Tuli vuodatettua viime vuoden puolella väärään ketjuun ajatuksia, mutta nyt taas palattu tämän äärelle ja perustetaanpa vielä uutukainen ketju ongelman ratkomiseksi. Jospa tästä löytäisi muutkin apuja ja vapaasti ketju käytettävissä muidenkin ongelmien ratkomiseksi.
Volvo V70 2009, 2.0 D PA-lämmitin kiukuttelee.
Hienosti edellisen lämmityskauden toiminut Webasto lopettanut tottelemisen.
Lähtötiedot ja oireet:
- ulkolämpötila +5 °C ... -10 °C
- polttoainetta säiliössä riittävästi, puolen ja täyden tankin väliltä
- auto tasaisella alustalla (joten polttoainetta on saatavilla)
- akku vaihdettu vuosi sitten isompaan Volvon omaan 90 Ah 800 A käynnistysakkuun
- yleismittarilla tarkistettuna lataus ja jännite riittävä
- automaattinen lisälämmitin pois kytkettynä ostopäivästä lähtien
- lämmitintä käytetty aina vähintään 20 min, yleensä täydet 50 min ja akku ladattu tarvittaessa Ctekillä.
Oireista lisää - näissä tapahtunut hieman muutosta muutaman kk:n takaiseen.
- lämmitin toimii manuaalikäytöllä auton ollessa käynnissä, joka kerralla ja pysyy käynnissä, vaikka sen jälkeen autoa sammuttaisikin. manuaalikäytölläkin käynnissä pysyminen satunnaista, oireet liki samanlaiset, kuin ajastamalla- lämmitin ajastettuna (auton ollessa sammutettuna) toimii 5 min ja sammuu, mittaristoon ei jää ilmoituksia alhaisesta jännitteestä tai polttoaineen vähyydestä, se vain sammuu.
- auton ollessa sammutettuna, manuaalinen käynnistäminen toimii 5 min ja sammuu, kuten ajastimellakin.
-
tänään testattuna; ajastus noin 30 minuutin päähän, joka käynnistää lämmityksen välittömästi, mutta sammuu 5 minuutin kuluttua, uudelleen sama ajastus (nyt noin 25 min päähän valmistuvaksi. Istuin autossa toimituksen ajan) viiksestä käynnistettynä saa lämmityksen pysymään päällä ohjelman loppuun saakka.
Nyt "tuplakäynnistyskään" ei riitä Webaston herättämiseen.
Akku jatkuvassa latauksessa kokeilin muutaman kerran putkeen, ja saman 5 min tuhisee, mutta ei pysy päällä.
Nyt tuli hommattua Delphin vikakoodin lukija ja sillä sain seuraavat vikakoodit ulos:
B1D3194- Liekki tallennettu ennen normaalitoimintaa
- häiriö
- Pysyvä
B1D3392- Liekin keskeytys normaalin toiminnan aikana
- häiriö
- Pysyvä
kuvaVolvo ei kuitenkaan moiti keskeytystä millään tavoin, vaan jäähdyttelee ja sammuu..
Eikä lukitu, ajotietokone ei herjaa mitään, tai mene mihinkään vikasietotilaan, että estäisi lämmittimen käynnistämistä/yrittämistä.
Tallensin vielä Delphillä ajetun testin videolle (~ 5 min), jossa näkyy tuo koko käynnistelyrumba ja loppujäähdyttelyt.
Video tuli mieleeni vasta 2. käynnistyskerralla, joten moottorinlämpötila on videolla lähtötilanteessa +14 °C, mikä anturin lukemia sitten lie kyseessä. Ulkona noin -10 °C videon tallennushetkellä.
Videon voi käydä katsomassa
tästäElikkäs kiteytetään kysymys, että mistä lähtisitte vyyhtiä purkamaan tai Delphin testeriä paremmin tuntevat, saako tuolla ajeltua jotain yksittäistä asiaa tai haisteltua toimivuutta, jolla kaventaisi vaihtoehtoja pienemmäksi?
Kokemuksia Vaasan alueella toimivista korjaamoista? Tilan ja ajanpuutteen vuoksi ei viitsisi purkaa omatoimisesti lämmitintä, ellei ole varma mikä siellä on rikki...