RallyBaron  Samppasport

Volvo 940 Turbo -97 Classic

  • 27 Vastauksia
  • 17693 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
« Vastaus #15 : 01.06.2016, 23:24:59 »
Mitäs tälle sitten viime kerran, no ainakin EZK tytärkortti sytkämodi tuli kolvailtua ja tuohon että ECUun tuli nakattua Tonin lastut. EZKn tytärkortin tinaus on varsin simppeli homma ja onnistuu kyllä keneltä tahansa noilla ohjeilla, piirilevyä jouduin itse hiukan hialtamaan matalammaksi ja myös sytkäpurkin muovikoppaa hioin myös hieman että sai mahtumaan nätisti ilman että otti mihinkään kiinni. Samalla tuli katsottua läpi sekä sytkä että bensaboksin juotokset. Ahtojen noston tässä vaiheessa päätin toteuttaa Turbosmartin Boost Tee bleedillä että saa tarkemmin nosteltua asteittain ja testailtua. Ahdot asettuivat nyt akselille 0,7 - 0,8 Bar, riippuen kuinka tarkka tuo Turbosmartin mekaaninen mittari lienee, neula nakottaa ainakin auto sammuksissa neulan verran nollan alla.. Kuitenkin pitäisi olla ihan turvallisella alueella.

Tytärkortti:



Lastujen vaihdon jälkeen ajelin päivän pari ja sitten kunnon vesisateella kotia tullessani motaria alkoi auto nytkyttää varsinkin pintakaasulla / puolikaasulla kiihdyttäessä. Kokeilin myös käyttää boksit varoilta vakiona mutta samanlaista ongelmaa lievempänä niillä joten tuskin liittyy softiin, enemmän veikkaus sytkään tms. Tuli sitten vaihdettua uudet tulpat ja puhdistettua vjakajan kansi sekä pyörijä. Kansi ja pyörijä menevät vaihtoon jahka saan aikaiseksi hankkia kun tarkoituksena ottaa Bosch alkuperäiset tai sitten Bremit. Sytkäjohdot vaihdoin myös Boschilaisiin ja IMM tuli putsattua perusteellisesti myös. Noilla ongelma hävisi lähes olemattomiin, tekee vieläkin silloin tällöin erityisesti kylmällä koneella. Täyskaasulla pelaa ongelmitta.

PLX-laajakaistalambda olisi menossa hankintaan ja asennukseen että näkisi missä seosten kanssa mennään ja ellei tuota loppua pientäkään satunnaista nykimistä saa pois ennen sitä näkisi missä seokset noiden kohdalla huitelevat. Tuota esiintyi tuolla 2500 - 3500 alueella, ei niinkään korkeammilla kierroksilla. Kuitenkin vaihtoon nyt ensin vielä vjakajan kansi ja pyörijä.

Tuosta Turbosmartin bleedistä, siinä on tuo kuula/jousi rakennelma sisällä ja sen kanssa auton käytös tuntui jotenkin omituiselta. Tietyillä alueilla/osakaasulla tuntui omituisena soutamisena, joten heitin tuon hässäkän venttiilistä olan yli. Tuntuu pelaavan paremmin ilman tuota kuulaa/jousta ja ahtojen käyttäytyminen on vakion oloista erotuksella että ahtaa toki enemmän säädön mukaisesti. En tiedä mitä lienee muilla tuosta kokemuksia mutta omalla kohdallani noin.

Alusta ei ole vieläkään suvainnut saapua, on sitä odoteltu jo kuutisen viikkoa reilut. Tuningstudion kanssa asiaa on hoidettu viimeisen viikon aikana useaan otteeseen eikä pakettia tunnu tipahtavan.. Ei minulla olisi mitää napisemista mikäli toimitusajaksi sanottaisiin suoraan vaikka 8 viikkoa mutta kun lupaillaan 3-4 viikkoa ja kestää 6-7 niin se ottaa hermon päälle. Myöskään toimituksen liikkeistä ei ole mitään tietoa seurantakoodin tms muodossa vaan aina täytyy kysellä myyjältä mikä on tilanne. Muutenhan asia olisi sikäli se ja sama mutta kun nuo maksetaan tilattaessa ja koko tuon ajan asiakkaan rahat seisovat tilauksessa kiinni joka sitten valuu noin rankasti yliajalle.

Kaikkinensa alkaa olemaan ihan kiva käyttöpeli ja liike on huomattavasti sukkelampaa kuin vakiona, pientä twiikkaamista riittää vielä paljon ja tulevaisuudelle suunnitelmia on paljonkin. Tulihan myös vaihdelaatikon takastefa uusittua kun entinen tiputteli öljyä sotkien koko alustan. Paljon muutakin pientä siistimistä sieltä täältä ja antureiden yms tarkistelua, puhdistelua ja mittailua muttei mitään maata mullistavan suurta mistä olisi kuvia viitsinyt napsia. Otetaan sitten jotain before - after juttuja jahka tuo GTSn sarja saapuu ja pääsee lyömään alle. Niin kuvallisessa kuin verbaalisessa muodossa eroja sekä kokemuksia ajettavuudesta. Myös vakaajat ja puslien uusintaa olisi ajatuksissa mutta ne sitten aikanaan.

Ajatuksena tosiaan olisi hankkia tuo PLXn paketti laajakaistaksi, mietin tuota että onko tuolla mahdollista hoitaa PLXn oman mittarin näyttämä sekä saada tieto auton ECUlle että selviäisi yhden lambdan varassa? Tämä siis vakiolla LHn ohjauksella. Alkuperäisessä lambdassa kun on kolme johtoa. Lieneekö noista varsinainen anturitieto vain yhdessä ja kenties lämmitystä tms varten lisää. Lähinnä että tunnistaako LH tuon alkuperäisen lambdan puuttumisen jos se saa vain anturitiedon?

Noin huoltomuistiona että tulihan sitä vaihdettua kaikki imusarjaan liittyvät alipaineletkut uusiin, tyhjäkäynnissä ollut pientä soutamista joka näkynyt noin 100-150rpm aaltoiluna tonnista alaspäin. Helpotti hieman noilla mutta pitäisi tyhjäkäyntimoottori tarkistaa myös.. Ahtoputket tuli puhdistettua sekä huohottimen putket myös, itse säiliötä en alkanut purkamaan vielä kun niin hankalassa paikkaa. Syksyksi sitten.. Turboa tuli myös tutkittua ja Bypass kalvo ehjä ja hyväkuntoinen mutta kompurapuolelta kun akselista ottaa kiinni ja heiluttaa niin selkeä poikittaisvälys, saa ihan klak klak äänen kuulumaan. Ei tosin vielä pukkaa öljyä läpi suuntaan tai toiseen ainakaan suurempia määriä mutta hieman on merkit ilmassa että ahdin menee vaihtoon.. Joko budjettiratkaisuna käytetty 13C tilalle tai sitten uusi 19T, nähtäväksi jää.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2016, 23:46:30 kirjoittanut ML »
Volvo 940 Turbo -97

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
« Vastaus #16 : 22.06.2016, 10:06:56 »
Mitäs uutta tälle, noh Tuningstudiolta vihdoin tipahti tuo GTSn alustasarja ja sen ruuvailin alle viimeisen kuluneen viikon aikana. Sen verran kyllä avaudun Tuningstudion toiminnasta että en voi kenellekkään suositella kyseistä firmaa, älkää sotkeentuko ellei ole aivan pakko ja osia ei saa muuta kautta. Tilaus täytyi maksaa etukäteen mikä on täysin ok kun toimitusaika annetaan ja siinä pysytään, toimitusajaksi kuitenkin kertoivat 3-4 viikkoa. Sarjan saapumisessa meni parisen kuukautta. Kyselyihin vastataan takaisin todella huonosti jos ollenkaan ja mikään tieto minkä sain myyjältä ei lopulta pitänyt paikkaansa. Sarjan viimeisetkin liikkeet sain itse selvittää ja haalia kamppeet käsiini kun sain kuriirin kiinni. Vaadin 10% hyvitystä sarjan hinnasta tuon naurettavaksi venyneen toimitusajan takia sekä minulle aiheutuneista kuluista mitä on tullut kun toimitusajat eivät ole pitäneetkään paikkaansa lupauksista huolimatta. Tuo 10% hyvitys minulle luvattiin, jota tosin ei vielä oli kuulunut vaikka asiasta on puolitoista viikkoa.. Nähtäväksi jää.

Niin tai näin, sarjan kamat kuitenkin ovat oikeat ja tulivat perille lopulta ehjänä. Jouset tuossa sarjassa ainakin itselläni ovat K.A.W merkkiset ja iskunvaimentimet kaasut joissa GTS tarrat, KYBin tekniikkaa ja Japanissa kyhätyt. Vaikuttavat ihan robusteilta ja itse tuotteista ei ole natisemista. Noiden allelaiton yhteydessä tosiaan vaihtui myös eteen alapallot TRW sekä raidetangon päät ulommat TRW. Myös tolpan yläosan jousilautanen laakereineen uusittiin molemmin puolin. Jouset ovat ilmeisesti progressiiviset ja joustavat alkuun kohtuu pehmeästi kuitenkin jämäköityen nopeasti. Sarja lupaa madallusta 50/40mm mutta omassani etupää putosi entisestä noin 15mm ja takapää vajaan 10mm. Epäilen että autossa tosin oli Lesjön jouset, iskarit ovat vakiokamaa ja takapäästä löytyi Nivomatit. Madallustahan en juurikaan edes ollut hakemassa vaan ajettavuutta, kuitenkin sen verran pitää mainita että vihdoin sarja jossa ryhti on omaan makuuni juuri oikea.

Auto laskeutui mieluiselle korkeudelle ja ennen kaikkea ei näytä keulivan. Ajettavuus parani kummasti, ottaa huonommankin tien ihan mukisematta joskin matkustusmukavuus tuolla ei ole pehmoisen alustan veroinen. Ei kuitenkaan mikään kivireki tai pintakova. Ohjaus tarkentui kummasti ja kallistelu vähentyi todella paljon. Vielä olisi tarkoitus uusia vakaajat ja muutamia isompia puslia jahka sinne ehtii. Kuitenkin tuota sarjaa voi suositella lämpimästi sekä istuvuuden että ajettavuuden osalta. Lisään kuvia piakkoin.

Se mistä minulla on jotain kuvia oli tuo audioprojekti autoon, ideahan on ollut tehdä kaikki asennukset vakiopaikoille ja jättää autoon mahdollisimman originaalia vastaava asennus audion osalta. Etupää on toteutettu 2,5" Daytonin laajiksella sekä 5,25" Audisonin mideillä. Noita ajaa Alpinen soitin. Etuovet tuli vaimennettua kokonaan STP Black Gold matolla, sama projekti on tulossa takaoviin, pohjaan sekä kontin / matkustamon erottamiseen toisistaan. Midien toisto parani radikaalisti tuolla ovien dempillä ja jos nyt 5,25" voi mitään potkua odottaa niistä saadaan nyt sen mitä olettaa voi. Kuitenkin alapää jäi toistumatta 50Hz alapuolelta lähes kokonaan varsinkin auton liikkuessa eikä soittimen tehoilla muutenkaan mieluusti kartioita liikuttelisi turhaan. Heräsi sitten ajatus subbarista mutta kun kyseessä on käyttis en halunnut uhrata lainkaan konttitilaa tuolle asialle. Muutenkin tuo 900-sarja on aika suljettu kontin osalta ja vaikka konttiin pukkaisi suuremmatkin pöhisijät ei sieltä oikein kunnolla saa kabiiniin ääntä suhteessa käytettyyn tilavuuteen ja tehontarpeeseen. Huomasin että tuo ysin takapenkin käännettävä keskituki on varsin kookas ja aikani mittailin ja suunnittelin päätyen siihen että tuohon on pykättävissä juuri passeli noin 10L neton omaava koppa matalakon asennus-syvyyden omaavalle 8" elementille.

Elementiksi valikoitui JL Audion 8W3v3-4 ja vahvariksi samalta merkiltä pikkuinen digipääte joka tyrkkää monona jonkun sataa wattia noille impedansseille. Riittävä kaikkiaan. Tuonkin kotelon ajatuksena oli sulauttaa se alkuperäiseen sisustukseen ja hukata mahdollisimman vähän käyttötilaa ajokista. Pidemmät matkat taittuvat muutenkin maksimissaan 4-hengen voimin ja suksiluukulle ei itselläni ole tarvetta joten koppaa lähdin siksi tuohon rakentamaan. Alkuperäiset kiinnikkeet tuolle keskituelle ovat varsin jämäkät joten niitäkin ajattelin hyödyntää suoraan. Koppa tuli tehtyä 19/12mm MDF-levystä kera sisätuennan ja suunniteltua siten että tilavuus on oikea mikäli tuon haluaa refleksiksi muuttaa ellei suljettu tarjoa tarpeeksi potkua. MDF siksi että se on helppoa työstää ja sopi tähän projektiin koivuvaneria paremmin jota yleensä käytän sen jäykkyyden, hinnan ja painon takia. Mitä muutoksia kotelon asentaminen sitten vaati, alkuperäisistä metallikiinnikkeistä piti nakata mäelle tappi sekä muovinen lukitusosa jättäen raudat suoriksi. Niskatuen ruuvit peittävän muovin joutui lyhentämään taitoskohdasta että ruuvit saa kiristettyä kotelon ollessa paikoillaan, muutoin istui suoraan noille sijoilleen eikä ulkoisia viitteitä modauksista jäänyt.

Kotelon rakenne:



Kotelo paikoillaan:



Kotelon päällystin tuollaisella routamatolla jonka idea on juurikin muovata kotelosta paremmin "tyynyä" muistuttava ja avittaa verhoilua. Tuo siksi koska tuolla levypaksuudella ei paljon pyöristyksiin jää varaa. Etulevyssä on paksuuttam mitä ottaa mutta ruuvit tulevat ihan reunaan 12mm runkolevyjen takia. Elementin upotuksen syvyydeksi valitsin vain 7mm koska tuo vaahtomuovi passaa hommaa. Koko komeus verhoillaan harmaalla kankaalla jolloin elementtikin jää näkyvistä. Kokeeksi kokeilin harmaata tiheää puuvillakangasta ja istuu tosi nätisti vaikka vain tunkemalla se penkkien väliin, tuossa vain ongelmaksi muodostuu kankaan löysyys kun elementtiä alkaa soittamaan. Tuokin basso siirtää ilmaa ihan kivasti noin pieneksi kun sitä poikkeuttaa rajummin, tuo sitten aiheuttaa kankaassa fläp fläp fläp ääntä ellei sitä pingoita todella tiukalle. Noh, kait tuosta ajatusta saatte..

Virransyötön vedin konttiin asti ja kamat tulevat kiinni hattuhyllyn alle ylösalaisin ettei kontin lattiatilaa tuhlata, myös korkeutta noilla on vain reilu viitisen senttiä joten silläkään saralla ei suuresti tilaa tuhlata. Kaapeloinnin toteutuin 35mm^2 kaapelilla asiaankuuluvin sulakkeiden kera sekä jakoblokin kanssa kontin puolelle jossa on sitten helppo laajentaa systeemiä kattamaan etupään vahvistus tulevaisuudessa. Maattopiuha tuli takapenkin turvavyön pultin alle ja tuo paikka minulla on ollut vakio kaikissa Volvoissa. Hyvä ja järeä paikka maadoittaa. Liittimet tukevin puristusliitoksin, jonka jälkeen vielä juottaminen päälle. Läpivientien viimeistely myös käyttäen kutistesukkaa 2x kaapelisuojana noilla kohdin. Signaali ja virtapiuhat vedin eri puolille ja heräte tulee myös omana kaapelinaan virtakaapelin puolelta. Vielä pitää järkkäillä konehuoneeseen lisämaadoitukset laturiin, koneeseen ja suoraan runkoon akulta. Maattokaapelin kiinnityksen hioin pellille, sitten asennus ja kiristys ja lopuksi maalasin päälle ettei pääse korroosio iskemään.

Maadoitus:



Takapenkin alunenkin tuli siivottua kyllä, markkoja löytyi kourallinen :) Jos noille audiojutuille on kiinnostusta niin niistä voin kirjoitella enemmänkin, tuossa nyt maalaillen suunnilleen mitä tuli tehtyä ja mitä tulossa on. Alustasta vielä kuvasaastetta jahka puran ne puhelimesta..
Volvo 940 Turbo -97

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
« Vastaus #17 : 22.06.2016, 11:25:47 »
Mitäs uutta tälle, noh Tuningstudiolta vihdoin tipahti tuo GTSn alustasarja ja sen ruuvailin alle viimeisen kuluneen viikon aikana. Sen verran kyllä avaudun Tuningstudion toiminnasta että en voi kenellekkään suositella kyseistä firmaa, älkää sotkeentuko ellei ole aivan pakko ja osia ei saa muuta kautta. Tilaus täytyi maksaa etukäteen mikä on täysin ok kun toimitusaika annetaan ja siinä pysytään, toimitusajaksi kuitenkin kertoivat 3-4 viikkoa. Sarjan saapumisessa meni parisen kuukautta. Kyselyihin vastataan takaisin todella huonosti jos ollenkaan ja mikään tieto minkä sain myyjältä ei lopulta pitänyt paikkaansa. Sarjan viimeisetkin liikkeet sain itse selvittää ja haalia kamppeet käsiini kun sain kuriirin kiinni. Vaadin 10% hyvitystä sarjan hinnasta tuon naurettavaksi venyneen toimitusajan takia sekä minulle aiheutuneista kuluista mitä on tullut kun toimitusajat eivät ole pitäneetkään paikkaansa lupauksista huolimatta. Tuo 10% hyvitys minulle luvattiin, jota tosin ei vielä oli kuulunut vaikka asiasta on puolitoista viikkoa.. Nähtäväksi jää.

Saksassa vastaavan niminen pulju joka toimii ihan toisella tapaa, sieltä tilasin oman sarjan GTS:sää. Ei pidä tohon kotimaiseen sekottaa.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
« Vastaus #18 : 22.06.2016, 13:16:36 »
Saksassa vastaavan niminen pulju joka toimii ihan toisella tapaa, sieltä tilasin oman sarjan GTS:sää. Ei pidä tohon kotimaiseen sekottaa.

Juu tuon tiedostin, en tiedä ovatko jotenkin samaa puljua koska paketissa joka minulle tuli oli tuningstudio.de merkinnät. Tilasin Suomesta ihan vain tukeakseni asiaa ja siinä toivossa että reklamaatiot olisi helpompi hoitaa tänne mikäli takuujuttuja ilmenee. Tosiaan ensimmäinen ja viimeinen kerta kun tuosta kotimaan kyseisestä puljusta tilaan mitään. Saksan puolessa homma voineekin toimia paremmin ja hintakin lienee edullisempi.
« Viimeksi muokattu: 22.06.2016, 13:19:00 kirjoittanut ML »
Volvo 940 Turbo -97

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
« Vastaus #19 : 22.06.2016, 14:09:06 »
Täällä ihan samt kokemukset. Sillon vaan oli optimistisemmat toimitusajat. Kysyin että miksei lähetystunnusta ole tullut, vastattiin että älä hätäile. Ootettiin vähän aikaa 1-1,5vki ja paketti lähti liikkeelle. En suosittele ainakaan kiireessä tekijöille ::)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3529
Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
« Vastaus #20 : 22.06.2016, 17:51:58 »
Minä taas suosittelen että jos ei saa muualta niin kannattaa vaihtaa jo tuotetta, tuon putiikin kanssa ei kannata olla missään tekemisissä. Itse sain puolen vuoden väännön ja kuluttajariitalautakunnan päätöksen jälkeen rahat takaisin Octavian coilialustasta. Selityksiä riitti sekä puhelimessa että sähköpostilla mutta mitään ei tapahtunut takuuasian suhteen. Tarkempi avautuminen löytyy varmaan edelleen klubiosiosta muutaman vuoden takaa.

En olisi kovinkaan toiveikas 10% hyvityksen suhteen...
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
« Vastaus #21 : 23.06.2016, 20:38:38 »
Eli tässäpä löytyi yksi kuva miten auto istuu nyt, kuvissa paskainen mutta tarkoitus olikin vain näyttää mille korkeudelle ja mihin ryhtiin asettuu tuolla GTS alustalla jos joku sitä miettii. Tämä siis ilman laikkauksia tms muutoksia, bolt on ja ET 15 vanteiden kanssa. Edessä kaariin jää sisäänjoustossa hiuskarvan verran tilaa kun sisäloksut ovat paikoillaan mutta sehän riittää. Aika kovasti saa ramppiin tyrkätä tosin jos mielii saada kulman joustamaan niinkin alas. Suuremmat nypyt tiessä tilannenopeuden mukaan toki tekevät omansa mutta ei ole raapimisia kuulunut. Takana taitaa jäädä parisen milliä sisäloksuun noilla kiekoilla ja 225/45/17 kumeilla. Kumithan ovat vanteille tarkoituksella hieman pullat, en henkilökohtaisesti ole venykumien ystävä.. Tarkoitushan tuolla sarjalla oli saada ajettavuuteen parannusta, madallus oli täysin toisarvoinen juttu mutta sitäkin hieman saatiin. Tuon alemmas ei viitsi tiputtaa muutenkaan kun tiestö täällä on melko kehnoa ja ajoin pitää soratietäkin heittää satunnaisia pätkiä. Kyseessä kun on käyttöharraste niin soisi sen myös säilyvän käyttökelpoisena.

Tuli käytyä reissu soratietä ja todella huonoa asfalttia, autossa kolme henkeä ja kontti sekä takapenkki kattoa myöten täynnä tavaraa. Takaa raapaisee hyvin snadisti sisäloksuun isommissa montuissa jos vauhtia reilu satku. 215/45/17 kumeilla tuskin ottaisi kontaktia missään tilanteessa. Ei aiheuta toimenpiteitä elleivät loksut kulu puhki..

Ennen:



Jälkeen:

« Viimeksi muokattu: 29.06.2016, 23:03:27 kirjoittanut ML »
Volvo 940 Turbo -97

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
« Vastaus #22 : 29.06.2016, 22:23:30 »
Tulihan tuossa taas askarreltua virranjaon ja vahvistimen paikkaa. Ysissä on hattuhyllyn alla 42cm välein kiinni hitsatut mutterit joihin sopii noin M8 pulttia vastaava TUUMAKOKO, ovat myös suorassa linjassa keskenään. Tein sitten hattuhyllyn alapuolelta peittävän vanerin 19mm jonka mitoitin että sisävalo toimii mukavasti ja saa huollettua, toiseen kulmaan pitää tehdä pieni loveus hattuhyllyn muodon takia. Koko komeus tuli pultattua roikkumaan noilla kolmella pultilla suurien prikkojen kanssa hyllyn alapintaan. Siihen sitten lätkäistään kiinni Audisonin jakoblokit, kaapelikanavat ja vahvistin. Kattoa kuin alkaa istumaan ensin ja sitten tarkoitus vetää konttiin äänieristettä takapenkkien taa verhoilun alle. Kenties joku alkuperäistä parempi valaistus kehitellä valkoisista ledeistä..

Niin ja saihan ilmastointikin rakkautta, täyttö tuli teetettyä. Ainetta oli jäljellä 500g eli vajunut noin puolilleen. Aikaisemmasta huollosta ei ollut merkintää kirjassa. Aineeksi R134 ja kokonaismäärä 950g. Nyt pukkaa kylmää ja railakkaasti. Loppuun vielä huonolaatuinen kännyräpsy josta saa jotain havaintoa tuosta ratkaisusta, hyvä paikka muillekkin jos haluaa minimoida konttitilan hävikin.

Kiinnityslevy:

Volvo 940 Turbo -97

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
« Vastaus #23 : 30.06.2016, 13:12:44 »
Tulipa käytettyä auto leimalla. Tuli myös opittua uutta.. Kaikkihan oli reilassa ja kehujen kera auto todettiin kelpo vermeeksi. Muutoskatsastuksessa ilmenikin sitten ongelmia. Autohan on -97 johon alustasarjan myyjän mukaan ei TUV todistuksia tms tarvita. Varauduin kuitenkin noiden todistusten kanssa menemään missä näkyy jousien soveltuvuus noille massoille. Ensiksi pyydettiin juurikin tuota todistusta ja kerrottiin että kaikki vanhemmatkin autot nykyisin vaativat nuo laput missä esitetään jousen soveltuvuus akselimassoille. Tuo muutos kuulemma oli tullut syyskuussa viime vuonna. Noh homma kuitattiin löytyvällä TUV-lapuilla jotka K.A.W oli toimittanut sarjan mukana.

Seuraavaksi homma jumahti siihen että täytyisi olla todistus ohjauskulmista, nelipyöräsuuntauksesta saatava todistus jossa todetaan kulmien olevan arvoissaan. Käytin auton heti sarjan laiton jälkeen tuossa suuntauksessa ja kulmat ovat kunnossa, lappua en kuitenkaan saanut. Hoidin asiaa sitten puhelimessa tuonne liikkeeseen missä säädätin että saisiko ne jostain muistista kaivettua, ei löytynyt joten uudestaan mittaukseen tuon lapun takia. Ei sillä se ei olisi kelvannut joka tapauksessa missä näkyy kulmat, lapusta on löydyttävä merkintä korkeudesta pyörän keskikohdasta kaareen ja tarkistuksen / säädön suorittaneen asentajan nimikirjoitus. Eli pelkkä todistus ohjauskulmista ei riitä, lisäksi vaaditaan merkintä tuosta korkeudesta.

Noh, homma nyt meni kuitenkin sikäli ok että leimat napsahtaa ja kaikki on ok kun tuon paperilapun heille toimitan. Liike vain missä tuo tehtiin on 100km päässä, enkä todellakaan ala maksamaan uutta tarkistusta tuon lapun takia.. Onpahan nyt kuukausi aikaa hankkia tuo lippulappu. Tämä vain tiedoksi kaikille muillekin kuka alustaa on muutostamassa, ensimmäinen kerta itselläni joten ei ollut havaintoa mihin kaikkeen joutuu varautumaan. Varmasti konttorikohtaisia erojakin löytyy mutta painotti erityisesti että asia on muuttunut vastikään ja myös vanhemmat autot vaikka museoikäiset vaativat nuo kyseiset laput.
Volvo 940 Turbo -97

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
« Vastaus #24 : 12.07.2016, 23:32:48 »
Autokin tuli taannoin katsastettua, leima lappuun ja muutokset otteeseen. Prosentteja 2%. Muutostamiseen tosiaan tarvittiin K.A.Wn jousien laput sekä laput ohjauskulmista sisältäen korkeuden pyörän navoista kaareen. Noilla sitten kelpasi. Korkeus kirjattiin otteeseen. Autolla on tullut lisää kilometrejä ja alusta pelaa kyllä hyvin, tuosta ei ole mitään moittimista. Tuningstudion toiminta tosin edelleen kusee lahjakkaasti eikä tuota luvattua 10% hyväriä ole kuulunut, lukuisista kyselyistä huolimatta. Ei yllätä..

Pari viikkoa ajelin vakiolastuilla ja eilen nakkasin sytkä ja bensalastut paikoilleen ahdoilla 0,85. Rosteriränniä olisin tähän vailla, alusta loppuun ja mieluusti valmiiksi kahdelle lambdalle. A Alt avgassystemille laitoin kyselyä muttei vastausta ole kuulunut. 2,5" olisi ajatuksissa alusta loppuun racekatilla. Pitäisi natsaa tuohon 13C ja tulevaisuudessa varmaan 19T tai jotain noiden väliltä. Onko kellään heittää mistä putkisto kannattaa hommata, noita rosterisia ei liikaa ole näemmä tarjolla ainakaan järkevään hintaan?
« Viimeksi muokattu: 12.07.2016, 23:35:18 kirjoittanut ML »
Volvo 940 Turbo -97

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10028
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
« Vastaus #25 : 13.07.2016, 04:25:21 »
Onko kellään heittää mistä putkisto kannattaa hommata, noita rosterisia ei liikaa ole näemmä tarjolla ainakaan järkevään hintaan?

Onko sulla mahdollisuutta tehdä itse? ??? Mä tein joskus kolmisen vuotta sitten itse, kyllästyin ruosteisten pönttöjen parsimiseen. Ei ole tarvinnut kuin susisurkeita kannatinkumeja uusia.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
« Vastaus #26 : 13.07.2016, 08:40:55 »
Onko sulla mahdollisuutta tehdä itse? ??? Mä tein joskus kolmisen vuotta sitten itse, kyllästyin ruosteisten pönttöjen parsimiseen. Ei ole tarvinnut kuin susisurkeita kannatinkumeja uusia.

Ei valitettavasti, ei ole laitteita saati taitoa peltihommiin. Noh pitää tuonne avgassystemiin olla uudestaan yhteyksissä jos jotain selviäisi.
Volvo 940 Turbo -97

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
« Vastaus #27 : 03.09.2016, 13:13:12 »
Mitäs tälle onkaan tapahtunut sitten viime postauksen. Hmm no ainakin lastu vaihtui ja auto pelaa nyt halutusti, kiitokset isosti tässä jelpanneelle taholle kuka itsensä tunnistaa. Pari viime päivää menikin pienten päivitysten muodossa. Laatikon tipautin alas ja kulkine sai sisuksiinsa pottapyörän oikaistulla tasolla, Volvon alkup kampuran stefan, 940 tdi kytkinlevyn, SRE -763 asetelman, tdi painelaakerin, käytetyn lämmönvaihtimen ja uudet vesiletkut alkup volvo. Kytkimen palikat kokonaan Sachs. Ohjeen mukaisesti prikkoja mutterin alle noin 4mm ja kytkin pelaa juuri eikä melkein. Laatikkoon tyrkkäsin Volvon omat laatikkoöljyt.

Tuota aloituksessa pohdittua kalkatusta ei muuten enää kuulu eli ilmeisesti todella löysä kaksoismassa syynä tuohon, kenties uudet laatikonöljytkin vaikuttavat jotain. Tipotiessaan kuitenkin eikä laatikon akselista välystä löytynyt sitä ravistellen.. Vasta 100km takana uudella kytkimellä mutta varsin hyvin pelaava paketti, joskin alkuperäistä jäykempi käyttää mutta muutoin täysin vastaava. Nyt pitäisi voimansiirronkin olla paremmin jatkoa varten soveltuva. Tämän kesän tavoitteet auton kanssa on pitkälle saavutettu, ensi kesänä varmaan projekti jatkuu. Musalaitteistokin sai viimeiset päivitykset ja asennusten siistimisen ennen talvea. Muutoin vain kovaa ajoa. Rekisterikilvet tuli myös vaihdettua uusiin, entiset olivat jo hieman tietä nähneet..

EDIT: Ainiin, ei ole hyväriä kuulunut Tuningstudiolta useista kyselyistä huolimatta enkä usko enää kuuluvankaan. Joten pitäkööt tunkkinsa ja jääköön tämä varoituksesti kyseisestä puljusta, älkää helvetissä ostako mitään tuolta.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2016, 13:17:10 kirjoittanut ML »
Volvo 940 Turbo -97

 

Futurez  Kulkukoira