Moro. Potilaana siis otsikon mukainen -99 S80. 2,5 tdi ja automaatti. Kyseinen yksilö tuli minulle viallisena. Srs-herja mittariston infonäytössä, pitkät eivät jää päälle. Syttyvät kyllä viiksestä ja merkkivalo toimii. Sekä matkamittarin ja infonäytön taustavalot eivät aina toimi, ennenkuin mittaristos vähän kopauttaa.
Vikakoodit srs Merkkivalolta ja joitain muita koodeja. Koodit saa poistettua, kunhan ne poistaa ensin keskuselektroniikalta/mittaristolta ja sen jälkeen airbägien ohjainlaitteelta. Tulevat kuitenkin heti uudestaan kun virrat sytyttää.
Tarina autossa oli edelliseltä omistajalta seuraava. Oli kuulemma virrat päällä nyppinyt sulakkeita irti, jonka johdosta bägien valo syttynyt. En sen kummemmin sitten asiaan reagoinut autoa vaihtaessa, kun mittaristossa srs valo normaalisti sytty ja sammui käynnistyksen yhteydessä.
Aloin kuitenkin sitten ihmettelemään, kun testerillä srs-valoa ei saa millään syttymään ja lopultahan sekin sitten selvisi mittariston kun purkasi. Edelline omistaja oli PORANNUT mittariston piirilevyltä srs-ledin kokonaan pois ja vetänyt toisen ledin huoltovalolta tuohon srs-valon kohtaan... vitun kiva kaveri sanon minä.
Noh. Kokeilin sitten juotella tuohon ledin paikalle normaalin t5 ledin, mutta juotospinta oli toiselta puolelta kokonaan kadonnut, joten tämä ei tuottanut tulosta. Laitoin muutaman kuvan piirilevystä...
Lähinnä kysymykseni on nyt seuraava. Koska vanhaan 620 tkm ajettuu paskaan ei uutta mittaristoa kannata ostaa ja purkumittariston koodaus on kuulemma hankalaa jää jäljelle tämän vanhan elvytys. Autos ei paalaukseen kehtaisi laittaa, kun on muuten hyvin toimiva vielä.
Kysynkin nyt, että onko jollain viisaammalla tietoa. Nämä mittariston merkkivalot, kun sijatsevat pienemmällä erillisellä piirilevyllä mittaristossa, olen miettinyt tämän osan vaihtoa purkumittaristosta. Onko näitä kahta piirilevyä paritettu esim. Koodaamalla toisiinsa ja sisältääkö tämä pienempi osa mitään älyä. Vai voinko vain tinailla rikkinäisen pienen piirilevyn pois ja tinata purkumittaristosta ehjän tilalle ilman suurempia koodaus urheita. Nämä piirilevyt olivat tarkasteluissa merkattu samalla koodilla, mutta meinaako tämä mitään. Ja voinko hankkia tämän pienemmän piirilevyn osan eri varaosanumerolla olevasta mittaristosta.
Entäs yleisesti nämä mittaristoviat? Onko koodeja saanut poistettua kun minulla vaikuttaisi ehkä nyt herjojen syy olevan mahdollisesti vain tuo merkkivalon puuttuminen... toki nuo pitkätvalot reistailevat myös...
Olen myös ihmetellyt, että eikä näissä ole ollenkaan hehkun merkkivaloa.
E: Pahoittelut myös näköjään ihan jäätävästä kirjoitusvirheiden määrästä, puhelimella kun tämän nopsasti napsuttelin. Korjailen, kun pääsen koneelle.

upload pic