Autoracing  KL-varaosat

Volvo 850 T5 ja alhainen ahtopaine.

  • 11 Vastauksia
  • 5556 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hyrskytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Volvo 850 T5 ja alhainen ahtopaine.
« : 13.09.2016, 22:32:17 »
Juuh elikkäs tälläinen hankalampi ahtopaineongelma, jos joku osaisi vastauksen kertoa.

Parikuukautta taakseppäin tuosta -94 vuoden 850 T5 Vollesta hiipui tehot. Vehje on lastutettu, elikkäs antaa normaalisti sellaisen 1.2 bar piikkiä ja tasoittuu siitä tuonne 1:n baarin kiemuroihin. Nyt kuitenkin juuri ja juuri 0.6 baaria. Kiihtyy tasaisesti ei pätki jne., mutta voima puuttuu!

-Vakio Bypass venttiii on ohitettu peitelevyllä jo aikaisemmin, ja käytössä ollut Greddyn dumppi kierrättävänä.

-Magnumracing 300 lastu

-Vakio TD04 ahdin

Mitä tehty/kokeiltu

-Ahtovuototestit 1.5 bar paineilla
-Dumppi vaihdettu toiseen ja lopulta väliaikaisesti ohitettu kokonaan.
-TCV:n vaihto toisesta samanlaisesta
-Alipaineletkut käyty läpi
-Hukkaportti mitattu  0.3-0.8 Bar
-Bensanpaineet  n.3 Bar
-Ei vikakoodeja
-Kompurapuolelta tarkastettu että turbon laakerit on ehjät ja kompurasiipi näyttää hyvltä.

Voisiko olla joku pakopuolen ongelma? Halkeama turbiinipesässä? S*





Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Volvo 850 T5 ja alhainen ahtopaine.
« Vastaus #1 : 13.09.2016, 23:10:45 »
turbon pakopesä halki. itse sain kenkimällä olikohan 12 halkeamaa pakopesään kun testattiin kuinka kylmänä kulkee ja kiertää (uusi ahdin oli jo tiedossa)
lopussa ahtoi noin 0,2bar

muoks: tai sitten tuo hukkaportinkello,voitko koittaa kiristää sitä?
« Viimeksi muokattu: 13.09.2016, 23:39:01 kirjoittanut anorola »

Poissa Hyrskytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T5 ja alhainen ahtopaine.
« Vastaus #2 : 14.09.2016, 09:23:03 »
turbon pakopesä halki. itse sain kenkimällä olikohan 12 halkeamaa pakopesään kun testattiin kuinka kylmänä kulkee ja kiertää (uusi ahdin oli jo tiedossa)
lopussa ahtoi noin 0,2bar

muoks: tai sitten tuo hukkaportinkello,voitko koittaa kiristää sitä?

Joo voihan sitä koittaa kiristääkkin. En vaan usko että tuo kiristäminen asiaan vaikuttaa, sitä tankoakun käsillä liikuttelee niin tuntuisi että hukkaportti menee kokonaan kiinni. Senhän nyt näkisi kun ottaisi downpipen irti. Ja tähänmennessä on kuitenkin pelannut ihan ok. Kaipa tuo ahdin pitäisi ottaa plydälle ja katsoa pakopesä, oisko se sitten 19t hommattava jos tuo on kilahtanu 8)

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Volvo 850 T5 ja alhainen ahtopaine.
« Vastaus #3 : 14.09.2016, 20:19:57 »
ei tuo downpipen irroitus kovin iso homma olisi niin saisi varmuuden onko halkeamia.
jos vaihdat isomman ahtimen niin kestääkö kiertokanget? itse en ottanut riskiä ja vaihdoin takokanget.

googlesta löytyy tietoa paljonko kestää suunnilleen tehoa vakio kangilla. tosin eihän isolla ahtimella aivan täysiä tehoja tarvii ottaa irti jos kestävyys epäilyttää.

Poissa Hyrskytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T5 ja alhainen ahtopaine.
« Vastaus #4 : 15.09.2016, 22:38:11 »
ei tuo downpipen irroitus kovin iso homma olisi niin saisi varmuuden onko halkeamia.
jos vaihdat isomman ahtimen niin kestääkö kiertokanget? itse en ottanut riskiä ja vaihdoin takokanget.

googlesta löytyy tietoa paljonko kestää suunnilleen tehoa vakio kangilla. tosin eihän isolla ahtimella aivan täysiä tehoja tarvii ottaa irti jos kestävyys epäilyttää.


Joo elikkäs kyllä tuon 19t:n kanssa vakiokanget ilmeisest pikkusen rapiat 300 pollea kestää. Siinä nyt sitten tulisi isomma suuttimet ja uusi ohjelmakin hommattua samalla. Enemmänkin kuulemma sais, mutta pitäisi juurikin nuo tukevammat veivit vaihtaa.

Juuh tänään tossa iltavapailla Tuli taas tutkittua asiaa. (olen siis intissä)

Elikkäs hukkaportin letku tuli tossa tulpattua ja varovainen koeajo suoritettua, mutta ahtopaine ei nouse. Lisäksi irroittelin DP:n. Hukkaportti näyttäisi sulkeutuvan normaalisti, eikä päälleppäin halkeemiakaan näkynyt. Turbo vaikuttaisi olevan aika hyvässä kunnossa.

Voisikotuo olla polttoainepuolen ongelma? Tuossa tein havainnon että turbiinipyörä ja pakopesä muutenkin näyttivät vähän turhan vaaleilta, viittaisi siihen että käy vähän turhan laihalla? Vaikkakin tuo jakotukin paine tyhjäkäynnillä on normaali, niin kai se on mittarin kanssa koeajo heitettävä.

Pitää varmaankin huomenna käydä uusi polttoainesuodatin hakemassa, näyttää aika ruostuneelta tuo mikä siellä nyt on. Auton vanha omistaja ei mikään ahkera huollattaja ollut.


Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Volvo 850 T5 ja alhainen ahtopaine.
« Vastaus #5 : 17.09.2016, 09:45:07 »
polttoainesuodatin,katalysaattori tukossa,bensanpaineen säädin,ilmamäärä mittari? ja ahtovuotojako ei ole löytynyt?

Poissa Hyrskytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T5 ja alhainen ahtopaine.
« Vastaus #6 : 19.09.2016, 22:26:35 »
polttoainesuodatin,katalysaattori tukossa,bensanpaineen säädin,ilmamäärä mittari? ja ahtovuotojako ei ole löytynyt?

Joo polttoainesuodatin vaihdettu, ja toinen maffi kokeiltu tänään, Ahtovuotoja ei ole. Katista on kyllä näköjään lelut lähteneet liikkeelle. Pitäisiköhän tuo katti nyt sitten rällättää irti välistä ja käydä kokeilemassa, voihan se olla että sieltä on hilppeet liikkuneet virtauksie eteen.

Poissa mikkkis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • Volvo R Owners Finland
Vs: Volvo 850 T5 ja alhainen ahtopaine.
« Vastaus #7 : 21.09.2016, 10:27:28 »
Joko on kokeiltu oliko vika tukkeutuneessa katissa? Itellä aikalailla samanlaiset oireet omassa autossa.
855 T-5R CREAM YELLOW

EX: 855 2.4 10V -97

Poissa Hyrskytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T5 ja alhainen ahtopaine.
« Vastaus #8 : 21.09.2016, 21:53:55 »
Joko on kokeiltu oliko vika tukkeutuneessa katissa? Itellä aikalailla samanlaiset oireet omassa autossa.

Eiole. menee viikolloppu hommiks kohan pääsee autoon kunolla käsiksi.

Poissa hakkis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T5 ja alhainen ahtopaine.
« Vastaus #9 : 22.09.2016, 06:23:57 »
Itsellä oli juuri samanlaista. Tippui ahdot 0,8-0,9  -> 0,5. Tulppasin hukkaportin kellon letkun ja kyyyllähän se sitten ahtoi oikein reilusti. Sitten vaihdoin tcv-venttiilin toiseen vanhaan, ei apua. Sitten laitoin sen alkuperäisen tcv-venttiilin takaisin, ja kas, taas toimi normaalisti. En tiedä mitä tapahtui, toi tcv joka oli alunperin kiinni on aikaste uusi, kai se oli vaan jumissa...ja se toinen tcv oli muuten vaan paska. Oma myös lastutettu, luulin hetken että se ohjelma on seonnut.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2016, 06:26:22 kirjoittanut hakkis »
343 b19a -82 / 360 b19a -84 / 360 b200k -85 / 360 b200k -86 / 240 b230f -90 / 850 2.4 20V -93 / C70 2.4T -98

Poissa Hyrskytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T5 ja alhainen ahtopaine.
« Vastaus #10 : 25.09.2016, 22:24:20 »
Noniin Tuossa viikonloppuna tuli auton parissa puuhailtua, ja vikahan sieltä löytyi.

Ensimmäisenä mittailin tuon kaasuläpän asentoanturin, 0.3-4.0 volttia (ohjearvo 0.5-4.2V) Tuli sitten samalla sieltä putsailtua karstat ja anturi. Säädin kaasuläpän ohjearvoihin muuttaamalla läpän ja kaasuvaijerin välistä niveltankoa, se voisi selittää osan tuosta laihasta seoksesta.

Ja itse vika todentotta löytyi katalysaattorita!!! Väliaikaisesti korvasin katalysaattorin suoralla putkella.  ;D Ja kyllähän liikkuu ihan eritapaan.

Ahtopaineet Pyörii siellä 0.7 baarin tuntumassa elikkäs vähän on hukassa vielä (lopuksi auto siis ahtoi enää 0.3Bar). Liekkös sitten tuo varaosa TCV venttiili.

Mutta auto vetää kuitenkin hyvin, Ja aikaisemmin tuossa 4000 rpm jälkeen auto tuntui aavistuksen nuhaiselta, nyt kuitenkaan tätä ei huomaa vaan vetää mukavasti loppuun asti.

Ensiviikonloppuna sitten etsitään loput kadonneet paineet takaisin ja homma bueno  8)

Poissa Hyrskytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T5 ja alhainen ahtopaine.
« Vastaus #11 : 05.10.2016, 22:35:54 »
Itsellä oli juuri samanlaista. Tippui ahdot 0,8-0,9  -> 0,5. Tulppasin hukkaportin kellon letkun ja kyyyllähän se sitten ahtoi oikein reilusti. Sitten vaihdoin tcv-venttiilin toiseen vanhaan, ei apua. Sitten laitoin sen alkuperäisen tcv-venttiilin takaisin, ja kas, taas toimi normaalisti. En tiedä mitä tapahtui, toi tcv joka oli alunperin kiinni on aikaste uusi, kai se oli vaan jumissa...ja se toinen tcv oli muuten vaan paska. Oma myös lastutettu, luulin hetken että se ohjelma on seonnut.

Jooh nyt on volvo taas täydessä tikissään. Tuli kuitenkin putsiltua tuo tcv venttiili, vähän siellä öljyä ja paskaa taisi olla. Ahtopaineet tälläetkellä normaalit 1,2 baaria piikillä ja nätisti liikkuu. Elikkäs monen sattuman summa tämäkin vika loppupelissä.  :D


 

Futurez  Kulkukoira