RallyBaron  Samppasport

V70 D5, automaattivika

  • 7 Vastauksia
  • 10758 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
V70 D5, automaattivika
« : 18.07.2011, 23:12:33 »
Hei!
Geartronic 6-v, ilmeisesti TF-80 SC malli, sanoi äkillisesti sopimuksen irti. Öljyt on vaihdettu n. 30 tkm sitten ja pitäisi olla oikeaa erikoisöljyä. Luistamista en ole havainnut ennen ongelmia. Laatikko hakkaa pykälää päälle ja pois sekä eteenpäin että pakilla. Aikaisemmin oli pari kertaa nakannut vapaalle vauhdissa ja juuri ennen lopullista matkanteon loppumista vaihtoi tosi äkäisesti nykäisemällä, ei tosiaankaan luistanut. Hakkaamisen yhteydessä pisti vaihteistovikailmoituksen näyttöön. Hinaamalla piti N-asennossa viedä korjaamon pihalle odottelemaan aamua, kun ei lähtenyt liikkeelle. Jospa huomenna saisi luettua vikakoodit. Ihan tarkkoja lopullisia oireita ei ole tiedossa, kun lopullinen stoppi tuli vaimon ajamana.

Lueskelin tätä ja vanhaa foorumia ja vaikuttaisi äkillisesti ajateltuna venttiilivialta. Onko joku vaihtanut/vaihdattanut samoilla oireilla venttiilipöydän ko. laatikkoon ja ollut sen jälkeen tyytyväinen? Ei huvittaisi laittaa paria tuhatta turhaan likoon. Lähinnä on mielessä, että onko siellä jotakin roskia kiertämässä. Toinen vaihtoehto on kai hakea joku hyvä automaattikorjaamo. Foorumilta löysin suosituksia ainakin tuosta http://www.konehuolto.vze.com/. Pitää vain miettiä, että miten saisi laatikon sinne asti. Olisikohan mitään sopivia Oulun seudulla? Hyvät taitaa olla vain kiven alla. Mitähän luokkaa mahtanee kustantaa tuollainen peruskorjaus?

Niin ja autohan on V70 D5 AWD -06 ja mittarissa 237 tkm. Aikaisemmista öljynvaihdoista ei ole tietoa, joten voipi tietysti olla sitäkin  :( Onneksi tuo toinen Volvo on ikiliikkujamallia ja liikkuu ja liikkuu ... :)
V70 D5 AWD -06 aut, 940 SE B230FB -92, ex V70 TDi -97 aut

Poissa sol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5, automaattivika
« Vastaus #1 : 19.07.2011, 11:17:12 »
No niin. Vikakoodit on nyt luettu ja sieltä löytyi pitkä lista kaikenlaista. En kirjannut niitä ylös, mutta ainakin oli joku solenoidivika sekä kolmos ja kuutosvaihteen väärästä välityksestä. Tuo jälkimmäinen viittasi johonkin kierroslukuantureihin ja niiden väliseen eroon. Huoltomies jäi tutkimaan juttua ja palataan asiaan myöhemmin. Saattaa se olla sähkövikakin, mutta hieman huolestuttavalta näyttää.
V70 D5 AWD -06 aut, 940 SE B230FB -92, ex V70 TDi -97 aut

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 D5, automaattivika
« Vastaus #2 : 19.07.2011, 14:30:10 »
Kierrosluku tai väärä välitys vikakoodi viitannee luistavaan kytkimeen. Onhan siellä öljyä, eikä ole esimerkiksi vuotanut?
« Viimeksi muokattu: 19.07.2011, 14:31:48 kirjoittanut Nortti »

Poissa sol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5, automaattivika
« Vastaus #3 : 19.07.2011, 14:48:29 »
Tässä mallissa ei kuulemma ole mittatikkua. Huoltomies aikoi tarkistaa myös tuon öljyn pinnan, joten kuullaan siitä jossakin vaiheessa. Olisihan se hyvä, kun pelkkä öljyn lisäys riittäisi. Vuotoja en ole kyllä havainnut.

Ennen viime vuonna teettämääni öljynvaihtoa oli siinä huoltomiehen mukaan ollut huonon näköiset öljyt. Liekkö sitten vaihdettu ollenkaan, kun huoltokirjasta ei ko. mainintaa löytynyt. Minun historia alkaa vasta 202 tkm kohdalla. Soittelin automaattikorjaamoon ja siellä sanottiin tulkintani mukaan, että vanhat öljyt ovat sotkeneet paikat ja uusista öljyistä huolimatta tukkineet venttiilit. Taitaa tulla laatikon irrotus eteen ja perushuolto  :o  Tarkoitus on pitää autoa pitempäänkin, joten voisi olla ihan perusteltua.
V70 D5 AWD -06 aut, 940 SE B230FB -92, ex V70 TDi -97 aut

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 D5, automaattivika
« Vastaus #4 : 20.07.2011, 09:09:20 »
Venttiilivika on toki yksi mahdollisuus eikä ole työnä mikään kaksinen homma vaihtaa. Jos kuitenkin jotain muutakin on hajonnut, niin sitten on usein edullisin ja nopein korjaus hommata siihen käytetty laatikko www.bildelsbasen.se tai www.varaosahaku.fi.

Poissa sol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5, automaattivika
« Vastaus #5 : 20.07.2011, 15:08:53 »
Venttiilivika on toki yksi mahdollisuus eikä ole työnä mikään kaksinen homma vaihtaa. Jos kuitenkin jotain muutakin on hajonnut, niin sitten on usein edullisin ja nopein korjaus hommata siihen käytetty laatikko www.bildelsbasen.se tai www.varaosahaku.fi.
Hyvä tuo Ruotsin linkki, kiitos. Paljon löytyi laatikoita, mutta vain muutama TH80-SC. Pidetään mielessä, mutta nyt olen jo sopinut laatikon korjaamolle viennistä. Katsotaan mitä sieltä sisältä löytyy, kun avataan.
V70 D5 AWD -06 aut, 940 SE B230FB -92, ex V70 TDi -97 aut

Poissa Plats

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5, automaattivika
« Vastaus #6 : 20.07.2011, 20:43:32 »
Omasta S60T5 -01 hajos kans geartronic 191tkm :'(, alkoi luistamaan hirveästi ja täristämään eikä millään halua vaihtaa vaihetta,
auto menossa perjantaina konekorjaamo Siekkiselle Maaningalle.
Heillä on siellä samanlainen laatikko vähemmän ajettu nii se laitetaan tilalle. Tulee samanhintaseks kun entisen
korjaaminen ja saan nopeammin auton ajoon. Aukaisevat vielä uuden vaihto lootan ja vaihtavat suodattimen ja tarkastavat että varmasti on kunnossa.

Poissa sol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5, automaattivika
« Vastaus #7 : 02.09.2011, 08:28:17 »
No niin. Päivitetäänpä tämä ajantasalle. Auto on ollut nyt kaksi päivää ajossa ja nyt alkaa pikku hiljaa hymy palautua suupieliin. Välissä oli asentajien lomat häiritsemässä, joten aikaa meni. Onneksi oli tuo uskollinen vanha palvelija 940 ajossa.

Laatikko oli sisältä todella likainen. Ilmeisesti öljyjä ei ollut vaihdettu lainkaan ensimmäisten 200 tkm aikana. Suodatin oli täysin tukossa, joten paineet loppu ja laatikko jäi vapaalle. Turbiini oli mennyt sököksi tässä seikkailussa, joten sekin meni vaihtoon. Venttiilipöytä taisi sitten loppujen lopuksi olla kunnossa, koska nyt se toimii.

Jälleen yksi sulka konekorjaamo Siekkiselle. Voin suositella ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua. Tästä opittua on ainakin, että on erittäin tärkeää ainakin tälle mallille vaihtaa öljyt säännöllisesti 60 tkm välein. Suodatin on pieni ja tukkeutuu helposti, jos menee vaihtoväli pitkäksi. Laatikko sinänsä pitäisi olla kestävä ja hyvä.
V70 D5 AWD -06 aut, 940 SE B230FB -92, ex V70 TDi -97 aut

 

Proturbo  Autodiagnoosi