Terve!
Volvossani on mielestäni roimasti noussut kulutus kuukauden sisään. Kaupunkiajossa kulutus kohtuullisella kaasujalalla n. 14 litraa satasella, kun aikasemmin ollut jossain 11-12L paikkeilla. Tähän liittyen minulla on pari hypoteesia. Vaihdoin etu-vasemman iskarin yläpään laakerin kuukausi sitten, enkä ole sen jälkeen suorittanut kulmiensäätöä. Isommassa vauhdissa huomaa pientä tärinää, mutta alle 120 vauhdeissa ei ole mitään, enkä siksi usko, että kyse on siitä. Saman rempan yhteydessä huomasin, että taka-oikea jarrusatula oli jumissa ja vaihdoin sen seuraavalla viikolla itse. Mitään suurempia vikinöitä ei ole enää kuulunut, mutta välillä kuulee pienen laahauksen äänen takaa, mutta vanne ei lämpene
ollenkaan motarinopeuksissakaan.
Ehkä todennäköisin syy on jokin moottorin anturivika. Huomasin talvella, että yli 10 asteen pakkasessa yön seisottua syttyi moottorin vikavalo ja tyhjäkäynti oli muutaman sekunnin hieman ontuva. Kevättä kohti ongelmaa on alkanut esiintyä useammin ja esimerkiksi kostealla saattaa käynnistämisen jälkeen tyhjäkäynti olla niin huonoa, että auto sammuu. Hetken kun antaa lämmitä, niin alkaa toimimaan normaalisti. Minulla ei ole oikein pääsyä OBD2-lukijaan, niin olisiko jollain antaa vinkkiä mikä anturi mahtaisi olla kyseessä?
Polttoaine ei ole halpaa