Mitäs uutta tälle, noh Tuningstudiolta vihdoin tipahti tuo GTSn alustasarja ja sen ruuvailin alle viimeisen kuluneen viikon aikana. Sen verran kyllä avaudun Tuningstudion toiminnasta että en voi kenellekkään suositella kyseistä firmaa, älkää sotkeentuko ellei ole aivan pakko ja osia ei saa muuta kautta. Tilaus täytyi maksaa etukäteen mikä on täysin ok kun toimitusaika annetaan ja siinä pysytään, toimitusajaksi kuitenkin kertoivat 3-4 viikkoa. Sarjan saapumisessa meni parisen kuukautta. Kyselyihin vastataan takaisin todella huonosti jos ollenkaan ja mikään tieto minkä sain myyjältä ei lopulta pitänyt paikkaansa. Sarjan viimeisetkin liikkeet sain itse selvittää ja haalia kamppeet käsiini kun sain kuriirin kiinni. Vaadin 10% hyvitystä sarjan hinnasta tuon naurettavaksi venyneen toimitusajan takia sekä minulle aiheutuneista kuluista mitä on tullut kun toimitusajat eivät ole pitäneetkään paikkaansa lupauksista huolimatta. Tuo 10% hyvitys minulle luvattiin, jota tosin ei vielä oli kuulunut vaikka asiasta on puolitoista viikkoa.. Nähtäväksi jää.
Niin tai näin, sarjan kamat kuitenkin ovat oikeat ja tulivat perille lopulta ehjänä. Jouset tuossa sarjassa ainakin itselläni ovat K.A.W merkkiset ja iskunvaimentimet kaasut joissa GTS tarrat, KYBin tekniikkaa ja Japanissa kyhätyt. Vaikuttavat ihan robusteilta ja itse tuotteista ei ole natisemista. Noiden allelaiton yhteydessä tosiaan vaihtui myös eteen alapallot TRW sekä raidetangon päät ulommat TRW. Myös tolpan yläosan jousilautanen laakereineen uusittiin molemmin puolin. Jouset ovat ilmeisesti progressiiviset ja joustavat alkuun kohtuu pehmeästi kuitenkin jämäköityen nopeasti. Sarja lupaa madallusta 50/40mm mutta omassani etupää putosi entisestä noin 15mm ja takapää vajaan 10mm. Epäilen että autossa tosin oli Lesjön jouset, iskarit ovat vakiokamaa ja takapäästä löytyi Nivomatit. Madallustahan en juurikaan edes ollut hakemassa vaan ajettavuutta, kuitenkin sen verran pitää mainita että vihdoin sarja jossa ryhti on omaan makuuni juuri oikea.
Auto laskeutui mieluiselle korkeudelle ja ennen kaikkea ei näytä keulivan. Ajettavuus parani kummasti, ottaa huonommankin tien ihan mukisematta joskin matkustusmukavuus tuolla ei ole pehmoisen alustan veroinen. Ei kuitenkaan mikään kivireki tai pintakova. Ohjaus tarkentui kummasti ja kallistelu vähentyi todella paljon. Vielä olisi tarkoitus uusia vakaajat ja muutamia isompia puslia jahka sinne ehtii. Kuitenkin tuota sarjaa voi suositella lämpimästi sekä istuvuuden että ajettavuuden osalta. Lisään kuvia piakkoin.
Se mistä minulla on jotain kuvia oli tuo audioprojekti autoon, ideahan on ollut tehdä kaikki asennukset vakiopaikoille ja jättää autoon mahdollisimman originaalia vastaava asennus audion osalta. Etupää on toteutettu 2,5" Daytonin laajiksella sekä 5,25" Audisonin mideillä. Noita ajaa Alpinen soitin. Etuovet tuli vaimennettua kokonaan STP Black Gold matolla, sama projekti on tulossa takaoviin, pohjaan sekä kontin / matkustamon erottamiseen toisistaan. Midien toisto parani radikaalisti tuolla ovien dempillä ja jos nyt 5,25" voi mitään potkua odottaa niistä saadaan nyt sen mitä olettaa voi. Kuitenkin alapää jäi toistumatta 50Hz alapuolelta lähes kokonaan varsinkin auton liikkuessa eikä soittimen tehoilla muutenkaan mieluusti kartioita liikuttelisi turhaan. Heräsi sitten ajatus subbarista mutta kun kyseessä on käyttis en halunnut uhrata lainkaan konttitilaa tuolle asialle. Muutenkin tuo 900-sarja on aika suljettu kontin osalta ja vaikka konttiin pukkaisi suuremmatkin pöhisijät ei sieltä oikein kunnolla saa kabiiniin ääntä suhteessa käytettyyn tilavuuteen ja tehontarpeeseen. Huomasin että tuo ysin takapenkin käännettävä keskituki on varsin kookas ja aikani mittailin ja suunnittelin päätyen siihen että tuohon on pykättävissä juuri passeli noin 10L neton omaava koppa matalakon asennus-syvyyden omaavalle 8" elementille.
Elementiksi valikoitui JL Audion 8W3v3-4 ja vahvariksi samalta merkiltä pikkuinen digipääte joka tyrkkää monona jonkun sataa wattia noille impedansseille. Riittävä kaikkiaan. Tuonkin kotelon ajatuksena oli sulauttaa se alkuperäiseen sisustukseen ja hukata mahdollisimman vähän käyttötilaa ajokista. Pidemmät matkat taittuvat muutenkin maksimissaan 4-hengen voimin ja suksiluukulle ei itselläni ole tarvetta joten koppaa lähdin siksi tuohon rakentamaan. Alkuperäiset kiinnikkeet tuolle keskituelle ovat varsin jämäkät joten niitäkin ajattelin hyödyntää suoraan. Koppa tuli tehtyä 19/12mm MDF-levystä kera sisätuennan ja suunniteltua siten että tilavuus on oikea mikäli tuon haluaa refleksiksi muuttaa ellei suljettu tarjoa tarpeeksi potkua. MDF siksi että se on helppoa työstää ja sopi tähän projektiin koivuvaneria paremmin jota yleensä käytän sen jäykkyyden, hinnan ja painon takia. Mitä muutoksia kotelon asentaminen sitten vaati, alkuperäisistä metallikiinnikkeistä piti nakata mäelle tappi sekä muovinen lukitusosa jättäen raudat suoriksi. Niskatuen ruuvit peittävän muovin joutui lyhentämään taitoskohdasta että ruuvit saa kiristettyä kotelon ollessa paikoillaan, muutoin istui suoraan noille sijoilleen eikä ulkoisia viitteitä modauksista jäänyt.
Kotelon rakenne:

Kotelo paikoillaan:

Kotelon päällystin tuollaisella routamatolla jonka idea on juurikin muovata kotelosta paremmin "tyynyä" muistuttava ja avittaa verhoilua. Tuo siksi koska tuolla levypaksuudella ei paljon pyöristyksiin jää varaa. Etulevyssä on paksuuttam mitä ottaa mutta ruuvit tulevat ihan reunaan 12mm runkolevyjen takia. Elementin upotuksen syvyydeksi valitsin vain 7mm koska tuo vaahtomuovi passaa hommaa. Koko komeus verhoillaan harmaalla kankaalla jolloin elementtikin jää näkyvistä. Kokeeksi kokeilin harmaata tiheää puuvillakangasta ja istuu tosi nätisti vaikka vain tunkemalla se penkkien väliin, tuossa vain ongelmaksi muodostuu kankaan löysyys kun elementtiä alkaa soittamaan. Tuokin basso siirtää ilmaa ihan kivasti noin pieneksi kun sitä poikkeuttaa rajummin, tuo sitten aiheuttaa kankaassa fläp fläp fläp ääntä ellei sitä pingoita todella tiukalle. Noh, kait tuosta ajatusta saatte..
Virransyötön vedin konttiin asti ja kamat tulevat kiinni hattuhyllyn alle ylösalaisin ettei kontin lattiatilaa tuhlata, myös korkeutta noilla on vain reilu viitisen senttiä joten silläkään saralla ei suuresti tilaa tuhlata. Kaapeloinnin toteutuin 35mm^2 kaapelilla asiaankuuluvin sulakkeiden kera sekä jakoblokin kanssa kontin puolelle jossa on sitten helppo laajentaa systeemiä kattamaan etupään vahvistus tulevaisuudessa. Maattopiuha tuli takapenkin turvavyön pultin alle ja tuo paikka minulla on ollut vakio kaikissa Volvoissa. Hyvä ja järeä paikka maadoittaa. Liittimet tukevin puristusliitoksin, jonka jälkeen vielä juottaminen päälle. Läpivientien viimeistely myös käyttäen kutistesukkaa 2x kaapelisuojana noilla kohdin. Signaali ja virtapiuhat vedin eri puolille ja heräte tulee myös omana kaapelinaan virtakaapelin puolelta. Vielä pitää järkkäillä konehuoneeseen lisämaadoitukset laturiin, koneeseen ja suoraan runkoon akulta. Maattokaapelin kiinnityksen hioin pellille, sitten asennus ja kiristys ja lopuksi maalasin päälle ettei pääse korroosio iskemään.
Maadoitus:

Takapenkin alunenkin tuli siivottua kyllä, markkoja löytyi kourallinen

Jos noille audiojutuille on kiinnostusta niin niistä voin kirjoitella enemmänkin, tuossa nyt maalaillen suunnilleen mitä tuli tehtyä ja mitä tulossa on. Alustasta vielä kuvasaastetta jahka puran ne puhelimesta..