Lauantaina talvirenkaita vaihtaessa huomasin vasemman vetoakselin sisemmän suojakumin antautuneen aikaa (vm-08) ja kilometrejä (284 tkm) vastaan.
Eli auto on V70 2.4D automaatti, millainen rasti on suojakumi vaihtaa jos itse tekisi?
Riittääkö alapallon irroitus ja saako vetoakselin irti vaihteiston puolelta helposti ilman suurempia riskejä (ettei pudo kuulia jne. joista edellisen mallin kertomuksissa varoitellaan). Mitenkä vetoakseli on kiinni vaihteiston päässä? Vai tarvitseeko irroittaa vetoakseli toisesta päästä ja vetää kumi vetoakselia pitkin?
Löysin haulla korjauksista juttuja V70 II, mutta en V70 III osalta.
Haurastuminen oli tapahtunut sisemmän suojakumin ulommasta, eli ohuemmasta päästä ja vasta osittain vuoti rasvoja. Putsasin pinnat ja laitoin "sikaa" parin millimetrin kerroksen, annoin kuivua vuorokauden ja ainakin kesti 80 km ajon tänään. Joskus 30 vuotta sitten nuorena ja kärsivällisenä korjasin täysin katki olleen suojakumin"sikalla" ja taisin ajella pari vuotta sillä, mutta silloin taisi aineetkin olla kovempia myrkkyjä kuin nykyisellään.
Joten nyt ajattelin vaihtaa pikenmiten uutta osaa ilman tuon viritykseni kestävyyttä testaamatta

Ja tulee vaihdettavaksi molemmat puolet, oikean puoleisessa oli repeämää, mutta ei vielä vuotanut.