Hei!
Millä lämmityslaite asennolla porukka pitää V50:in automaatti-ilmastointia näin talvisin?
Meillä tässä V50:ssä semmonen tilanne ollut jo viime talven ja nyt tänään ekan kerran tuli oikein kunnolla eteen: lämmityslaite ei lämmitä juuri mitenkään tuulilasin sitä alareunan osaa, jossa pyyhkimet ovat lepoasennossaan. Tästä sitten seuraa se, että väkisinkin sulat ovat jäässä aina jossain vaiheessa, vaikka mallia rungottomat ovatkin.
Edellisessä autossa, Megane 3:ssa oli ihan sama ongelma vaikka siinäkin rungottomat pyyhkimet olikin.
Sitä edellisessä autossa, Jaguar X-Type Estatessa oli mainio keksintö:
Lämppärin ilma lämmitti tuulilasia juuri tästä pyyhkimien lepokohdalta pistemäisesti noin 5 sentin välein, joka auttoi siihen tosi paljon että pyyhkimet eivät jäätyneet ikinään talvikelillä vaikka olivat perinteistä mallia. No, toki oli tässä X-Typessä vielä lämmitettävä tuulilasikin vakiovarusteena kun Suomi-auto oli.
Mutta tässä Volvossa ei mitään omituisuutta ole, jolla saisi pyyhkimien sulat pysymään jäätymättömänä. Oon koittanut pitää lämmityslaitetta kokonaan tuulilasille, täysin automaatilla yms., mutta ei tunnu löytyvän ratkaisua jolla saisi sulatettua pyyhkimet.
Monesti olenkin ihmetellyt, miksi ei autovalmistajat ole ottaneet vanhasta, oliko Carinasta, mallia, jossa oli tuulilasin alareuna sähköllä lämmitetty - siis ihan samoin tavoin kuin takalasikin. Siitä en ole varma, lämpenikö se samalla napilla kuin takalasi vai oliko sille oma kytkin.