Jos saa topiccia lainata, niin omassa -06 D5 XC90 (ajettu 300tkm) ohjauksesta kuuluu vain kylmänä vaimea kolahdus kun kääntää keskialueelta nopealla ohjausliikkeellä joko oikealle tai vasemmalle. Kun auto/öljyt lämpenee niin tuo ääni lakkaa. Ohjaustehostus toimii muuten ihan normaalisti nykimättä/takertelematta. Ohjaustehostimen öljyt on vaihdettu eikä vuotoja ole. Juuri tehdyssä katsastuksessa ei havaittu välyksiä missään.
Mistä tuo voi johtua, että tuo vaimea kolahdus kuuluu vain kylmänä lähtiessä?
Ohjausvaihde on ZF servotronicilla.
Hieman tarkennusta tähän kun autolla on tullut nyt enemmän kilometrejä alle. Tuo ongelma on tosiaan vain kylmänä ja havaittavissa enimmäkseen vain keskialueella. Ihan kuin ohjausvaihteessa jumittaisi mäntä, joka tekee sellaisen pykälän ohjaustuntumaan. Eli vaatii vähän enemmän voimaa että pääsee sen "pykälän" yli. Molempiin suuntiin kääntäessä sama juttu. Ongelma poistuu täysin kun auto/öljyt lämpenee. Ohjaus on kylmänä vähän normaalia jäykempi. Autossa oli punaiset nesteet ohjaustehostimessa, jotka oli jo aivan ruskeat.
Huuhtelin 1L verran vihreällä nesteellä läpi, että sai suurimmat vanhat nesteet pois ja perään vielä toinen litra, että sai järjestelmän täyteen.
Lisäsin samalla purkin Forten Power Steering Treatmenttia puhdistamaan järjestelmää, mutta ei ollut juuri vaikutusta.
Tuon huuhtelun aikana ei neste vielä ollut täysin kirkkaan vihreää, joten voisi varmaan vielä laskea litran pari järjestelmästä läpi. Lisään samalla paluuletkuun "power steering"-suodattimen poistamaan likaa järjestelmästä.
Tuli mieleen voisiko vika olla tehostimen pumpussa, jos se ei jaksa pumpata kunnolla kylmää nestettä? Ei raattisi vain kokeilun vuoksi uutta pumppua hankkia. Saako Vidasta jotain käynnin aikaista tietoa ulos tuosta ohjausjärjestelmän paineesta?