Autodiagnoosi  Carcom Oy

Webasto

  • 74 Vastauksia
  • 20986 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto
« Vastaus #60 : 07.01.2017, 20:20:54 »
Toivottavasti et maksanut "muutostyöstä"...

En maksanut siitä mitään, kertoivat jo autoa tilatessa että kuuluu hintaan kun sen on tilaussopimukseen kirjauttanut.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2250
  • Tampere - Pori
Vs: Webasto
« Vastaus #61 : 07.01.2017, 21:33:02 »
Satutko tietämään että sen BMW:n Webaston saa pyynnöstä kytkettyä lämmittämään myös moottorin, siis kun ehtonani oli että ostaessani BMW:n on Webaston lämmitettävä myös moottori kytkivät sen ennen luovutusta vaaditulla tavalla toimimaan ja aikaa se kytkentä otti asentajan sanojen mukaan noin tunnin kun oli tiedossa että vaatii erillisen letkusarjan ja sen liitäntä työt.

Tiesin hyvinkin, yksi liitin irti vesiventtiilistä kuskin puolen sumarin takaa ja vastus tilalle niin lämpenee kummatkin. (Bemarilla virallinen ohje vaati juuri tuon sarjan, jossa on integroitu vastus) Kohtuu helppo toimenpide, mutta 15min jälkeen ei juuri sisälle tällöin lämpöä tunge kun pitää moottoriakin lämmittää vrt kun moottori on pois pelistä.

Nykyisessä Mersun ML:ssä on taas homma toteutettu siten, että kun sisälämpötila saavuttaa +18 niin sitten vasta aletaan moottoria lämmittämään.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2017, 21:34:33 kirjoittanut volvotdi »
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto
« Vastaus #62 : 07.01.2017, 21:54:33 »
Tiesin hyvinkin, yksi liitin irti vesiventtiilistä kuskin puolen sumarin takaa ja vastus tilalle niin lämpenee kummatkin. (Bemarilla virallinen ohje vaati juuri tuon sarjan, jossa on integroitu vastus) Kohtuu helppo toimenpide, mutta 15min jälkeen ei juuri sisälle tällöin lämpöä tunge kun pitää moottoriakin lämmittää vrt kun moottori on pois pelistä.

Nykyisessä Mersun ML:ssä on taas homma toteutettu siten, että kun sisälämpötila saavuttaa +18 niin sitten vasta aletaan moottoria lämmittämään.

Ei kylläkään toimi esittämälläsi tavalla ihan kirjaimellisesti. Vaan näin, ensin lämmittää moottoria noin 11-12 min ja sitten lämmittää ohjaamoa ja moottoria yhtaikaa, koska teho on 5kW on selvää että lämpö nousee ihan hetkessä vaikka ulkona olisi -30 astetta, omaan kokemukseen perustuvaa varmaa tietoa, 40 min lämmityksen jälkeen on auton sisällä noin +15 astetta ja moottoria jos vaivautuu kokeilemaan paljaalla kädellä on jopa mahdollista polttaa käsi "lievästi".

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2250
  • Tampere - Pori
Vs: Webasto
« Vastaus #63 : 07.01.2017, 22:40:05 »
Ei kylläkään toimi esittämälläsi tavalla ihan kirjaimellisesti. Vaan näin, ensin lämmittää moottoria noin 11-12 min ja sitten lämmittää ohjaamoa ja moottoria yhtaikaa, koska teho on 5kW on selvää että lämpö nousee ihan hetkessä vaikka ulkona olisi -30 astetta, omaan kokemukseen perustuvaa varmaa tietoa, 40 min lämmityksen jälkeen on auton sisällä noin +15 astetta ja moottoria jos vaivautuu kokeilemaan paljaalla kädellä on jopa mahdollista polttaa käsi "lievästi".

Kummassakin bemussa ja mersussa on -5 asteessa 10min jälkeen tuulilasi puoliksi sulanut. Jos moottoria samalla yrittäisi lämmittää niin ei toimisi yhtä nopeaan.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto
« Vastaus #64 : 07.01.2017, 23:55:41 »
Kummassakin bemussa ja mersussa on -5 asteessa 10min jälkeen tuulilasi puoliksi sulanut. Jos moottoria samalla yrittäisi lämmittää niin ei toimisi yhtä nopeaan.

No ehkäpä se eroavaisuus sitten johtuu tästä: Minulla on tilava 2 auton katos omakotitalon yhteydessä olevassa autotalli/autokatos/varasto rakennuksessa, 99% lähdöt tapahtuu pitempään parkissa olon jälkeen tuosta autokatoksesta, minulla kun on ikää sen verran ettei työhuolet ole painona joten taivasalla autot on vain yleensä lyhyehköjä aikoja myös kyläily reissuilla kun on tutuilla myös katokset minkä alta lähden liikkeelle, vain todella muutaman tunnin pysäköintejä tulee harrastettua ulkosalla ilman autokatos parkkia, kuitenkin uskon enemmän omaan kokemukseeni miten autoni lämpeävät lisälämmittimillä kuin "teoriaasi" joka ei ole minulla paikkansa pitävä, sinänsä outoa että autoissamme olisi esittämäsi eroavaisuus jos sinullakin on n.5kW tehoinen polttonestekäyttöinen lisälämmitin? Outoa mutta mahdollista kun niin sanoit?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2250
  • Tampere - Pori
Vs: Webasto
« Vastaus #65 : 08.01.2017, 01:27:20 »
No ehkäpä se eroavaisuus sitten johtuu tästä: Minulla on tilava 2 auton katos omakotitalon yhteydessä olevassa autotalli/autokatos/varasto rakennuksessa, 99% lähdöt tapahtuu pitempään parkissa olon jälkeen tuosta autokatoksesta, minulla kun on ikää sen verran ettei työhuolet ole painona joten taivasalla autot on vain yleensä lyhyehköjä aikoja myös kyläily reissuilla kun on tutuilla myös katokset minkä alta lähden liikkeelle, vain todella muutaman tunnin pysäköintejä tulee harrastettua ulkosalla ilman autokatos parkkia, kuitenkin uskon enemmän omaan kokemukseeni miten autoni lämpeävät lisälämmittimillä kuin "teoriaasi" joka ei ole minulla paikkansa pitävä, sinänsä outoa että autoissamme olisi esittämäsi eroavaisuus jos sinullakin on n.5kW tehoinen polttonestekäyttöinen lisälämmitin? Outoa mutta mahdollista kun niin sanoit?

Varmaan puhut nyt mersusta? Koska Bemari lämmittää vain sisätilaa, aina. Mersu on W166 ML 350cdi Bluetec eli sinulla on samanlainen tehdasWebastolla? No kun tulee sopiva väli niin laitan Starin kiinni ja tutkailen asiaa, en nyt itse mene vannomaan asiaa, mutta selvitetään.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa volvesteria

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • Volvo d5 awd - 12
Vs: Webasto
« Vastaus #66 : 08.01.2017, 08:41:13 »
kyllä ei ennen ollut näitä ongelmia...... lämmittääkö mukavuudesta vai saadakseen autonsa liikkeelle..... kummassakin tapauksessa auto lämpenee ja liikkuu.  Ja vielä lisäksi on mahdollisuus akkulaturiin erilaisilla spekseillä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2909
Vs: Webasto
« Vastaus #67 : 08.01.2017, 09:13:39 »
kyllä ei ennen ollut näitä ongelmia...... lämmittääkö mukavuudesta vai saadakseen autonsa liikkeelle..... kummassakin tapauksessa auto lämpenee ja liikkuu.  Ja vielä lisäksi on mahdollisuus akkulaturiin erilaisilla spekseillä.
Ääni tälle... Vapaa maa ja vapaus valita omat toimintatavat...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Lapinmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto
« Vastaus #68 : 08.01.2017, 09:53:31 »
Vastailen vähä aikaisempaan käytyyn keskusteluun. Asun itse Lapissa ja meillä -20c arkipäivää ja reilun -30c pakkasia joka talvi. Viime vuonna kun oli kylmä tammikuu, niin oli 3 viikkoa putkeen koko ajan yli 20 astetta.

Itellä lämmityssysteeminä tehdasasenteinen polttoainelämmitin (V70 vm.2011 Drive) ja sitten lisäksi letkulämmitin. Olen asentanut letkulämmittimen, jotta auton kuitenkin saa -40 käyntiin, jos se pitää saada. Siis jos webasto ei enää toimi. Letku ei luonnollisesti lämmitä moottoria läheskään niin lämpimäksi, mutta jos se 4-5 tuntia on roikan nokassa, niin kyllähän auton käyntiin saa aivan kohtuullisesti.

Itellä ei erillistä laturia, mutta ajomatkat yleensä kohtuullisia, joten akun varaus pysyy hyvänä. Nyt kun oli 36 pakkasta ja vaimon piti mennä töihin (vain alle 10min ajomatka suuntaan), niin toimin seuraavasti. Kotona letkulämmitin 2tuntia plus siihen loppuun webasto about 25min. Lähtee kuin palmun alta, mutta sisältä auto ei tietenkään lämmin. Letkulämmitintä siksi, että vähän säästää akkua. Vaimo töissä ajastimella auto noin 45min webastolla ja juuri kun oli istunut autoon, niin webasto sammui ja herjasi akun varausta. Vaimo ajoi suoraan kotiin, koska ajattelin, että 36 astetta pakkasta, että aika turhaa ajaa lenkkiä. Eli webasto oli kuitenkin päällä noin tunnin siinä pakkasessa olemattomalla ajolla.

Seuraavana päivänä enää 20 astetta pakkasta ja webasto ei jaksanu olla kuin 10min päällä, kun eihän akku paljoa ollut latautunut edellisen päivän muutaman minuutin ajosta. Sen arvasin, joten auto roikkaan (kun ei ollut pakko lähteä siltä istumalta) ja heitin autolla vähä extralenkkiä, niin pelaa taas ihan normaalisti.

Itellä siis kokemuksia, että webasto pelaa hyvin todella kylmässäkin, mutta akun varaus on tietty se ongelma. Itellä ei edes mitenkään uusi akku. Toisena huomiona, että itse joudun kyllä hieman tinkimään mukavuudesta. Eli menen ehdoilla, että saan Webastolla moottorin lämpimäksi. Toki sisätilatkin lämpeää jonku verran, mutta en vaadi, että sisällä tulisi olla 15 astetta lämmintä, jos ulkona 20 pakkasta. Auto lämpeää aika äkkiä kun webasto ollut esim. 25 minuuttia päällä. Jotenkin vain tottunut siihen, että auton toimintavarmuus on tärkeämpää kuin se, että kuinka mukavaa on aloittaa ajaminen. Nämä nyt vain omia kokemuksia.



 

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto
« Vastaus #69 : 08.01.2017, 16:48:33 »
Vastailen vähä aikaisempaan käytyyn keskusteluun. Asun itse Lapissa ja meillä -20c arkipäivää ja reilun -30c pakkasia joka talvi. Viime vuonna kun oli kylmä tammikuu, niin oli 3 viikkoa putkeen koko ajan yli 20 astetta.

Itellä lämmityssysteeminä tehdasasenteinen polttoainelämmitin (V70 vm.2011 Drive) ja sitten lisäksi letkulämmitin. Olen asentanut letkulämmittimen, jotta auton kuitenkin saa -40 käyntiin, jos se pitää saada. Siis jos webasto ei enää toimi. Letku ei luonnollisesti lämmitä moottoria läheskään niin lämpimäksi, mutta jos se 4-5 tuntia on roikan nokassa, niin kyllähän auton käyntiin saa aivan kohtuullisesti.

Itellä ei erillistä laturia, mutta ajomatkat yleensä kohtuullisia, joten akun varaus pysyy hyvänä. Nyt kun oli 36 pakkasta ja vaimon piti mennä töihin (vain alle 10min ajomatka suuntaan), niin toimin seuraavasti. Kotona letkulämmitin 2tuntia plus siihen loppuun webasto about 25min. Lähtee kuin palmun alta, mutta sisältä auto ei tietenkään lämmin. Letkulämmitintä siksi, että vähän säästää akkua. Vaimo töissä ajastimella auto noin 45min webastolla ja juuri kun oli istunut autoon, niin webasto sammui ja herjasi akun varausta. Vaimo ajoi suoraan kotiin, koska ajattelin, että 36 astetta pakkasta, että aika turhaa ajaa lenkkiä. Eli webasto oli kuitenkin päällä noin tunnin siinä pakkasessa olemattomalla ajolla.

Seuraavana päivänä enää 20 astetta pakkasta ja webasto ei jaksanu olla kuin 10min päällä, kun eihän akku paljoa ollut latautunut edellisen päivän muutaman minuutin ajosta. Sen arvasin, joten auto roikkaan (kun ei ollut pakko lähteä siltä istumalta) ja heitin autolla vähä extralenkkiä, niin pelaa taas ihan normaalisti.

Itellä siis kokemuksia, että webasto pelaa hyvin todella kylmässäkin, mutta akun varaus on tietty se ongelma. Itellä ei edes mitenkään uusi akku. Toisena huomiona, että itse joudun kyllä hieman tinkimään mukavuudesta. Eli menen ehdoilla, että saan Webastolla moottorin lämpimäksi. Toki sisätilatkin lämpeää jonku verran, mutta en vaadi, että sisällä tulisi olla 15 astetta lämmintä, jos ulkona 20 pakkasta. Auto lämpeää aika äkkiä kun webasto ollut esim. 25 minuuttia päällä. Jotenkin vain tottunut siihen, että auton toimintavarmuus on tärkeämpää kuin se, että kuinka mukavaa on aloittaa ajaminen. Nämä nyt vain omia kokemuksia.

Totta sanot. Mutta näin vanha ukko kuin minä valitsen niistä kahdesta molemmat, eli lämmin moottori ja valmiiksi lämmin auto, mielestäni sen molemmat mahdollistaa vain tuo akkulaturi mistä maksoin ihan ilokseni noin 600€ asennettuna uuteen Volvoon ja 240€ erääseen toiseen merkkiin?

Poissa TimoI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto
« Vastaus #70 : 13.01.2017, 17:49:07 »
Noniin! Hoisinpa webaston kuntoon alaan erikoistuneella pajalla. Lukituksen syy oli jämähtänyt vesipumppu ja ilmeisesti on sitten hetken ollut epäkunnossa koska kun webaston sähköt oli kunnossa, ei se saanut löpöä eli polttoainepumppu myös jumissa, sitä ei saatu pelaamaan vaan jouduttiin uusimaan. Kuulemma niin harvinaista ettei ennen ole joutunut. Hintaa 840e kaikkineen remontille.

Nyt kun sattuneesta syystä mulla on ajotietokone ja käyttöohjekirja ruotsiksi niin tarvitsen hiukan apuja.

Miten ajastimeen saa uuden ajan? Rullasta kun pyörittelen ajastimen esiin ja painan reset nappia niin av vaihtuu på (päällä ilmeisesti) mutta ajankohtaa en ole saanut muutettua. Myös kun yritin käynnistää nyt huolletun webaston niin direktstartvärmären kohdalla jäi på (päällä) vilkkumaan ja infovalo syttyi? Mitähän mää teen väärin?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2909
Vs: Webasto
« Vastaus #71 : 13.01.2017, 21:06:44 »
Miten ajastimeen saa uuden ajan? Rullasta kun pyörittelen ajastimen esiin ja painan reset nappia niin av vaihtuu på (päällä ilmeisesti) mutta ajankohtaa en ole saanut muutettua. Myös kun yritin käynnistää nyt huolletun webaston niin direktstartvärmären kohdalla jäi på (päällä) vilkkumaan ja infovalo syttyi? Mitähän mää teen väärin?
Kellonaikaa muutetaan painamalla lyhyesti reset-nappia vilkkuviiksen kaulalta. Sitten pyöritellään tunnit, painetaan reset lyhyesti uudelleen ja sitten voi laittaa minuutit. Vähän pidempi painallus reset-nappia ja ajastus aktivoituu. Volvossa ajastetaan liikkeellelähtöaika ja lämmitin arpoo webaston käynnistysajan ulkolämpötilan perusteella. Testimielessä jos kokeilet, niin ajastus 5-15 minuutin päähän pitäisi käynnistää weban heti nollakelissä.

Suorakäynnistys tehdään juuri noin kuin kuvailet. Hetken kun maltat odottaa, niin alkaa kuulua hurinaa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TimoI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto
« Vastaus #72 : 13.01.2017, 22:55:01 »
Kiitos! Nyt pelaa.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2909
Vs: Webasto
« Vastaus #73 : 29.01.2017, 12:35:08 »
Eli v70 2,4D 2010.
Kuinka voimakkaasti Webaston pitäisi puhaltaa sisälle? Tuulilasiin tulee vain kuin lehmän henkäys, aavistuksen vain huokuu haaleaa

Tänään istuskelin lämpimikseni autossa, jonka webasto oli ollut jo ainakin 20 min päällä. Puhallin puhkui aina noin 5 min melko kovaa ja kuumaa ja sitten piti noin 2 min taukoa. Joku virransäästö vissiin kyseessä. Kun puhallin ei pyöri, silloinkin tulee vähän lämmintä tuulilasille, mutta kyse on konvektiosta eli lämmin ilma nousee ylös. Puhaltimen pyöriessä kuumaa tuli kaikille ikkunoille ja jalkatilaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa puuhis72

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Webasto
« Vastaus #74 : 28.02.2017, 08:16:47 »
Siirsin kommenttini lisälämmittimet osastolle.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2017, 11:11:16 kirjoittanut puuhis72 »

 

Proturbo  Autodiagnoosi