Elekma  Autoracing

Tärinä jarrutuksessa

• 5 Vastauksia
  • 1700 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa blacknex

• De Luxe
  • *
  • Volvo S60 2.5T AWD
Tärinä jarrutuksessa
« : 15.08.2017, 23:47:02 »
Terve!

Alkoi takaoikean kulman tärinä jarrutuksessa ärsyttämään ja tein koko takapään jarruremontin, eipä se tärinä kadonnut mihinkään. Huomasin avatessa, että oli ylemmän jarrukengän yläjousi lähtenyt kävelemään, mutta muuten oli ookoo kunnossa. Rempan jälkeen kävin kokeilemassa ja avasin uudestaan. Yläjousi oli vähän heikosti kiinni ja työnsin sen tiukasti reikään. En tiedä, onko vaan plaseboa, mutta ehkä vähän vähemmän täryyttää. En ymmärrä, mikä ihme siellä oikeen täryyttää vieläkin, vai haukunko väärää puuta? Jurnutus kuuluu (ja tuntuu) SELVÄSTI oikealta takaa kovaa jarruttaessa (> 130 km/h). Olisiko se rumpu edelleenki väärin kasattu, vai onko sillä mitään merkitystä? Käyttöjarrusta uusittu puolen vuoden aikana satula, levy ja palat (joista kaksi viimeistä toissa päivänä). Onko mahdollisesti joku muu ongelma?? Ärsyttää kovasti tämä >:(
"Lapsi on terve kun leikkii, mutta sairas kun ei osaa lopettaa."

Poissa jleino

• Grand Luxe
  • **
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Tärinä jarrutuksessa
« Vastaus #1 : 17.08.2017, 07:20:14 »
Äkkiseltään voisi kuvitella sen tärinän tulevan edestä. Näin varsinkin jos kevyehköllä jarruttamisella jo tekee, koska edestähän ne enemmän jarrut ottaa.

Käsijarrun ei pitäisi jarrutuksessa kahnuttaa ellei kahnuta muutenkin. Veikkaan siis että takasatula ja palat jotenkin väärin. Se jousi menee helposti väärin asennettua mutten tiedä voisiko se päästää palaa tai aluslevyä männän ja palan välistä liikkumaan että sieltä ääni tulisi..
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Kraft

• Grand Luxe Touring
« Vastaus #2 : 17.08.2017, 10:42:35 »
Itselläkin vähän sellainen kutina että tärinät tulisivat edestä, kevyessä jarrutuksessahan ei takajarrut juurikaan ole mukana.

Onko OEM osilla laitettu, vai onko tarviketavaraa?
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa virkpe

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 17.08.2017, 15:54:48 »
Ettei jarrulaikan ja pyörännavan väliin jäänyt ruostetta tai muuta likaa, mikä aikaan saa että laikka on aavistuksen vinossa?

Poissa blacknex

• De Luxe
  • *
  • Volvo S60 2.5T AWD
« Vastaus #4 : 19.08.2017, 01:49:13 »
...SELVÄSTI oikealta takaa kovaa jarruttaessa (> 130 km/h)...

Kyseessä on siis voimakas jarrutus kovasta vauhdista. Nyt olen avannut 4 kertaa kyseisen jarrun ja sen lisäksi vielä jokaisen kulman jarrut olen tarkastanut ja huoltanut. Jarruteho parani huomattavasti, mutta tärinä pysyy. Onko mahdollista, että jokin pusla tai nivel antaisi periksi jarrutusvoiman vuoksi?

PS: Sama tärinä oli siis ENNEN kuin vaihdoin levyn ja myös jälkeen.
--------------------------

Noniin eli siis ongelma olikin kuin olikin etulevyt. Vaihdoin brembot eteen ja tärinät lakkasivat.

Kiitus :)
« Viimeksi muokattu: 19.08.2017, 17:47:42 kirjoittanut blacknex »
"Lapsi on terve kun leikkii, mutta sairas kun ei osaa lopettaa."

Poissa jleino

• Grand Luxe
  • **
  • Iso mies, munat ja kaikki
« Vastaus #5 : 20.08.2017, 10:01:15 »
Kyseessä on siis voimakas jarrutus kovasta vauhdista. Nyt olen avannut 4 kertaa kyseisen jarrun ja sen lisäksi vielä jokaisen kulman jarrut olen tarkastanut ja huoltanut. Jarruteho parani huomattavasti, mutta tärinä pysyy. Onko mahdollista, että jokin pusla tai nivel antaisi periksi jarrutusvoiman vuoksi?

PS: Sama tärinä oli siis ENNEN kuin vaihdoin levyn ja myös jälkeen.
--------------------------

Noniin eli siis ongelma olikin kuin olikin etulevyt. Vaihdoin brembot eteen ja tärinät lakkasivat.

Kiitus :)

Mukava kuulla! Minulla ollut sama vaiva ja syy kahdesti neljän vuoden aikana ja tarvikeosia olen käyttänyt. Nyt samantapainen tärinä ja se poistui kun laitoin uudet etukumit. Entiset olivat kuluneet hieman epätasaisesti. Tässäpä ne todennäköisimmät syys siis ovat.
-Volvo XC90 Executive -07

RallyBaron  Samppasport