Vastailen vähä aikaisempaan käytyyn keskusteluun. Asun itse Lapissa ja meillä -20c arkipäivää ja reilun -30c pakkasia joka talvi. Viime vuonna kun oli kylmä tammikuu, niin oli 3 viikkoa putkeen koko ajan yli 20 astetta.
Itellä lämmityssysteeminä tehdasasenteinen polttoainelämmitin (V70 vm.2011 Drive) ja sitten lisäksi letkulämmitin. Olen asentanut letkulämmittimen, jotta auton kuitenkin saa -40 käyntiin, jos se pitää saada. Siis jos webasto ei enää toimi. Letku ei luonnollisesti lämmitä moottoria läheskään niin lämpimäksi, mutta jos se 4-5 tuntia on roikan nokassa, niin kyllähän auton käyntiin saa aivan kohtuullisesti.
Itellä ei erillistä laturia, mutta ajomatkat yleensä kohtuullisia, joten akun varaus pysyy hyvänä. Nyt kun oli 36 pakkasta ja vaimon piti mennä töihin (vain alle 10min ajomatka suuntaan), niin toimin seuraavasti. Kotona letkulämmitin 2tuntia plus siihen loppuun webasto about 25min. Lähtee kuin palmun alta, mutta sisältä auto ei tietenkään lämmin. Letkulämmitintä siksi, että vähän säästää akkua. Vaimo töissä ajastimella auto noin 45min webastolla ja juuri kun oli istunut autoon, niin webasto sammui ja herjasi akun varausta. Vaimo ajoi suoraan kotiin, koska ajattelin, että 36 astetta pakkasta, että aika turhaa ajaa lenkkiä. Eli webasto oli kuitenkin päällä noin tunnin siinä pakkasessa olemattomalla ajolla.
Seuraavana päivänä enää 20 astetta pakkasta ja webasto ei jaksanu olla kuin 10min päällä, kun eihän akku paljoa ollut latautunut edellisen päivän muutaman minuutin ajosta. Sen arvasin, joten auto roikkaan (kun ei ollut pakko lähteä siltä istumalta) ja heitin autolla vähä extralenkkiä, niin pelaa taas ihan normaalisti.
Itellä siis kokemuksia, että webasto pelaa hyvin todella kylmässäkin, mutta akun varaus on tietty se ongelma. Itellä ei edes mitenkään uusi akku. Toisena huomiona, että itse joudun kyllä hieman tinkimään mukavuudesta. Eli menen ehdoilla, että saan Webastolla moottorin lämpimäksi. Toki sisätilatkin lämpeää jonku verran, mutta en vaadi, että sisällä tulisi olla 15 astetta lämmintä, jos ulkona 20 pakkasta. Auto lämpeää aika äkkiä kun webasto ollut esim. 25 minuuttia päällä. Jotenkin vain tottunut siihen, että auton toimintavarmuus on tärkeämpää kuin se, että kuinka mukavaa on aloittaa ajaminen. Nämä nyt vain omia kokemuksia.