Eli tilanne on seuraavanlainen ja ongelma on aika yksinkertainen...
940 B230FK moottorin öljyproppu vuotaa, ja on vuotanut pidemmän aikaa.
Vaihdoin öljyt ja normaaliin tapaan vaihtanut aina öljypropun kuparitiivisteen. Vaihdoin motonetin kuparitiivisteen.
Kuukauden kuluttua huomasin pihalle alkavan ilmestymään öljyläikkää moottin alle.
Kokeilin vähän kiristää lisää proppua jos loppuisi. Ei loppunut.
Hain siniseltä uuden kuparitiivisteen ja vaihdoin. Kiristin noin 20nm kireyteen. Ei auttanut.
Kiristin vielä lisää, noin 40nm. Ei vielläkään auttanut.
Öljynvaihdossa vaihdoin myös öljynvalmistajaa. Voiko tämä vaikuttaa tuohon tihkuamiseen. (Shell helix 5w-40 - Castroll edge 5w-40)
Molemmat tiivisteet mitä ostanut ovat olleet näitä tasaisi kuparitiivisteitä ei painuvia ontto mallisia.
Kierteet olen molemmista putsannut aina ennen takaisin kokoamista.
Vuoto ei ole mitään mailman isointa, sillä ajanut noin 10tkm ja öljyä lisännyt noin litran verran.
Useamman vuoden ennen tätä kesää ei ole tihkunut ei sitten ollenkaan, mutta nyt useamman kuukauden tuota probleemaa koittanut saada loppumaan, mutta ei...
Foorumilla lukee useampaa eri momenttia tuolle tulpalle, 15nm ja 35nm.
Mitä mää voisin viellä kokeilla... Alkaa pikkuhiljaa tuo auton pohja olemaan aika hyvin öljyllä suojattu ja ei jaksaisi tuhota parkkipaikkojen asfaltteja ja haistella ainaista pientä öljyn käryä...
Pitäisikö tuota kiristää sitten ihan huolella viellä lisää vai meneekö jo kierteet solmuun.
Tuonne öljytulpan kierteisiin ei varmaan ole mitään järkeä tunkea putkikierreteippiä tai hamppua ettei joudu öljyn sekaan ?