Futurez  Kulkukoira

2.0d ruiskun suuttimista

  • 9 Vastauksia
  • 5634 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa baku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
2.0d ruiskun suuttimista
« : 21.05.2016, 08:48:36 »
Jaahas, ensimmäinen postaus foorumille. Terve vaan!

Tuli hommattua projektiksi S40 2.0d -08. Edellisellä omistajalla oli karannut kone reiluille ylikierroksille eikä sammunut avaimesta. Korjaamon diagnoosi oli, että moottorissa oli öljyä 3 cm yli ylärajan ja tuo olisi edelleen pääsyt hallitsemattomasti palotilaan. Ok, samaa on sattunut muillekin, eli ei sinänsä ihmeellistä. Sen verran konetta tutkin, että jakopää on kohdallaan, mutta käsin pyörittämällä kone nappaa jonnekin kiinni. Tähänkin oli varaudutta ja sain mukaan ehjän vaihtomoottorin, valitettavasti vaan ilman mitään apulaitteita.

Eilen kiikutin ruiskusuuttimet huoltoon ja ensimmäinen kommentti ole, että suuttimet onkin Densot (vai Delphit?), joka tapauksessa sellaiset, että niitä ei voi korjata jos ovat rikki. Muutaman tunnin päästä oli testi valmis ja aika lohdutonta kuultavaahan tuo oli: yksi suutin vuoti niin rajusti, että oli melko lailla varmasti syy moottoririkkoon. Oli tuupannut väkisin dieseliä koneeseen ja siitä se kohonnut öljynpinta joka oli aiemmin todettu.  Muutkaan suuttimet eivät olleet juuri paremmassa kunnossa, joten kaikki olisi syytä vaihtaa. Suuttimet on class 5, eli kaikkein kalleimmat listalla olevat, hintaa 490e kappale. Outs!

Miksei noita käytettynäkin voisi harkita, mutta taas kun varmuuden välttämiseksi kiikutat suuttimet testattaviksi, niin sekin maksaa luokkaa 50e kappale. Ebaystä löytyy suuttimia vaikka minkä verran, mutta useimmiten ovat VDO:t, Boschit tai Siemensit. Nuo sitten ovat ilmeisesti korjauskelpoisia, usein mainitaan pantti ja vanhat suuttimet on lähetettävä takasin myyjälle. Sehän ei taas oikein ole mahdollista jos nuo minulla olevat eivät ole korjattavissa. Suuttimet on vielä huoltoliikkeessä, joten en pääse mitään vastaavuuksia valmistenumeron perusteella kaivelemaan.

Eli kysymys kuuluu, että onko kukaan perehtynyt siihen miten suuttimet vaihtelee eri vuosimalleissa ja onko erimerkkiset suuttimet millä lailla vaihtokelpoisia keskenään? Volvo on minulle merkkinä uusi ja vielä on hakusessa räjäytyskuvien, varaosanumeroiden yms. asioiden sijainti.

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: 2.0d ruiskun suuttimista
« Vastaus #1 : 21.05.2016, 09:44:40 »
Halvimmaks tulee käydä orkkis suutinsarja

Poissa baku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d ruiskun suuttimista
« Vastaus #2 : 21.05.2016, 10:36:10 »
No joo,

4x490e = 1960e. Varmaan pitemmän päälle paras vaihtoehto, mutta auton arvoon suhteutettuna minusta aika arvokasta.

Poissa Aagis453

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 2.0d ruiskun suuttimista
« Vastaus #3 : 21.05.2016, 10:52:17 »
Eikös tuo 2,0d ole Fordin Diesel. Käytetäänkö samoja suuttimia ranskalaisissa?  :o
Mä pistäisin Aki Palsamäki- naamarin ja lähtisin ensimmäisenä tarjoushaukkana etsimään käytettyjä..  :pomo:
Volvo V50 D5 -06
Volvo V70 2,4 -01
Opel Vectra B 2,0 -97

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: 2.0d ruiskun suuttimista
« Vastaus #4 : 21.05.2016, 10:58:54 »
Taitaa olla tarvikeosan hinta tuo 490€? Alkuperäsenä kun saat tuohon hintaan vaihto osana koko sarjan kaikkine suutin putkineen... 5 luokan suutinsarja yhteensä 633€ alustanumerolla 132789-650004 oleviin ja -132789 vanhempiin myydään sarjat 1 ja 2 sylinteriin 427€ ja 3 ja 4 sylinteriin 427€...
« Viimeksi muokattu: 21.05.2016, 11:14:29 kirjoittanut xc90R »

Poissa baku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d ruiskun suuttimista
« Vastaus #5 : 21.05.2016, 11:20:11 »
Ford/ PSA yhteistyötähän tuo kone on ja maailmalla taitaa olla noita patoja pari miljoonaa. Niitä on vaan aika monella eri viritysasteella. En tiedä minkä verran eri konstruktioissa on eroja, Ebayn ihmemaasta katsottuna on ainakin kuvissa aika paljon erinäköisiä suuttimia. Onneksi ei ole mitään kiirettä niin ei tarvitse ensimmäiseen tarjoukseen tarttua. 490e oli dieselkorjaamon hinta.

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: 2.0d ruiskun suuttimista
« Vastaus #6 : 21.05.2016, 11:46:34 »
No jos sun auton alustanumero sattuu tuohon ekaan vaihtoehtoon niin en paljoa miettis muita vaihtoehtoja kun silloin suuttimelle jää hintaa vain 158€/kpl

Poissa baku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d ruiskun suuttimista
« Vastaus #7 : 21.05.2016, 11:59:41 »
Taitaa olla tarvikeosan hinta tuo 490€? Alkuperäsenä kun saat tuohon hintaan vaihto osana koko sarjan kaikkine suutin putkineen... 5 luokan suutinsarja yhteensä 633€ alustanumerolla 132789-650004 oleviin ja -132789 vanhempiin myydään sarjat 1 ja 2 sylinteriin 427€ ja 3 ja 4 sylinteriin 427€...

Ok, jos alustanumero on VIN:in kuusi viimeistä, niin mulla on 446131. Eli Autosalpaan mars!

Poissa baku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d ruiskun suuttimista
« Vastaus #8 : 23.05.2016, 10:49:19 »
No jos sun auton alustanumero sattuu tuohon ekaan vaihtoehtoon niin en paljoa miettis muita vaihtoehtoja kun silloin suuttimelle jää hintaa vain 158€/kpl

Mitä kautta olet nuo suuttimien hinnat katsonut? Soitto Autosalpaan ja hinta suuttimille 442e kpl.

Poissa TapsaR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0d ruiskun suuttimista
« Vastaus #9 : 15.11.2019, 12:01:57 »
Vanha aihe, mutta selvisikö tuo suutin asia kun mielestäni tuo oma V70 2.0D Ford/PSA koneinen on hieman karkea käyntinen, joten aloin suuttimien hintaa ja vaihtoehtoja katsomaan. Oliko nyt niin että jotkin olivat niitä joita ei voi huoltaa? Onko CR-koneen suuttimien testaukseen mitään muuta keinoa kuin ottaa irti ja testiin?

 

Futurez  Kulkukoira