Jatketaan yksinkirjoittelua, jos jollain vaikka pyörisi vastaava projekti mielessä.
Kombinaatio nousi keulille jo jokin aika sitten.

Vakio-ohjauksen käyttöönotto ei ollutkaan ihan niin yksinkertainen asia kuin aluksi luulin. MSA moottorinohjauksella ei ole suoraan AW-ohjauksen kuormasignaaliksi kelpaavaa outputtia. Etuvetoisen laatikon ohjaus MSA:lla tehdään väylää pitkin myös vanhemmassa MSA15.7 ohjaimessa. Näitä signaaleja ei voi käyttää bensakoneen perässä olleen ohjauksen kanssa. Positiivista on, että aiemmin haasteeksi luulemani laatikon väännönrajoituspyynnön feedback luuppi onnistuttiin taklaamaan yksinkertaisella viivepiirikytkennällä.
Bensakoneen jatkeena ollut AW haluaa laatikon ohjausta varten kaksi inputtia: kaasuläpän/polkimen asennon ja koneen kuorman. Kaasupolkimen asentotieto on helposti ratkaistavissa, mutta alkuperäisistä luuloista poiketen ilmamassamittarin signaalia ei voi käyttää koneen kuormana. Motronic 4.4 AW:lle lähettämä kuormasignaali on kanttiaaltoa, joka vaihtelee 0-1V välillä ja sen taajuus muuttuu moottorin RPM:n mukaan. Erinäisten lähteiden mukaan aallon taajuus olisi täysin sama kuin moottorinohjaukselta sytytyspäätteille lähtevä ohjaussignaali. Sytkän ohjaussignaalissa nousee myös jännite RPM:n funktiona. Laatikolle menevän signaalin jännite ei nouse, vain taajuus muuttuu.
Haasteeksi muodostuu se, että dieselin ohjauksessa ei ole vastaavaa sytytyspulssia, jota voisi hyödyntää. En suostu luovuttamaan vielä. Ostin eilen auton, jossa on Motronic 4.4 ja AW yhdistelmä. Tarkoituksena on selvittää muuttuuko kuormasignaali lineaarisesti RPM:n mukaan. Jos muuttuu, kuormasignaalina voisi käyttää esimerkiksi MSA:n RPM signaalia hieman modifioituna. Normaalisti se on tavallista kanttiaaltoa 0-12V välillä. Tämä tosin ei mielestäni olisi aito kuormasignaali, kuten esimerkiksi ilmamassamittarin signaali olisi. Toinen hurjempi idea olisi käyttää edelleen ilmamassamittarin lineaarisesti kasvavaa jännitettä, mutta tehdä sen jatkoksi jonkinlainen kytkentä, joka muuttaa jännitteen taajuudeksi perustuen johonkin valmiiseen piiriin, esim:
http://www.ti.com/product/LM331.
Ideoita saa jakaa vapaasti. Myös vapaaehtoisia oskilloskooppaajia otetaan vastaan
