Proturbo  Autodiagnoosi

Xc90 D5 automaattilaatikon ongelma *Ratkaistu*

  • 3 Vastauksia
  • 4451 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pekka Iltanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Xc90 D5 automaattilaatikon ongelma *Ratkaistu*
« : 25.07.2017, 22:18:49 »
Tervehdys kaikille!
Uusi Volvon omistaja foorumilla ilmoittautuu  :)
Isketään suoraan aiheeseen, haulla en heti löytänyt tähän sopivaa topiccia....
Eli hankittiin taloon n. 1,5kk sitten tuollainen -05 mallinen XC90 D5, automaattiaskilla, yksityiseltä ostettiin joka aiemmin hankkinut saksantuontina, mittarilukema ostohetkellä~169000km. Myyjä oli autoon heti hankittuaan teettänyt merkkiliikkeessä jakopääremontin ja hammastangon vaihdon. Olivat tuolloin myös kilometrit tarkastaneet ajotietokoneelta eikä niissä oltu havaittu merkkejä ruuvauksesta.
Ostopäätökseen vaikutti mm. hyvin toimiva laatikko, koeajamassa käytiin myös yksilöitä, joissa oli jonkinasteista vikaa laatikossa
 ( mm. ei heti vaihtanut vaihdetta--> kierrokset ylös ja tässä kohtaa kuin lekalla lyöden pykälä päälle...).
Autolla ollaan ehditty itse ajaa tosiaan n. 1,5kk/ ~6000km ja tänä aikana ajoltaan toiminut moitteetta, kunnes reilu viikko sitten alkoi menopuoli tökkiä:

Ensimmäiset oireet olivat liikkeelle lähdettäessä melko napakka töksäys, siihen asti liikkeellelähtö ollut pehmeä. Tuossa sitten ajettiin 50-60km siirtymä, jonka aikana alkoi tuntua luistoa vaihteissa. Eräästä risteyksestä lähtiessä sitten kojetauluun punainen kolmio ja ilmoitus pikaisesta vaihteistohuollosta (lyhyellä korkkarisaksalla selvitettynä), hukkasi myös vaihdenäytöstä D:n --> muuttui viivaksi,  ja tässä kohdin tuntui että laatikko alkoi luistaa todella runsaasti, eräskin pieni ylämäki nipinnapin kierroksia antamalla päästiin ylös.
Pikaisella testillä havaitsin että pakki toimi normaalisti, eteenpäin vaihteet luisti.
Seuraavana päivänä siskonmiehen korjaamolla luettiin autocomilla vikakoodeja niin ilmoitti ainakin väärästä välityssuhteesta 2. 3 ja 4. vaihteilla. Vikakoodit nollattiin ja lähdin ajamaan testilenkin niin juuri sain auton parinkympin vauhtiin. Tästä totesin ettei kannata pidemmälle yrittää ja tarkoitus oli risteyksessä kääntää takaisin niin mikään vaihde ei toiminut, ei pakki eikä eteenpäin! :o
Hinattiin auto sitten takaisin hallille ja taas autocomilla sama ilmoitus välityssuhteista, solenoideistakin oli jotain herjaa. Laatikkoöljyn lämmöiksi taisi näyttää 94 astetta!!
Siinä sitten aikamme parannettiin maailmaa ja koitettiin miettiä missä vika. Laatikkoöljyt todettiin jo aiemmin mustanruskeiksi ja palaneenhajuisiksi. Piti sitten autoa vielä siirtää pihassa vähän matkaa niin taas liikkui omin avuin; eteenpäin vaivalloisesti, pakki toimi taas normaalisti.
Laatikkoon on tuon jälkeen nyt vaihdettu öljyt (oli 9 litraa teboilin fluid s hankittuna toisen auton öljynvaihtoa varten) huuhtelemalla, täysin puhtaiksi eivät vielä kylläkään tuolla määrällä tulleet, lisäksi öljyn sekaan lisättiin Forten Automatic transmission treatment. Siskonmies on tuota nyt käytellyt hallilla lämpimäksi ja käynyt ajamassa lyhyttä lenkkiä tuolla mutta toistaiseksi ei muutosta parempaa ole havaittu.
Heräsi vaan ajatus että onkohan tuolta menny jotain oikein rikkikin vai voiko johtua pelkästään öljystä?
Laatikkotyyppi tässä  näyttäisi olevan AW55-51.
Neuvoja otetaan ilolla vastaan.

-Pekka
« Viimeksi muokattu: 29.12.2017, 22:19:43 kirjoittanut Pekka Iltanen »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 12589
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Xc90 D5 automaattilaatikon ongelma
« Vastaus #1 : 26.07.2017, 08:50:40 »
Tsitaa olla se venttiilipöytä mikä on nyt mennyt.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Pekka Iltanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 D5 automaattilaatikon ongelma *Ratkaistu*
« Vastaus #2 : 29.12.2017, 22:33:08 »
Jäänyt päivittämättä tänne; meni aski vaihtoon, eteenpäin vaihteiden kytkentärumpu halki... Esp autotrans Huittisis järkkäs ~130000km ajetun, tehtaan testiajos olleen askin ja asennuksen ja sopeutuksen. Hintaa tälle tuli 2600€, mut täytyy sanoo että nyt vaihtaa todella nätisti.  :)

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Xc90 D5 automaattilaatikon ongelma *Ratkaistu*
« Vastaus #3 : 30.12.2017, 17:24:14 »
Jäänyt päivittämättä tänne; meni aski vaihtoon, eteenpäin vaihteiden kytkentärumpu halki... Esp autotrans Huittisis järkkäs ~130000km ajetun, tehtaan testiajos olleen askin ja asennuksen ja sopeutuksen. Hintaa tälle tuli 2600€, mut täytyy sanoo että nyt vaihtaa todella nätisti.  :)

Kiva kun päiviti tänne vielä lopputuleman. Ihmeen kohtuullinen hinta loppukädessä töineen kaikkineen. Ei muuta kuin hyviä ja mukavia ajoja  8)
-Volvo XC90 Executive -07

 

RallyBaron  Samppasport