Autodiagnoosi  Carcom Oy

Vetoakselin sisempi suojakumi (V70 2.4D vm-08), millainen rasti vaihtaa?

  • 6 Vastauksia
  • 4832 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Lauantaina talvirenkaita vaihtaessa huomasin vasemman vetoakselin sisemmän suojakumin antautuneen aikaa (vm-08) ja kilometrejä (284 tkm) vastaan.
Eli auto on V70 2.4D automaatti, millainen rasti on suojakumi vaihtaa jos itse tekisi?
Riittääkö alapallon irroitus ja saako vetoakselin irti vaihteiston puolelta helposti ilman suurempia riskejä (ettei pudo kuulia jne. joista edellisen mallin kertomuksissa varoitellaan). Mitenkä vetoakseli on kiinni vaihteiston päässä? Vai tarvitseeko irroittaa vetoakseli toisesta päästä ja vetää kumi vetoakselia pitkin?
Löysin haulla korjauksista juttuja V70 II, mutta en V70 III osalta.

Haurastuminen oli tapahtunut sisemmän suojakumin ulommasta, eli ohuemmasta päästä ja vasta osittain vuoti rasvoja. Putsasin pinnat ja laitoin "sikaa" parin millimetrin kerroksen, annoin kuivua vuorokauden ja ainakin kesti 80 km ajon tänään. Joskus 30 vuotta sitten nuorena ja kärsivällisenä korjasin täysin katki olleen suojakumin"sikalla" ja taisin ajella pari vuotta sillä, mutta silloin taisi aineetkin olla kovempia myrkkyjä kuin nykyisellään.
Joten nyt ajattelin vaihtaa pikenmiten uutta osaa ilman tuon viritykseni kestävyyttä testaamatta :D
Ja tulee vaihdettavaksi molemmat puolet, oikean puoleisessa oli repeämää, mutta ei vielä vuotanut.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2013, 22:28:33 kirjoittanut JykäD5 »

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Kun ei rohkaisevia kommentteja asiaan tullut, päättelin työn olevan jonkun moinen ja paikallinen korjaamokin totesi että suojakumi on joka tapauksessa siniseltä hankittava, on ns.piparkakku kuvioinen paksummasta päästään. Eli teetätin korjauksen merkkiliikkeessä, kakki neljä kumia eli sisemmät sekä ulommat vaihdettiin ja hintaa työlle tuli 570 € josta osien osuus peräti 311 €. Aika paljon enemmän kuin yleismallisten.


Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Sen verran huonosti löyty tästä mistään tietoa, että nyt kun tuli ko. homma tehtyä niin kommentoidaan nyt  muille rohkaisuksi sen verran, että on helppo vaihdettava.
Alatukivarren pallonivel irti, napa sivuun ja vetari pois. Ei siis ole pelkoa mistään kuulien tippumisista.
Kun vetari on kädessä niin sisemmän nivelen päästä yksi lukkorengas pois niin saa nivelpään naputeltua irti. Jos on pieni kolmijalka ulosvetäjä niin sillä saa oikein nätisti.
Sitten ei muuta kuin vanha suojakumi pois ja uusi tilalle ja nivelpää+lukkorengas takaisin ja tietenkin uudet rasvat sisään.






V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

Poissa Vice Kai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Haitko sisäkumin marmoritiskiltä vai löytyikö jostain tarvikkeena? Iparts (josta paljon osia tilaillut kaikenmerkkisiin autoihin) vastasi kyselyyn, että ei saa... Itsellä odottaa auto hoitoa molemmin puolin.

Poissa 855 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
Haitko sisäkumin marmoritiskiltä vai löytyikö jostain tarvikkeena? Iparts (josta paljon osia tilaillut kaikenmerkkisiin autoihin) vastasi kyselyyn, että ei saa... Itsellä odottaa auto hoitoa molemmin puolin.

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.de%2Fulk%2Fitm%2F292044149528

Tuon tilasin V70 D5 AWD:hen. Tuli Volvon laatikossa.
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • www.vrcf.fi
Sen verran huonosti löyty tästä mistään tietoa, että nyt kun tuli ko. homma tehtyä niin kommentoidaan nyt  muille rohkaisuksi sen verran, että on helppo vaihdettava.
Alatukivarren pallonivel irti, napa sivuun ja vetari pois. Ei siis ole pelkoa mistään kuulien tippumisista.
Kun vetari on kädessä niin sisemmän nivelen päästä yksi lukkorengas pois niin saa nivelpään naputeltua irti. Jos on pieni kolmijalka ulosvetäjä niin sillä saa oikein nätisti.
Sitten ei muuta kuin vanha suojakumi pois ja uusi tilalle ja nivelpää+lukkorengas takaisin ja tietenkin uudet rasvat sisään.

Millaisella työkalulla irrotit alapallon navasta?

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Hain suojakumin Rengastien autotarvikkeelta Seinäjoelta ja alapallon irrotin motonetistä ostamallani pallonivelen irroitustyökalulla, joka on vastaava kuin ao. linkissä, mutta halvempi:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/804115/Bahco-4545-N1-pallonivelen-ulosvetaja
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy