Race.fi  Puotilan autokorjaamo

240 nykii ja pätkii

  • 26 Vastauksia
  • 6690 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 nykii ja pätkii
« Vastaus #15 : 11.09.2016, 14:24:00 »
Tankkilaitteen päässä on pohjasihti, kyllä.
Kaasuttimessa olevan sihdin olet varmasti myös puhdistanut/tarkistanut?
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

nostokurki

  • Vieras
Vs: 240 nykii ja pätkii
« Vastaus #16 : 11.09.2016, 16:14:28 »
Tankkilaite tarkastettu, putkissa ei vuotoja ja pohjasihti ihan puhdas. Kaasuttimen pikkusihti tarkastettu myös, kunnossa.

Testasin alkuperäisellä kaasuttimella, siinä ainakin on joku isompi vika. Ei pyöri ilman ryyppyä ollenkaan ja ryyppy päälläkin pyöriminen on melkoista rykimistä. Pitänee vielä uudemman kerran koittaa purkaa se ja tutkia mitä se on syönyt, joku kanavahan siellä on väkisinkin tukossa kun se ei enää sillä tykkää pyöriä.

Vaihdoin myös bakeliitin toiseen, jonka hioin lasin päällä suoraksi ja molemmin puolin laitoin kumikorkista leikatut tiivisteet, ei vaikutusta. Liekkilukon alipaineletkunkin koitin tukkia, mutta käynti meni selvästi rikkaalle.

Tuossa nyt paikoillaan olevassa kaasuttimessa on kyllä havaittavissa pieni väljyys akselissa. Tyhjäkäyntiä pyörii todella nätisti, sanoisinko että virheettömästi. Alakierroksilla vetää hyvin. Noin 2500-4000rpm veto on nykivää, siitä ylöspäin taas tuntuu olevan potkua niinkuin pitääkin. Moottoritievauhdissa on aivan sama missä asennossa kaasu on, ei kiihdy eikä hidastu, nykiminen vain muuttuu (paitsi jos päästää täysin ylös tai painaa pohjaan asti).

Mutta nyt tuolla sentään pystyy taas ajamaan, missään vaiheessa veto ei lopu enää kokonaan...

nostokurki

  • Vieras
Vs: 240 nykii ja pätkii
« Vastaus #17 : 11.09.2016, 19:57:08 »
En malttanut lopettaa rassailua, purin vielä alkuperäisen kaasuttimen ja käytin ultrassa+puhaltelin paineilmalla kanavat puhtaaksi. Ei vaan pyöri kunnolla tuolla kaasuttimella, en käsitä että mikä sieltä on voinut niin pahasti särkyä. Tyhjäkäyntiä ei käy ollenkaan ilman ryyppyä.

No, sitten tutkailin osakasaa ja sieltähän löytyi vielä yksi kaasutin, johon vaihdoin kaasuvivuston liitäntäosan että se sopi tuohon kokoonpanoon. Ja sillähän tuo auto rupesi sitten pelaamaan. Tyhjäkäynti palasi perinteiseksi (eli välillä nykäisee "tyhjää"), mutta ajossa auto toimii juuri niinkuin pitääkin :) ja nyt yläkierroksillakin on ihan eri tavalla voimaa kuin aikaisemmin. Saa nähdä mitä tuo tekee pidemmän ajon jälkeen, mutta näin 10km testilenkin jälkeen vaikuttaa hyvältä.

Eli tässä vaiheessa uskallan todeta, että pätkiminen johtui viallisesta hall-anturista ja käyntihäiriöt kaasuttimesta, vaikka kummassakaan ei selvää näkyvää tai mitattavissa olevaa vikaa ollut.

Poissa Retro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 nykii ja pätkii
« Vastaus #18 : 12.09.2016, 08:36:06 »
Parhaat onnittelut  :)

Sen verran vielä, että tuo kaasuttimen tukkeutuminen (ilmeisesti) on mahdollista vaikka nykyisiset suodattimet ovat niin tehokkaita ettei pieninkään hiukkanen pääse lävitse ?

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: 240 nykii ja pätkii
« Vastaus #19 : 12.09.2016, 20:23:15 »
Nykyiset suodattimet.. Ei oo kummoset suodattimet kaasari koneissa..
Ja vaikka ois bensa hartsiintunu jonnekkin kaasarin käytäviin...?

K-jet on muuten aika hyvä..

s73

  • Vieras
Vs: 240 nykii ja pätkii
« Vastaus #20 : 12.09.2016, 21:11:50 »
Parhaat onnittelut  :)

Sen verran vielä, että tuo kaasuttimen tukkeutuminen (ilmeisesti) on mahdollista vaikka nykyisiset suodattimet ovat niin tehokkaita ettei pieninkään hiukkanen pääse lävitse ?
Vaihdat paperisuodattimen 10tkm. välein ja ajat 98 bensalla.


Ei suodatin varma ole, vaihtamatta jätetyn suodattimen takia ilmestyi kaaasarin pohjalle ruskeita jyviä ja oli käyntihäiriötä.
Suodattimen vaihdolla vika korjaantui.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 240 nykii ja pätkii
« Vastaus #21 : 13.09.2016, 16:39:09 »
...
Ja vaikka ois bensa hartsiintunu jonnekkin kaasarin käytäviin...?
...

Ruskeata hartsia ja valkoista hienoa jauhoa löytyy kaasuttimesta melkein aina, kun sen purkaa.

Kaasutin pitäisi viiden vuoden välein huolellisesti puhdistaa kahdesta paikasta.  Ulkoa ja sisältä.

Kierteellä varustettujen osien kanssa pitää olla tarkkana.  Jos ei sormivoimin aukea, jätä kiinni.  Suuttimien ja muitten erikoiskierteitten korjaamiseen ei mistään löydy Helicoilia.  Uutta kaasuttimen runkoa ei saa mistään.  Käytetty korkkaa samasta paikasta.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Retro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 nykii ja pätkii
« Vastaus #22 : 14.09.2016, 14:26:41 »
Vaihdat paperisuodattimen 10tkm. välein ja ajat 98 bensalla.

OK,
 
kaasari ja ruiskukoneessa tietenkin eroa bensapuolessa, mainittakoon kuitenkin että itsellä ajossa vm 87 B200E koneella oleva auto jonka ostin v 99 ajettu silloin n 250t nyt mittarissa 464400 koko aikana bensasuodatinta ei ole vaihdettu ( muita suodattimia kuitenkin säännöllisesti ) ei mitään käyntihäiriöitä koko aikana, vaikka olen ajanut 95E besalla kaikki kilometrit. Olisihan tuo suodatin ehkä syytä uusia, mutta en nyt tiedä miksi siirtyä 98 oktaaniseen ? 

nostokurki

  • Vieras
Vs: 240 nykii ja pätkii
« Vastaus #23 : 15.09.2016, 11:05:20 »
Nykiminen alkoi uudestaan, tosin paljon lievempänä mutta silti itseäni häiritsevänä.

Vaihdoin 20tkm sitten kunnostetun kannen kaikkine tiivisteineen, sekä jakopään hilut yksin tein kun olivat kaikki valmiina odottelemassa asennusta.

Nykiminen loppui ja nyt pyörii tyhjäkäyntiäkin ilman mitään "normaaleja" yskäisyjä. Olisiko ollut orastava venttiilivika, kannessa ei näkynyt halkeamia eikä tiivisteessäkään ollut vuodon merkkejä.

Jos oikein noheva olisi, niin voisi vielä käyttää yhden irtokaasuttimen jossain pajalla kunnostettavana niin olisi sitten viimeisen päälle kaikki. Kokemuksia kaasutinhuolloista?

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240 nykii ja pätkii
« Vastaus #24 : 15.09.2016, 11:06:17 »
Nykiminen alkoi uudestaan, tosin paljon lievempänä mutta silti itseäni häiritsevänä.

Vaihdoin 20tkm sitten kunnostetun kannen kaikkine tiivisteineen, sekä jakopään hilut yksin tein kun olivat kaikki valmiina odottelemassa asennusta.

Nykiminen loppui ja nyt pyörii tyhjäkäyntiäkin ilman mitään "normaaleja" yskäisyjä. Olisiko ollut orastava venttiilivika, kannessa ei näkynyt halkeamia eikä tiivisteessäkään ollut vuodon merkkejä.

Jos oikein noheva olisi, niin voisi vielä käyttää yhden irtokaasuttimen jossain pajalla kunnostettavana niin olisi sitten viimeisen päälle kaikki. Kokemuksia kaasutinhuolloista?
Yhden solexin olen saanut kaasutinhuollosta tilatulla sarjalla elvytettyä, mutten ole kyllä huollattanut missään.
No kun halvalla sai.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 nykii ja pätkii
« Vastaus #25 : 15.09.2016, 16:33:35 »
^Sama homma. 415tkm kohdalla huolsin kaasuttimen uusimalla siihen kohon, kaikki tiivisteet, kalvot sekä venttiilin. Tämän jälkeen koho oikealle tasolle huoltokirjan mukaan sekä seos- ja tyhjäkäyntiruuvit ohjekirjan mukaan säätöihinsä. Helvetin hyvin on nyt kaksi vuotta huollon jälkeen toiminut ja saanut hyvät arvot katsastuksessa.
Kyllähän noiden päälle varmasti vielä osaajiakin löytyy, varmaan ihan pikkuverstaistakin. Itsekin vein sen silloin aluksi säädettäväksi paikallisen huoltoaseman korjaamoon jossa laittoivat sen siihen kuntoon että pystyi ylipäätään ajamaan. Tosin se oli turha keikka koska vika oli juopossa kohossa jonka jälkeen jouduin itse laittamaan säädöt. Ne osuivatkin niin hyvin kohdilleen ettei sen jälkeen ole tarvinnut koskea.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2016, 16:37:04 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

nostokurki

  • Vieras
Vs: 240 nykii ja pätkii
« Vastaus #26 : 22.09.2016, 21:17:08 »
Tilasin tänään uuden hall-anturin alkuperäiseen jakajaan, pitää vaihdella se paikoilleen kunhan saapuu. Ompahan sitten yksi varmasti toimiva jakaja hyllyssä, eli tuo mikä nyt on paikoillaan :)

Huomasin myös että kaasuttimen kiinnityspultit olivat aika löysällä kun kone oli lämmin. Kiristelin ne varovasti uudelleen, toivoa sopii ettei bakeliitti halkea kun kone taas jäähtyy :D samoten imusarjan ja venttiilikopan pultit ja mutterit olivat "sormimomentissa" kun moottori oli lämmin. Kiristelin niitäkin vähän.

Nyt kun kone on tiivistelty uudelleen, uskalsin jopa puhdistella konehuoneenkin niin näkee jos jostain alkaa taas tihkumaan. Ja näyttäähän tuo nyt lajinsa siistimmältä noin.


 

Futurez  Kulkukoira