Autodiagnoosi  Carcom Oy

V50 1.8 Nakuttaa vedättäessä sekunnin.

  • 4 Vastauksia
  • 2712 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Territorial_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
V50 1.8 Nakuttaa vedättäessä sekunnin.
« : 05.02.2017, 22:24:21 »
Ongelma on siis seuraavan lainen. V50 1.8 duratec nakuttaa muutaman sekuntin vedättäessä.

0-80kmh vauhdissa kun ottaa jalan pois kaasulta ja antaa hetken rullata, tämän jälkeen kun painaa kaasun pohjaan ja lähtee vedättämään niin nakutus kuuluu muutaman sekunnin. Vetoja tuntuu olevan hyvin, ei nyi ei mitään. Kuullostaa samalta kuin rikkinäiset hydrauliset venttiilinnostajat kylmänä.

Tyhjäkäynti on hyvä. Ei muuta oiretta. Kaksoimassa ei kolaja tyhjäkäynnillä.

Ääntä on nyt kuulunut muutaman vuoden, viimeaikina pahentunut niin että kuuluu sisälle. Viime keväänä purin imusarjan pois kun vaihdoin pcv venttiilin. Samalla putsasin nuo imusarjan läpät joissa oli paksulti shaissea. Niissä tuntui olevan silloin jonkun verran väljyyttä mietin että omilla ajoillani tulee vaihdettavaksi reilun vuoden sisään. Ääni tuntui hieman pahentuvan heti tuon remontin jälkeen. Todennäköisesti paskojen putsaus vapautti läpät liikkumaan herkemmin. :(

Ymmärtääkseni läppien pitäisi ääntää tyhjäkäynnillä eikä vedätettäessä. Tyhjäkäynnillä kone ei kuitenkaan nakuta. Myöskään läppiä ohjaavan alipaine letkun irroitus ei muuta koneen ääntä.

Mietin uskaltaako tuon alipaineletkun jättää irti ja kokeilla vedätellä pari kertaa, testata jääkö ääni pois.
Volvo ei myy duratecin imusarjaan osia, tilaukseen menee koko imusraja. Fordilta saa vastaavaan fordin imusarjaan korjaussarjaa. Onko kellään kokemusta fordin korjaussarjasta? omaan silmään näyttää identtiseltä. Konehan on periaatteessa sama.

http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Mk3-Ford-Mondeo-Duratec-Inlet-Manifold-Flaps-x-4-New-1317276-/162002880100?hash=item25b81fc664:g:Oy8AAOSw5ZBWMPJU
https://www.youtube.com/watch?v=amRXA22ofds

Vika voi olla tietysti muuallakin.  esim jakoketjun kiristäjä antautumassa tai jokin laakeri koneesta.
Arvauksia ja korjausehdotuksia otetaan vastaan.

Poissa Territorial_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 Nakuttaa vedättäessä sekunnin.
« Vastaus #1 : 06.02.2017, 15:17:35 »
Löysin youtubesta videon missä saman tyylinen ääni esiintyy.
Omassani ääni on hiljaisempi mutta väittäsin samaksi.
https://www.youtube.com/watch?v=eaj95eDYH0s
http://www.talkford.com/community/topic/237809-20-duratec-rattle-when-accelerating/

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1124
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 Nakuttaa vedättäessä sekunnin.
« Vastaus #2 : 12.02.2017, 14:44:41 »
Paljonko on kilometrejä mittarissa? Tankkaatko 95 vai 98? Tulpat vaihdettu? Itsellä myös tuo PCV venttiili hankittu, vaihdan kun säät vähän lämpiää. Oliko pakollisia tiivisteen uusimisia vaihdon yhteydessä? Tyttären S40 kun sammuttaa niin kuuluu muutaman sekunnin pihinä moottorista joka on merkki PCV:n toimimattomuudesta.

Poissa Territorial_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 Nakuttaa vedättäessä sekunnin.
« Vastaus #3 : 16.02.2017, 09:47:43 »
En muista vaihdoinko tiivistettä. Kilometrejä 180tkm. Sama pihnä kuuluu myös uudella pcv venttiilillä ilmastoinnin kompuran suunnilta, tuo ei haittaa.

Ajan normaalisti 95 oktaanisella, ajoin testiksi tankin suht kuivaksi ja tankkasin puoli tankkia 98. Nakutus kuuluu enää todella harvoin ja lyhyen aikaa. Selvä ero havaittavissa. Kyseessä taitaa siis olla ihan oikea nakutus kun oktaani näin radikaalisti vaikuttaa. 

Maffi voisi lähteä ensimmäisenä vaihtoon, vikaantuessaan ilmeisesti aiheuttaa tyhjäkäynnin pomppimista ja nakutusta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1124
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.8 Nakuttaa vedättäessä sekunnin.
« Vastaus #4 : 17.02.2017, 16:35:07 »
Itse olen ohjeistanut tytärtä tankkaamaan vain 98 eikä moottori ole koskaan nakuttanut. Sitävastoin öljyä kuluu ja aion vaihtaa sen vuoksi PCV:n. Netissä on käytännössä kolme syytä öljynkulutukseen ja pcv on halvin ekaksi kokeiluksi. Venttiilikumit ja öljyrenkaat ovat ne kaksi muuta. Auto on vm 2005 ja ajettu 240tkm. Öljyä menee varmaan 2L/1000km.

 

Kulkukoira  Proturbo