa voi katsastusmies sillä kääpiöiden kaivoshakulla hiukan hakata pellejä ja sen jälkeen todeta: Ei voi hyväksyä, autohan on aivan rikki.
No, katsastusmies kyllä kehui autoa, etenkin pellit ovat oikein hyvät. Akun alaosan peltiä on pari vuotta sitten jouduttu korjailemaan. Yksi kaveri muotoili uuden palan pellistä, en ollut hommannut sitä turboauton vastaavaa kohtaa joka onkin B230FD akun alla, ja mennyt huonoon kuntoon.

Mihinkä tänne muka voisi jonkun hihnakiinnityksen laittaa. Olisikohan hitsarilta jäänyt käsittämättä se kohta, johon alhaalla peltikäppyrän vastapuolella, akun toinen puoli kiilautuu kiinni? Olisi hyvä jos löytyisi jostain kuva, josta voisi varmistaa että akun kiinnitys on sama kuin tehtaalta lähtiessä.
 
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8038
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 bensamalli 2.3, 85kW vm. 1993 akun kiinnitys
« Vastaus #1 : 27.08.2016, 15:26:12 »
Akussa pitää olla alareunassa ulokkeet, jotta se tarttuu alkuperäisiin kiinnityksiin. Jos akun reunukset ovat suorat, sitä ei voi käyttää. Irrotettavan kiinnikkeen vastapuolella sisälokasuojassa kuuluu olla uloke, jonka alle akun alareuna jää. Jos se puuttuu, niin akkukaan ei ole kiinni.

Tuon parempaa kuvaa en äkkiseltään löytänyt. Sisälokasuojan alareunassa näkyy uloke pikkuletkun mutkan yläpuolella.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2016, 15:30:32 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

The moose

  • Vieras
Vs: 940 bensamalli 2.3, 85kW vm. 1993 akun kiinnitys
« Vastaus #2 : 27.08.2016, 15:31:40 »
Juu. Hyvinpitkälti alkuperänen kiinnitys on tuollainen. Akun pohjakappaleen leveä osa menee raudan alle ja toiselta puolelta painetaan sillä pellinlipareella akkua alaspäin.

Väittäisin netistäkin löytyvän siitä akunkiinnityksestä kuvaa. Tulostaa ja käy näyttämässä inssille. Näät on näitä typeriä konsteja saada "vanhoja" autoja pois liikenteestä tai hankaloittaa muutenvaan niiden liikenteessä pitämistä.

Nimim ohj tehostin oli mukamas tehoton ja uusintanäytölle en mitään tehnyt kun ei tarvinnut eikä toimen katsmies vikaa löytänyt ja paskaset naurut sai kun kysy et mitä on tehty.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8038
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 bensamalli 2.3, 85kW vm. 1993 akun kiinnitys
« Vastaus #3 : 27.08.2016, 16:51:13 »
Näät on näitä typeriä konsteja saada "vanhoja" autoja pois liikenteestä tai hankaloittaa muutenvaan niiden liikenteessä pitämistä.
Ei se ole konsti ja jotain puuttuu jos akku heiluu. Kuitenkin akku on täysin paikallaan mikäli kaikki kiinnikkeet ovat olemassa ja akku asetettu oikein.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 bensamalli 2.3, 85kW vm. 1993 akun kiinnitys
« Vastaus #4 : 27.08.2016, 16:59:48 »
Akussa pitää olla alareunassa ulokkeet, jotta se tarttuu alkuperäisiin kiinnityksiin. Jos akun reunukset ovat suorat, sitä ei voi käyttää. Irrotettavan kiinnikkeen vastapuolella sisälokasuojassa kuuluu olla uloke, jonka alle akun alareuna jää. Jos se puuttuu, niin akkukaan ei ole kiinni.


Minun akussani on kyllä joku vino "sokkeli" alareunassa, eivät siis akun seinämät ole täysin pystysuoria. Akun merkki on Banner UniBull
http://www.bannerbatterien.com/banner/produkte/batterien/uni_bull/index2_en.php

Tuossa linkissä on kuva ja akku on 69 Ah (520 A). Se täyttää lokakuun alussa 6 vuotta. 1-2 v sitten vaihdoin Bosch:n laturin tehdaskorjattuun samankokoiseen (65A). Saa nähdä tuleeko kylmällä kelillä jotain ongelmia, tuskin. Nyt eikä ennenkään ei minun ole ollut ihan pakko autoilla, joten jätän kylmät kelit suosiolla väliin. Auutolla on mittarissa 381600 km.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2016, 17:08:57 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 bensamalli 2.3, 85kW vm. 1993 akun kiinnitys
« Vastaus #5 : 27.08.2016, 17:01:49 »
Ei se ole konsti ja jotain puuttuu jos akku heiluu. Kuitenkin akku on täysin paikallaan mikäli kaikki kiinnikkeet ovat olemassa ja akku asetettu oikein.
Muistelen kiristäneeni akkua lisää. Kyllä se siinä pysyi, kun ei sitä voimailuvälineenä käyttänyt. Katsastusmies oli aika nuori, tuskin paljoa autoa vanhempi (auto on täydet 23 v. vanha).

Tästä tuli kehoitus korjata 1 kk sisällä, ei tarvinnut katsastuskonttorille mennä näyttämään. Katsastus oli hyväksytty. Eikä tämä ihan tuore asia ole, en ole vain saanut aikaan viestiä tänne.

Banner UniBUllissa myös löytyy jossain mallissa 945:een sopiva malli, tuote 50500. Minulla on kiinni malli 5300 (Unibull), jossa on myös sopivuutena tarrassa Volvo 740-940 kaikki mallit. Pitäisi kelvata!
Akun pohjaan liitty kiinnitystapakoodi (Baseholddown) ja autokohtainen haku antaa oikeaksi B013. Oikea Banner akku olisi myös Starting Bull tuote 572 12, joka on 72 Ah.
https://issuu.com/bannerbatterien/docs/gkatalog_gb_export_screen2013/1?e=1618656/3938581

Tuon luettelon tieto ja vanhan akkuni tarratiedot ovat mielestäni ristiriitaisia. Luettelo sanoo sopivaksi Unibull akuksi 50500 ja ainakin joihinkin Volvoihin sopii nyt autossani oleva 50300.
Kun seuraavaksi tarvitsen akun, sen voi ehkä tilata (Helsingissä):
http://www.tarvikeyhtyma.fi/tuotteet/henkilo-ja-pakettiautojen-osat/akut/banner-akut
Nykyinen näyttää kestäneen hyvin ja toivottavasti pysyy kiinni, koska on epävarmaa oliko tuo malli parhaiten akkutelineelle kiinnittyvä.
 
« Viimeksi muokattu: 27.08.2016, 19:06:22 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 bensamalli 2.3, 85kW vm. 1993 akun kiinnitys
« Vastaus #6 : 28.08.2016, 00:02:39 »
Oletan että se heiluu tuon kiinteän vastakappaleen ja akun välistä? Sinne voi vaikka sopivasta muovista leikkoa soiron väliin jotta se kiristyy kunnolla, tuollaisella mulla oli yksi patteri kiinni koko toimintaikänsä seiskassa eikä se inssejä kiinnostanut kun akku kerran pysyi tukevasti kiinni.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy