Autodiagnoosi  Carcom Oy

Tehdasasenteiset PA-lämmittimet (muu kuin Ardic) yleisketju

  • 4 Vastauksia
  • 2855 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kreme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Tuli vuodatettua viime vuoden puolella väärään ketjuun ajatuksia, mutta nyt taas palattu tämän äärelle ja perustetaanpa vielä uutukainen ketju ongelman ratkomiseksi. Jospa tästä löytäisi muutkin apuja ja vapaasti ketju käytettävissä muidenkin ongelmien ratkomiseksi.

Volvo V70 2009, 2.0 D PA-lämmitin kiukuttelee.
Hienosti edellisen lämmityskauden toiminut Webasto lopettanut tottelemisen.

Lähtötiedot ja oireet:
- ulkolämpötila +5 °C ... -10 °C
- polttoainetta säiliössä riittävästi, puolen ja täyden tankin väliltä
- auto tasaisella alustalla (joten polttoainetta on saatavilla)
- akku vaihdettu vuosi sitten isompaan Volvon omaan 90 Ah 800 A käynnistysakkuun
- yleismittarilla tarkistettuna lataus ja jännite riittävä
- automaattinen lisälämmitin pois kytkettynä ostopäivästä lähtien
- lämmitintä käytetty aina vähintään 20 min, yleensä täydet 50 min ja akku ladattu tarvittaessa Ctekillä.

Oireista lisää - näissä tapahtunut hieman muutosta muutaman kk:n takaiseen.
- lämmitin toimii manuaalikäytöllä auton ollessa käynnissä, joka kerralla ja pysyy käynnissä, vaikka sen jälkeen autoa sammuttaisikin.
manuaalikäytölläkin käynnissä pysyminen satunnaista, oireet liki samanlaiset, kuin ajastamalla
- lämmitin ajastettuna (auton ollessa sammutettuna) toimii 5 min ja sammuu, mittaristoon ei jää ilmoituksia alhaisesta jännitteestä tai polttoaineen vähyydestä, se vain sammuu.
- auton ollessa sammutettuna, manuaalinen käynnistäminen toimii 5 min ja sammuu, kuten ajastimellakin.

- tänään testattuna; ajastus noin 30 minuutin päähän, joka käynnistää lämmityksen välittömästi, mutta sammuu 5 minuutin kuluttua, uudelleen sama ajastus (nyt noin 25 min päähän valmistuvaksi. Istuin autossa toimituksen ajan) viiksestä käynnistettynä saa lämmityksen pysymään päällä ohjelman loppuun saakka.

Nyt "tuplakäynnistyskään" ei riitä Webaston herättämiseen.
Akku jatkuvassa latauksessa kokeilin muutaman kerran putkeen, ja saman 5 min tuhisee, mutta ei pysy päällä.
Nyt tuli hommattua Delphin vikakoodin lukija ja sillä sain seuraavat vikakoodit ulos:

B1D3194
- Liekki tallennettu ennen normaalitoimintaa
- häiriö
- Pysyvä

B1D3392
- Liekin keskeytys normaalin toiminnan aikana
- häiriö
- Pysyvä

kuva

Volvo ei kuitenkaan moiti keskeytystä millään tavoin, vaan jäähdyttelee ja sammuu..
Eikä lukitu, ajotietokone ei herjaa mitään, tai mene mihinkään vikasietotilaan, että estäisi lämmittimen käynnistämistä/yrittämistä.

Tallensin vielä Delphillä ajetun testin videolle (~ 5 min), jossa näkyy tuo koko käynnistelyrumba ja loppujäähdyttelyt.
Video tuli mieleeni vasta 2. käynnistyskerralla, joten moottorinlämpötila on videolla lähtötilanteessa +14 °C, mikä anturin lukemia sitten lie kyseessä. Ulkona noin -10 °C videon tallennushetkellä.

Videon voi käydä katsomassa tästä

Elikkäs kiteytetään kysymys, että mistä lähtisitte vyyhtiä purkamaan tai Delphin testeriä paremmin tuntevat, saako tuolla ajeltua jotain yksittäistä asiaa tai haisteltua toimivuutta, jolla kaventaisi vaihtoehtoja pienemmäksi?
Kokemuksia Vaasan alueella toimivista korjaamoista? Tilan ja ajanpuutteen vuoksi ei viitsisi purkaa omatoimisesti lämmitintä, ellei ole varma mikä siellä on rikki...
« Viimeksi muokattu: 24.01.2018, 13:23:39 kirjoittanut kreme »
Volvo V70 '14 D3 Momentum A
Volvo V70 '09 2.0 D Momentum

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Poltinyksikkö vaihtoon.

Poissa kreme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Poltinyksikkö vaihtoon.

Pitääpä vähän laittaa tarjouspyyntöjä lähialueen korjaamoille.
Kelit heittääntyi plussan puolelle, mutta ei taida riittää päivä tuollaisen korjauksen opetteluun ja kapisteluun.

edit:
Unohtui tänne päivittää, mutta lyhyt tiivistelmä tästä remontista:
Sain tutulta suositukset paikalliseen autohuoltoon, jonne sainkin nopeahkosti ajan vikakoodien lukuun ja diagnoosiin.
Jostain syystä vikakoodi ei kuitenkaan uusiutunut testerissa, mutta oireet olivat huoltamonkin mielestä niin selvät, että luvallani tilattiin poltinyksikkö ja aika vaihdolle. Muutama päivä meni tilaamiseen ja lopullinen lasku oli muutaman kympin yli 600 euroa sisältäen diagnoosit yms.
Nyt kuitenkin toimii lämppäri ja näillä keleillä saakin toimia.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2019, 19:21:29 kirjoittanut kreme »
Volvo V70 '14 D3 Momentum A
Volvo V70 '09 2.0 D Momentum

Poissa Buster

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Purin tt-top v:n. Jonkun verran karstaa systeemissä. Polttimessa molemminpuolin säröt. Tiiviste oli polttimen alla pelkkää pölyä. Hajosi heti kosketuksesta. Tein tiivisteentapaisen 0,1mm messnkipellistä. Tuli tosi roisi kun ei ollut oikein työkaluja tuohon hommaan.
Samalla koitin paikkailla pakoputkea kun se oli motonetista loppu.
Käynnistin lämppäriä mutta eihän se toiminut. Savua pukkas hetken ja sammui. Viikon aikana kokeilin muutaman kerran ja aina sama juttu. Lokarin välistä työnsi savua kun toi putken paikkaus ei onnistunut.

Tänään sitten tuli mieleen, että poltinhan ottaa ilman siitä lokarin takaa mikä on pakokaasua täynnä. Hain uuden putken ja lämppäri lähti ekalla yrittämällä käyntiin.
Nyt kädet ristiin, että tuo oli se varsinainen syy.

Eli lämppärin vuotava pakoputki saattaa joskus olla syy käyntihäiriöön.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Purin tt-top v:n. Jonkun verran karstaa systeemissä. Polttimessa molemminpuolin säröt. Tiiviste oli polttimen alla pelkkää pölyä. Hajosi heti kosketuksesta. Tein tiivisteentapaisen 0,1mm messnkipellistä. Tuli tosi roisi kun ei ollut oikein työkaluja tuohon hommaan.
Samalla koitin paikkailla pakoputkea kun se oli motonetista loppu.
Käynnistin lämppäriä mutta eihän se toiminut. Savua pukkas hetken ja sammui. Viikon aikana kokeilin muutaman kerran ja aina sama juttu. Lokarin välistä työnsi savua kun toi putken paikkaus ei onnistunut.



Tänään sitten tuli mieleen, että poltinhan ottaa ilman siitä lokarin takaa mikä on pakokaasua täynnä. Hain uuden putken ja lämppäri lähti ekalla yrittämällä käyntiin.
Nyt kädet ristiin, että tuo oli se varsinainen syy.

Eli lämppärin vuotava pakoputki saattaa joskus olla syy käyntihäiriöön.

Hyvä jos sait tuolla sen kuntoon! Itsellä viime kesänä 2 autoon teetin samanlaiseen kuin sinun lämmitin rempan ja tässä kustannukset:  Uusi palopesä 272,75€  Työt 130,20€ ja hyvin pelittää, eli se että on ne halkeamat on joskus se varsinainen ongelma, ensimmäinen kerta kun kuulen että pakoputki on syyllinen. :)

 

Kulkukoira  Proturbo