Futurez  Kulkukoira

B200F seospulmia

  • 10 Vastauksia
  • 3736 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
B200F seospulmia
« : 12.02.2011, 22:56:07 »
Lambda valo syttyy aina kun ajan pitkää matkaa 80-100km/h ja kulutus on ollut reipasta 14-18l/100km. Koodeiksi herjaa "seos liian laiha/rikas"
-Imm vaihdettu
-Nakuanturi vaihdettu
-Lambdan arvot heiluu 0,2-0,8v halpis mittarilla mitattuna
-Tyhjäkäynnillä kone hytkyy hieman eli ei käy täysin tasaisesti mutta kierrokset pysyy tasaisena
-Joskus tyhjäkäynti nousee 1000-1200 mutta tällöin auttaa virtojen pois käyttäminen.

Mitäs seuraavaksi kokeillaan?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4208
Vs: B200F seospulmia
« Vastaus #1 : 13.02.2011, 16:12:04 »
Eihän putki vuoda ennen lambdaa ?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F seospulmia
« Vastaus #2 : 13.02.2011, 17:02:41 »
Ei ainakaan pakosarjasta, sen olen katsonut ja kuunnellut kymmenen kertaa. Epäilen että pienenpieni vuoto saattaa olla katin laipassa mutta jos se on vuoto niin se on alle millin kokoinen reikä. Kahdessa päästömittauksessa happiarvo ollut ihan hyvissä lukemissa.

Niin ja yksi oire pitää lisätä listaan. Satunnainen nykiminen puoli lämpimällä koneella. Yleensä aamuisin aina kerran tai kaksi nykäiseen puolen kilometrin ajon jälkeen ja sitten ei ollenkaan. Mutta viikko sitten nyki jatkuvasti 20s - minuutin välein kunnes kone oli lämmin.

Tarkistuslistaa:
-Pakoputki
-Imuvuodot
-Moottorinohjauksen lämpöanturi

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: B200F seospulmia
« Vastaus #3 : 16.02.2011, 20:21:31 »
Itel oli aika vastaavia ongelmia/oireta. tosin kävi niin jumalattoman rikkaalla et hajotti tulppiakin. Mulla oli lambda sökönä (näytti pientä jännittettä koko ajan) ja ajan edelleen lambdan johto irrallaan. Hyvin menee.

Enivei. Koita vaikka mittaa ruiskun lämpötila-anturi boksin liittimistä. Ite epäilin samaa omassa pulkassa. Eli metallinen "jetronic" ruiskuohjausboksi on apparin jalkotilassa. Boksin liitin irti varovasti ja mittaa varovasti vastusta yleimittarilla liittimen nastojen 13 ja 5 väliltä. Vikakooditkin luonnollisesti nollaantuu sitte samalla kun boksi on irti.

Muistaakseni 0C jotain 6300 ohmin luokkaa? en ihan satavarma ole. kuitenkin jotain 4000-6000 ohm luokkaa ;) Näillä pakkasilla paljon enemmän. Ei tuo kuitenkaa ihan lineaarinen anturi oo.
20C 2280-2780 ohm.
40C 1100-1300 ohm
60C 580-680 ohm
80C 290-360 ohm Ite sain muistaakseni kuumalla koneella eli varmaan 90C paikkeilla jotain 200-270 ohmin luokkaa.
jne jne. kuhan noita suuruusluokkia on ni pitäs olla kunnossa.

Tosta nakuanturista tuli mielee et kai se on kiristetty oikeella momentilla? anturin tyypistä riippuen 11 tai 20Nm.
Putsasitko IMM mitenkään?
Kylmäkäynnistyssuutin?

EDIT: Rupesin miettimään et taidat kyl tietääkki nää hommat jo  :-[ ;D
« Viimeksi muokattu: 16.02.2011, 20:38:26 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F seospulmia
« Vastaus #4 : 16.02.2011, 21:53:33 »
Lämpöanturia en viitti ees mitata kun vara-anturi on mökillä hautautuneena lumeen. Kylmä ja kuumakäynnistys sujuu hyvin. "95%" lämpöisenä on pari kertaa sahauttanut käyntiin.
Juu, boksin tiedän kun se oli rikki ostettaessa niin tuli tutustuttua sitä kautta.
Nakuanturi on korkeampaa mallia eli 20Nm ja suunnilleen sen verran kiristin näppituntumalla arvioiden.
IMM en putsannut mitenkään koska oireet eivät muuttuneet miksikään sen vaihdon jälkeen ja näytti puhtaalta. Ja näyttää 2.3V nastasta nro 3.
Kk suutinta mietin että jos se vuotaisi niin se aiheuttaisi liian rikkaan seoksen.

Kylmä keli ja varaosien sijaitseminen mökillä vähentää innostusta korjata kun kuitenkin pääsee eteen ja taaksepäin. Ajellaan kevät polkupyörällä ;D
Teen puristuspainemittauksen tässä kuukauden päästä ja pääsen lämpimään talliin missä on pelit ja vehkeet niin katsotaan siellä :).

Ei se mitään, kiitosta näistä. Kun riittävästi tätä pähkäilee niin helposti unohtuu perusasiat kun miettii monimutkaisia ja moni muu ei tiedä ;).

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: B200F seospulmia
« Vastaus #5 : 07.09.2011, 23:22:48 »
Nostellaas taas. Ootteko noita NGK/NTK 3- tai 4-johtoisia yleislambdoja heivannu nuihin f koneisiin? Onko mainittavaa eroa ollu boschilaiseen mallikohtaiseen verrattuna toiminnan/seosten kannalta jos joku on tutkinut/mittaillut? Jotenki en vaan ite jaksa uskoa noita "mallikohtaisia" lambdoja. NGK/NTK merkkinä myös herättää luottoa siinä missä boschikin.
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F seospulmia
« Vastaus #6 : 07.09.2011, 23:47:35 »
Ainiin, tämäkin on ratkaistu minun osalta.
Autoon oli vaihdettu tarvikelambda joka toimi mutta ei toivotulla tavalla. En tiedä minkä merkkinen oli mutta kuvasta näkee ulkonäköeron. Mustakärkinen on tarvike.

 
Vaihdoin käytetyn boschilaisen tilalle ja ongelmat loppui siihen. Ja jatkossa käytän vain lambdoja joissa lukee bosch. ::)

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: B200F seospulmia
« Vastaus #7 : 08.09.2011, 15:16:37 »
Ite ostin NTK 4-johtosen moponetistä (n. 68e) ja tulppien väri on muuttunut haaleen kahvin värisestä (ilman lambdaa) enemmän vaaleaa/valkeampaa kohden (ei kuitenkaan ihan valkonen!). Väittäsin mututuntumalla että ei nyt vielä mitenkään liian laihalla olla mutta puhtaaks ainakin palaa.  :D Täytynee tarkastaa miltä lambda näyttää. Tosin mustia ne on tainnu tähän asti kaikissa vehkeissä aina olla.
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3822
  • 195hv/406Nm
Vs: B200F seospulmia
« Vastaus #8 : 08.09.2011, 18:39:34 »
Ite ostin NTK 4-johtosen moponetistä (n. 68e) ja tulppien väri on muuttunut haaleen kahvin värisestä (ilman lambdaa) enemmän vaaleaa/valkeampaa kohden (ei kuitenkaan ihan valkonen!). Väittäsin mututuntumalla että ei nyt vielä mitenkään liian laihalla olla mutta puhtaaks ainakin palaa.  :D Täytynee tarkastaa miltä lambda näyttää. Tosin mustia ne on tainnu tähän asti kaikissa vehkeissä aina olla.
Mulla oli omassa kartanossa todella valkoinen lambda  :o Mittasin lambdab antaman jännitteen ja anto 8volttia  :2funny:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F seospulmia
« Vastaus #9 : 08.09.2011, 18:47:31 »
Se oli varmaan muuttunut laajakaistalambdaksi!
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3822
  • 195hv/406Nm
Vs: B200F seospulmia
« Vastaus #10 : 08.09.2011, 18:49:57 »
Se oli varmaan muuttunut laajakaistalambdaksi!
En tiiä mikä sille tuli mutta ihmettelin ku ei antaa vähän välii lambda koodia ja rupes rötäämään ja pätkimään... Eikös noilla volteilla mennä jo aika laihalla  ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Kulkukoira  Proturbo